تجمع خونین روز کارگر در ترکیه
تظاهرات روز کارگر در ترکیه به خشونت کشیده شده است.
روز پنجشنبه، ۱۱ اردیبهشت (اول ماه مه)، گروهی از تظاهرکنندگان که به منظور برگزاری مراسم روز کارگر به سوی میدان تقسیم، میدان اصلی شهر استانبول، در حرکت بودند با ماموران پلیس درگیر شدند.روز گذشته، دولت ترکیه اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های امنیتی، اجازه تجمع روز اول ماه مه در میدان تقسیم را نمی‌دهد و برای این مراسم نقطه دیگری در حومه استانبول را در نظر گرفته است.

اتحادیه های کارگری با رد کردن تصمیم دولت، گفتند که مصمم هستند مطابق معمول، تجمع روز کارگر را در همین میدان جشن بگیرند.

در تابستان سال گذشته، میدان تقسیم استانبول مرکز اصلی تظاهرات گسترده علیه دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر اسلامگرای ترکیه بود که تلفاتی هم برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، از بامداد روز پنجشنبه، راهپیمایی به سوی میدان تقسیم آغاز شد در حالیکه پلیس ضد شورش و ماموران پلیس لباس شخصی در مسیرهای منتهی به این میدان مستقر شده بودند.

رویترز به نقل از یک شاهد عینی گزارش کرده که راهپیمایان، که تعدادی از آنان ماسک ضدگاز به صورت زده بودند، در نزدیکی میدان تقسیم به سوی پلیس سنگ و ترقه آتش بازی پرتاب کردند و ماموران پلیس هم با پرتاب گاز اشک آور و استفاده از ماشین آب‌پاش، در صدد متفرق کردن آنان برآمدند.

یک شاهد عینی دیگر گفته است که فروشگاه‌ها در مسیر خیابان استقلال، منتهی به میدان تقسیم بسته است و ماموران پلیس در طول این خیابان مستقر هستند و تنها پس از جستجوی بدنی افراد، اجازه عبور می‌دهند.

در طول سال‌ها، مراسم اصلی روز کارگر در ترکیه در میدان تقسیم برگزار می‌شد اما سال گذشته، دولت ترکیه برگزاری مراسم در این میدان را ممنوع اعلام کرد که درگیری پلیس و تظاهرکنندگان را در پی آورد و باعث چندین هفته تظاهرات گسترده دولتی شد.

دولت حزب اسلامگرای میانه رو عدالت و توسعه، به رهبری اردوغان، از سال ۲۰۰۲ میلادی زمام امور ترکیه را در دست داشته و براساس نتایج انتخابات محلی اخیر هنوز هم از حمایت رای‌دهندگان برخوردار است.

در عین حال، در چند سال اخیر، ابراز مخالفت با نخست وزیر شدت گرفته و حتی برخی از طرفداران حزب عدالت و توسعه هم آقای اردوغان را به خودرایی متهم کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان همچنان بر ادامه زمامداری خود تاکید دارد و هفته گذشته در سخنانی در یک نشست حزبی، مخالفان را به تلاش برای تفرقه افکنی در میان مردم متهم کرد و در اشاره به تظاهرات اعتراضی در میدان تقسیم، خطاب به آنان گفت: "به تقسیم امید نبندید."



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fararu.com

مطالب پیشنهادی :
گاف جالب نخست وزیر مراکش در یک مراسم
افخم: روابط تهران و لندن در حال بهبود است
درآمد میلیاردی فوتبالیست‌ها و کلیه‌فروشی
پارازیت ها کم می شود یا کم خطر می شود
پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور اعلام شد