احزاب نروژی در واکنش به درخواست سازمان ملل متحد، توافق کردند تا پایان سال 2017 پذیرای 8000 پناه جوی سوری باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلو، در این توافق پیش بینی شده است که این کشور منطقه اسکاندیناوی در سال جاری میلادی پذیرای 2000 سوری باشد که حدود 500 نفر بیشتر از پیش بینی هاست و همچنین در سال های 2016 و 2017 نیز هر سال حدود 3000 سوری را بر اساس سهمیه بندی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد پذیرش کند.

این توافق پس از مذاکرات طولانی میان دولت اقلیت راست گرا و دیگر احزاب میانه رو و چپ گرا حاصل شد. احزاب چپ و میانه خواستار پذیرش 10000 مهاجر طی دو روز بودند و دولت با گشودن مرزهای به روی پناه جویان مخالف بود.

حزب پروگرس Progrès (راست پوپولیست ضد مهاجرت) یکی از احزاب حاکم نروژ است از این مذاکرات خارج شد. به عقیده این حزب اقدام کارآمد تر کمک به پناه جویان در محل کنونی آنان است.

در دیگر سوی گروه های سیاسی نیز چپ های سوسیالیست نیز مذاکرات را ترک کردند زیرا آنها راه حل برگزیده شده را به اندازه کافی سخاوتمندانه نمی دانند.

در این قرارداد همچنین اختصاص بسته مالی به شهرداری ها برای تشویق آنها به جذب پناه جویان بیشتر پیش بینی شده است، این در حالی است که بیش از 5000 هزار مهاجر اجازه اقامت در مراکز ویژه در خاک نروژ را خواهند داشت تا زمانی که به آنها مسکن اختصاص داده شود.

شورای پناه جویان نروژ این اقدام را گامی مهم در مسیر صحیح دانست. این سازمان غیر دولتی افزود:«شورای پناه جویان نروژ اکنون دیگر کشورهای اروپایی را نیز ترغیب می کند این طرح را پیگیری کنند. به غیر از چندین کشور استثنا مانند آلمان، کشورهای اروپایی در مقابل بحران عظیم نسل ما اقدامات اندکی انجام دادند.»

آنتونیو گوترس Antonio Guterres کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست پذیرای پناه جویان سوری باشند. به عقیده وی در حال حاضر چهار میلیون پناه جوی سوری در کشورهای همسایه سوریه ثبت شده است و نام عده بسیاری از آنان نیز در فهرست قرار ندارد.

5252