رسوایی جدید پنتاگون در عراق
پنتاگون بیش از یک دهه بر آلودگی بسیاری نظامیان آمریکایی به مواد شیمیایی در اشغال عراق سرپوش گذاشته بود.
روزنامه نیویورک تایمز در اینترنت گزارش داد:‌ به گفته مقامات دفاعی آمریکا، بیش از 600 نظامی آمریکایی از سال دو هزار و سه به پرسنل درمانی ارتش گزارش داده اند که احتمالا در معرض  عوامل شیمیایی در جنگ عراق قرار گرفته بودند اما پنتاگون بدون اذعان به دامنه موارد گزارش شده از پیگیری و ارائه خدمات درمانی کافی به کسانی که ممکن است زخمی شده باشند، خودداری کرد.

این افشاگری در پنتاگون به سرعت تصورات موجود از وسعت این مشکل و هزینه های احتمالی ناشی از مواجهه نیروهای آمریکایی با تسلیحات شیمیایی رها شده طی اشغال عراق را تغییر داد، مسئله ای که ارتش آمریکا بیش از یک دهه از علنی شدن آن جلوگیری کرده بود.

این بعد ناشناخته از اشغالگری پس از آن علنی شد که تحقیقات نیویورک تایمز ماه گذشته فاش کرد گرچه نیروها یک برنامه تسلیحات کشتار جمعی فعال پیدا نکردند، در معرض  تسلیحات شیمیایی ضعیف شده دهه هزار و نهصد و هشتاد قرار گرفتند که در انبارها پنهان سازی شده یا در بمبهای دست ساز بکار رفته بودند.

نیویورک تایمز ابتدا هفده مورد آلودگی نظامیان آمریکایی با سارین یا یک عامل سولفور موستارد(خردل گوگردی) را فاش کرد و از زمان انتشار آن گزارش در ماه گذشته تعداد بیشتری از نظامیان آمریکایی چنین گزارشهایی ارائه داده اند و تعداد کسانیکه در معرض عوامل شیمیایی قرار گرفته بودند به بیش از 25 تن رسید.

اما به گفته مقامات رسمی، بررسی داخلی سوابق پنتاگون که بدستور چاک هیگل وزیر دفاع صورت گرفت، اکنون فاش ساخته است که صدها نظامی درباره آلودگی خود به عوامل شیمیایی به ارتش خبر داده بودند.

چنین رقم بالایی حاکی از آن است که موارد احتمالی آلودگی نظامیان با تسلیحات شیمایی بیش از حدی است که آمریکا اذعان کرده بود و افراد دیگری (از جمله سربازان خارجی، پیمانکاران خصوصی و نظامیان و غیرنظامیان عراقی) نیز ممکن است در معرض این خطر قرار گرفته باشند.

پنتاگون که سالها هیچ تحقیقی در مورد این اطلاعات به عمل نیاورده است، می گوید اکنون سوابق کهنه سربازان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گفته مقامات رسمی، یک گام اولیه شامل یک خط ویژه سراسری رایگان برای نظامیان و کهنه سربازان است که بتوانند ضمن گزارش آلودگی احتمالی شان خواستار معاینات یا مراقبتهای درمانی  شوند.

معلوم نیست چرا ارتش به پرسشنامه ارزیابی سلامت پس از خدمت که نظامیان در پایان ماموریت های جنگی شان به سوالاتی از جمله در مورد احتمال آلودگی به عوامل شیمیایی، میکروبی یا مواد پرتوزا طی ماموریت شان پاسخ می دهند، توجه نکرده است.

سرهنگ جروم بولر سخنگوی رئیس بخش جراحی ارتش آمریکا روز پنجشنبه گفت:  بررسی سوابق نظامیان نشان داد که 929 نفر به آن سوال پاسخ مثبت داده بودند و اطلاعات مربوط به قرارگرفتن در معرض عوامل شیمیایی را تایید کرده بودند.

معلوم نیست چرا ارتش آمریکا اقدامات بیشتری از جمله در زمینه درمانی در مورد آن افراد بعمل نیاورد و درباره چنین خطراتی به سربازان و اداره امور کهنه سربازان هشدار نداد.

مسئولان امور کهنه سربازان می گویند، جدیدترین ارقام اعلام شده احتمالا پایین تر از تعداد واقعی نظامیان آلوده به عوامل شیمیایی است و ارتش نباید برای تعیین دامنه این مشکل صرفا به افرادی متکی باشد که می گویند در معرض تسلیحات شیمیایی قرار داشته اند بلکه باید به نگاهی عمیق تر هرگونه نشانه ای از قبیل تورم جلدی، مشکلات تنفسی یا لرزش را در نظامیان جدی بگیرد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: iribnews.ir

مطالب پیشنهادی :
این آقا "اسامه بن لادن" را کشت! +عکس
آزادسازی 6 میلیارد دلار از دارایی‌ های ایران
ادعای نامه اوباما به رهبر انقلاب درباره داعش
جزییات طرح حذف 6 میلیون کارت سوخت
حوادث تمام نشدنی متروی تهران همچنان در تونل وحشت!