رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع دانشجویان خارجی با انتقاد از کشورهای غربی گفت، آنها ترکمان‌ها و عرب‌های سوریه را بمباران می‌کنند و در عین حال "تروریست‌های" کرد را تقویت می‌‎کنند که دارند جای ترکمان‌ها و عرب‌ها را می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، دولت ترکیه و گروه‌های ملی‌گرای این کشور از موفقیت‌های نیروهای کرد در سوریه راضی نیستند.

این اولین حضور عمومی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از انتخابات پارلمانی این کشور بوده است که در آن حزب عدالت و توسعه به رهبری وی اکثریت را پس از ۱۳ سال از دست داده و حزب چپگرای دموکراتیک مردم که هواداران زیادی میان کردها دارد، برای اولین بار توانسته است به پارلمان راه یابد.

اردوغان در سخنان خود اثربخشی کمپین ضد داعش را زیر سوال برد و گفت که غرب "تروریست‌های کرد" را حمایت می‌کند. وی در ادامه از احزاب ترکیه خواست که "خودپرستی را کنار بگذارند" و هرچه زودتر دولت تشکیل دهند.

حزب عدالت و توسعه با وجود اینکه بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده، برای تشکیل کابینه به ائتلاف با دیگر احزاب نیاز دارد؛ هرچند تاکنون هیچ یک از سه حزب دیگر برای ائتلاف با حزب اردوغان اعلام آمادگی نکرده‌اند.

اردوغان گفت که هیچ مساله سیاسی‌ای نباید دستاوردهای ترکیه را به خطر بیندازد و تاریخ درباره کسانی که ترکیه را در برزخ رها کنند، قضاوت خواهد کرد. وی وعده داد که به عنوان رئیس‌جمهور از تمام اختیارات قانونی برای یافتن راهی برای تشکیل دولت استفاده کند.

وی گفت: تمامی احزاب سیاسی باید به نتیجه انتخابات پارلمانی روز یک‌شنبه به عنوان خواسته مردم احترام بگذارند. افرادی که آرزوی آشوب در ترکیه را داشتند، ناامید شدند و این بدان معناست که ما در مسیر درست قرار داریم. مسئولیت من به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب ترکیه در حال حاضر بسیار بزرگتر است و من این مساله را می‌دانم. توطئه‌های دشمنان علیه ترکیه به شکست کشیده شد. هجمه و تبلیغات منفی رسانه‌های غربی ثابت می‌کند که ما راه صحیح را انتخاب کرده‌ایم.

رجب طیب اردوغان در نخستین سخنرانی خود پس از انتخابات پارلمانی، خواستار تشکیل هر چه سریع‌تر دولت شد و با برگزاری یک انتخابات جدید مخالفت کرد. وی روز پنج‌شنبه در جمع دانشجویان در آنکارا گفت که باید "خودخواهی را کنار گذاشت" و هر چه سریع‌تر دولت جدید را تشکیل داد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین با تاکید بر پشتیبانی از فلسطین تاکید کرد: سیاست‌های خارجی ما هرگز تغییر نمی‌کند و ما همواره حامی و پشتیبان مظلومان جهان خواهیم بود. یاری مظلومان جهان به‌ویژه در فلسطین و عراق برای ما یک افتخار بزرگ است.

وی نظام کنونی جهانی را "غیر عادل" توصیف کرد و گفت که متاسفانه ثروت‌های کشورهای فقیر استخراج و در اختیار کشورهای قدرتمند دنیا قرار می‌گیرد. رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت: آموزش ایتام و فقرا در ترکیه و بازگرداندن آن‌ها به کشورهایشان برای ما یک افتخار است.

از سوی دیگر، اردوغان امروز (جمعه) به دعوت الهام علی‌اف، همتای خود از جمهوری آذربایجان برای شرکت در مراسم نخستین بازی‌های اروپایی به باکو سفر می‌کند. سفر اردوغان به جمهوری آذربایجان در زمانی صورت می‌گیرد که کشورش با بی‌ثباتی سیاسی به دنبال ناکامی حزب حاکم عدالت و توسعه در به دست آوردن اکثریت پارلمان مواجه است.

حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان پس از ۱۲ سال یکه‌تازی در عرصه سیاست داخلی، در جریان انتخابات پارلمانی از کسب اکثریت مطلق آرا بازماند و حال مجبور به تشکیل ائتلاف در ساختار دولت جدید است. احزابی که عدالت و توسعه می‌تواند با آنان ائتلاف تشکیل دهد، حزب تندروی راستگرای "حرکت ملی‌گرا" (MHP) یا حزب "جمهوری‌خواه مردم" (CHP) است.

حزب چپ گرای دموکراتیک مردم که حوزه نفوذش در مناطق شرقی و کردنشین است، تشکیل هرگونه ائتلاف با حزب حاکم را قاطعانه رد کرده است.

از آنجا که هیچ‌کدام از احزاب یاد شده تمایلی به ائتلاف با حزب اسلامگرا و محافظه‌کار عدالت و توسعه ندارند، هم اینک مسئله تشکیل دولت به مهم‌ترین‌ معضل رجب طیب اردوغان بدل شده است.

روزنامه حریت چاپ ترکیه گزارش داد که حزب دموکراتیک مردم حتی به دنبال تشکیل ائتلافی بدون حضور حزب عدالت و توسعه است.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر این حزب به اردوغان هشدار داده است که "مرزهای قانون اساسی" را رعایت کند. وی در مقابل اضافه کرده است که "درهای این حزب به روی دیگر احزاب باز است". دمیرتاش همچنین آمادگی خود را برای پایان دادن به درگیری میان کردهای ساکن ترکیه در شرق کشور با دولت که سابقه‌ای چند ده ساله دارد، اعلام کرده است.

حزب "عدالت و توسعه" چنانچه نتواند یک شریک ائتلافی پیدا کند، نمی‌تواند اکثریت پارلمان را در اختیار داشته باشد. این حزب در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه (هفتم ژوئن) توانست تنها ۴۱ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

5252