نصرت الله تاجیک دیپلمات پیشین وزارت خارجه در گفتگو با خبرآنلاین وضعیت تحولات یمن را مورد بررسی قرار داد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به زد و بندهای سیاسی پشت پرده بحران یمن تاکید کرد: متاسفانه تا زمانی که حقوق مردم یمن در پرتو زد و بندهای سیاسی قرار گیرد این مذاکرات به جایی نمی رسد. واقعیت این است سعودی ها و مصری ها دنبال مذاکرات ژنو هستند ولی هیچ توجهی به مشکلات مردم نشده و در حاشیه این مذاکرات دنبال اهداف سیاسی خود هستند.

سفیر پیشین ایران در اردن با اشاره به مشکل اصلی مردم یمن اظهار داشت: به نظر می رسد مردم این کشور دنبال تغییر ذائقه سیاسی و همچنین نوع حکومت ورزی در این کشور هستند. واقعیت ماجرا این است که بعد از این چند سال بالاخره مردم یمن فریاد تغییرخواهی خود را با صدای بلند سر داده اند. موضوعی که قدرت های منطقه ای به ویژه عربستان توجهی به آن ندارند.

تاجیک با اشاره به تردید داشتن انصارالله برای شرکت یا عدم شرکت در اجلاس ژنو اشاره کرد: همانطور که اشاره کردم تردیدها در مورد نیت جدی این مذاکرات وجود دارد. انصارالله هم در بدنه خود با دوگانگی مواجه است. از یکسو شک دارد که از این نشست برای بازی دادن این گروه استفاده نشود و از سوی دیگر بخشی دیگر از این گروه معتقدند باید از این فرصت های بین المللی استفاده کرد. انصارالله در صورتی که مسئول تشکیل دولت باشد حاضر است در مذاکرات شرکت کند اما این نگرانی وجود دارد که سعودی با این نشست منصور هادی را دوباره به قدرت باز گرداند. چرا که همچنان این باور در میان ناظران سیاسی پررنگ است که برگزاری این نشست برای زد و بندهای سیاسی پشت پرده انجام می شود.

سفیر پیشین ایران در اردن در پایان با اشاره به نامشخص بودن آینده سیاسی یمن تاکید کرد: حتما سعودی ها در انجام اقدام نظامی اشتباه کردند ولی موضوعی که شگفتی ناظران سیاسی را برانگیخته این است که چرا انصارالله از این اشتباه استراتژیک سعودی در بحث های سیاسی استفاده نکرده است. این گروه می توانست در مجامع بین المللی مانور بیشتری روی اقدامات صرفا نظامی سعودی بدهد و با بسیج افکار عمومی بین المللی به نفع خود معادلات یمن را تغییر دهد. به هر ترتیب آنچه عیان است این است که اوضاع در این کشور به شدت پیچیده شده و آینده روشنی در پس این اقدامات نظامی در انتظار مردم این کشور نیست.

30849