دیدار جان کری و نتانیاهو در ایتالیا
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فردا به جمع وزرای خارجه آمریکا و روسیه در پایتخت ایتالیا می‌پیوندد تا در خصوص مسئله فلسطین و پرونده هسته‌ای ایران رایزنی کند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فردا به جمع وزرای خارجه آمریکا و روسیه در پایتخت ایتالیا می‌پیوندد تا در خصوص مسئله فلسطین و پرونده هسته‌ای ایران رایزنی کند. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا امروز وارد رم شد و در دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، در خصوص بحران اوکراین و پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

پیش از این رسانه‌ها خبر داده بودند که نتانیاهو هم به این جمع خواهد پیوست تا بحران موجود در سرزمین‌های اشغالی و البته، پرونده هسته‌ای ایران را در گفت‌وگو با مقامات روسیه، آمریکا و ایتالیا مورد بررسی قرار دهد.

واشنگتن از دیدار جان کری و نتانیاهو در ایتالیا خبر داد

مقامات رژیم صهیونیستی در دیدارهای متعددی که در خصوص پرونده هسته‌ای ایران داشته و دارند، به «توافق بد» با ایران اشاره می‌کنند.

این عبارت که ساخته شخص نتانیاهو است، به توافقی اشاره دارد که میان ایران و 1+5 منعقد خواهد شد و توانایی ساخت بمب اتم را برای ایرانیان تضمین می‌کند.

مقامات ایران بارها گفته‌اند که هدفشان از پیگیری برنامه هسته‌ای، پاسخ به تقاضای روزافزون به انرژی (برق) و تولید رادیودارو برای بیماران سرطانی است. دولت وقت ایران حتی برای ایجاد اطمینان در میان دولتمردان غربی، پس از مذاکرات مهر ماه سال 1382 با نمایندگان انگلستان، فرانسه و آلمان، حاضر شد که بدون تصویب مجلس و در راستای «اعتمادسازی»، با اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و به بازرسان آژانس اجازه داد تا به صورت سرزده از مراکز اتمی و در برخی موارد از مراکز نظامی بازدید کنند.

نتیجه این «اعتمادسازی» ارجاع پرونده فنی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که در پی این اقدام، مجلس وقت با تصویب طرحی فوری، دولت جموری اسلامی ایران را به کاهش همکاری با آژانس و لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ملزم کرد.

اخیراً نمایندگان 1+5 از پروتکل الحاقی «مضاعف» سخن می‌گویند که گویا دامنه بازرسی‌های سرزده را گسترده‌تر می‌کند.

در عرف بین‌الملل، بازدید سرزده از مراکز نظامی، به عنوان زیر سوال رفتن حاکمیت ملی دیده می‌شود.

یکی از مکان‌های مورد علاقه غربی‌ها برای بازدید سرزده، سایت نظامی پارچین است که پس از انتشار اخبار فراوان در رسانه‌های بین‌الملل و فشار بین‌المللی بر دولت وقت ایران، بازرسان آژانس اجازه یافتند که در دو نوبت در ژانویه و نوامبر 2005، از تأسیسات نظامی پارچین بازدید کنند.

پس از این بازدیدها، در گزارش gov/2005/57  آمد که «از چهار نقطه‌ای که به عنوان محل‌های مورد علاقه آژانس تعیین شده بود، آژانس اجازه داشت تا هر‌یک از این نقاط را انتخاب کند. چون از آژانس خواسته شده بود که تعداد ساختمان های مورد بازدید را کمتر کند، در نهایت 5 ساختمان انتخاب شدند. آژانس برای ورود به این ساختمان ها و محیط اطراف‌شان، آزاد بود و توانست اقدام به جمع آوری نمونه‌های محیطی کند. نتایج این نمونه برداری‌ها حاکی از عدم وجود مواد هسته‌ای بود و آژانس هیچ گونه تجهیزات یا موادی که دارای کاربرد دوگانه مرتبط باشند در محل‌های بازدید شده مشاهده نکرد.»



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع: farsnews.com

مطالب پیشنهادی:
مکالمات مرکل شنود نشده است
تجمع پرستاران مقابل نهاد ریاست جمهوری!
کتاب داعش برای تعامل با اسرای زن+ عکس
وارد شدن کامیون به فروشگاه های میدان هفت تیر!