حسن بهشتی پور کارشناس امور بین المللی در برنامه زنده تلویزیونی درباره مذاکرات هسته ای پذیرش موارد فراپروتکلی را موجب گرفتن بهانه از دست دشمن دانست و مهدی فضائلی مدیرعامل سروش نیز تاکید کرد که مخالف مذاکرات نیست.

به گزارش ایرنا، حسن بهشتی پور در برنامه حاشیه و متن که یکشنبه شب از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: هدف اصلی مذاکرات به رسمیت شناخت حق هسته ای ایران اسلامی است و مزاحمت هایی برای اعمال این حق بوده و مذاکراتی برای رسیدن به این حق انجام شده تا بهانه ها از دست دشمن گرفته شود.

وی یاداور شد: ایران به دنبال استفاده صلح آمیز هسته ای است و از سویی این اعمال حق باید بدون تحریم باشد. در غیر این صورت مذاکرات یک سال و نیم اخیر بیهوده خواهد ماند.

این کارشناس امور بین الملل تاکید کرد: بازرسی، بازدید، دسترسی، نظارت یک محتوای دقیقی در بحث حقوقی دارد. در رسانه ها این کلمات به جای یکدیگر استفاده می شود. متن پروتکل الحاقی به عنوان سند 18 صفحه متن اصلی، دو صفحه و نیم توضیحات درباره واژگان اصلی و 40 صفحه توضیح واژگان کاربردی در این متن است.

آقای اوباما و کری از متن توافق استفاده بهینه برای خود می کنند و ما نیز می توانیم این بهره برداری را داشته باشیم.

بهشتی پور اظهار کرد: بین ایران و آژانس توافقی امضا شده که ایران به 18 سوال پاسخ دهد. آژانس در 16 مورد متقاعد شده و در دو مورد متقاعد نشده است. دو مورد فراپروتکلی است که ربطی به توافق لوزان و ژنو ندارد.

وی ادامه داد: در سال 2007 البرادعی تحت عنوان مطالعات، ادعایی آورد و آمانو در 2011 آن را به اتهامات ادعایی متهم کرد . اتهامات دروغ علیه ایران درست کردند تا بتوانند به ما فشار آورند.

این کارشناس امور بین الملل گفت: پروتکل الحاقی یک سند بین المللی است و نباید این موضوع آن را با پی ام دی یکسان بدانیم.

بهشتی پور یادآور شد: توافقی که قرار است انجام شود 20 صفحه متن اصلی و 30 صفحه پیوست دارد.

وی اظهار کرد: بعضی موارد فراپروتکلی وجود دارد که به بحث بازرسی نمی پردازد و ما برخی موارد فراپروتکلی را پذیرفتیم که بهانه را از دشمن بگیریم و اعلام کنیم به حق هستیم.

این کارشناس توضیح داد: نباید چیزی را مطلق رد کنیم؛ پروتکل الحاقی را برای مردم وحشتناک ترسیم نکنیم ما می توانیم مانند دیگر کشورها مواردی را بپذیریم و مواردی را نیز مستثنی کنیم؛ 125 کشور پرتکل الحاقی را اجرا می کنند.

بهشتی پور گفت: در دنیا 438 رآکتور هسته ای در 30 کشور توزیع شده است که از این کشورها، 28 کشور پروتکل را پذیرفته و اجرا کرده است.

*خواسته های فراوپرتکلی

مهدی فضائلی مدیرعامل سروش نیز در این مناظره تلویزیونی اظهار کرد: در کشور کسی با مذاکرات مخالف نیست و در طول 12 سال اخیر همواره در حال مذاکره بودیم و جمهوری اسلامی ایران از زیر مذاکرات شانه خالی نکرده است.

وی یادآور شد: در همه ادوار از سال 82 تا اکنون مذاکرات وجود داشته و کسی در کشور با مذاکره مخالف نیست. محل بحث محتوای مذاکرات است و در ارتباط با بعضی موضوعات درباره برخی محورهای مذاکرات، جای بحث و گفت وگو است.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس اظهار کرد: مذاکره کنندگان کشورمان کار سخت و پرمشقتی دارند و امیدواریم این مباحث آنان را آزرده نکند و همه مباحث برای تامین حقوق هسته ای کشورمان باشد.

فضائلی ادامه داد: تا وقتی که توافق نشود نمی توان درباره آن اظهار نظری کرد؛ از منظر دیگر در دو سال اخیر طرح اقدام مشترک در ژنو و توافق لوزان را داشتیم و اگر بخواهیم بر اساس آنچه منتشر شده بحث کنیم به یافته های متفاوتی می رسیم.

وی توضیح داد: نکته اول روابط کشورها با آژانس بر اساس توافقنامه پادمان است و هرآنچه ما انجام دادیم بر اساس این توافقنامه است. همچنین نکته دوم پروتکل الحاقی است که ما آن را نپذیرفتیم.

مدیرعامل سروش یادآور شد: امروز بحث پذیرش پروتکل الحاقی مطرح است و در بیانیه لوزان نیز اجرای پروتکل را پذیرفتیم که خلاف مصوبه مجلس است. دسترسی های بیشتر و اقدامات در مسیر شفاف سازی در بیانیه لوزان فرا پروتکلی است و متن، گویای این مسئله است.

فضائلی گفت: خواسته های آژانس در گزارش هفته اخیر نشان می دهد که آژانس خواسته های فراپروتکلی دارد. بحث فراو پرتکلی را نمی توان انکار کرد . در حال حاضر کشوری را نمی شناسم فراوپرتکل را پذیرفته باشد.

وی اظهار کرد: بین آژانس و 1+5 نمی توانیم به لحاظ حقیقت تفکیکی داشته باشیم و افزوده شدن مسائل کنونی باب را برای ادعاهای جدید باز گذاشته است.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس توضیح داد: در پروتکل اشاره ای به دسترسی به افراد نشده اما در خواسته های فراپروتکلی به این امر اشاره شده است. این ربطی به بحث غنی سازی 20 درصد و مسائلی از این دست هم ندارد و این امر به حوزه های دفاعی و نظامی ما می شود.

فضائلی یادآور شد: بخشی از کشورهایی که پروتکل را پذیرفته اند انحراف اتمی دارند و این امر جنبه تشریفاتی دارد و آژانس در اختیار این کشورهاست. گروهی نیز دارای سلاح اتمی نیستند اما به دلیل موقعیت آنها، آژانس به خود اجازه بازرسی نمی دهد.

وی ادامه داد: گروه سوم چیزی ندارند که بخواهد درباره آنها بازرسی شود.برزیل، آرژانتین و مصر زیر بار پروتکل نرفتند.

4949