عین اله سوری : وزارت دفاع عربستان چهار شنبه گذشته طی صدور بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که «محمد بن احمد الشعلان» فرمانده نیروی هوایی این کشور در نتیجه سکته قلبی فوت شده است.
بر اساس این بیانیه الشعلان در یک «سفر کاری خارج از عربستان» دچار ایست قلبی شده و جان داده است.

این خبر نه از «تاریخ دقیق وقوع امر»، « نه از کشوری که حادثه در آن روی داده»، « نه از نوع ماموریت نامبرده» ، « نه از بیمارستان » و « نه از مکان و زمان تشیع جنازه نامبرده» اطلاعی بدست نمی داد.

در واکنش به این خبر، اولین بار یک منبع ناشناس یمنی در نیویورک ضمن رد بیانیه وزارت دفاع عربستان، مرگ نامبرده را ناشی از اصابت موشکهای اسکاد نیروهای یمنی به پایگاه هوایی امیر خالد دانست. در همان موقع، منابع عربستانی شبکه العالم نیز از سوخته بودن جسد فرمانده نیروی هوایی عربستان خبر دادند.

جمعه گذشته دبکا فایل پایگاه اینترنتی سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی طی انتشار گزارش مفصلی، مرگ نامبرده را ناشی از حمله موشکی 16 خرداد ماه گذشته نیرو های یمنی به پایگاه هوایی ملک خالد اعلام نمود. پایگاه مذکور بزرگترین پایگاه هوایی عربستان سعودی است و نیروی هوایی این کشور طی دو و نیم ماه گذشته حملات هوایی خود به یمن را عمدتا از همین پایگاه انجام می داده است .

منابع نظامی دبکافایل حمله یمنی ها در ساعت 3 بامداد شانزدهم خرداد ماه جاری با 15 فروند موشک‌ اسکاد به پایگاه یاد شده‌ را دقیق و برای سعودی‌ها کاملاً غافلگیرکننده ارزیابی کرده و ً علت اختفای پنج روزه خبر مرگ نامبرده را ممانعت از تضعیف روحیه سربازان عربستانی دانسته است.

پایگاه اینترنتی الغدیر نیز مرگ شعلان را بر اثر حمله موشکی نیروهای یمنی به پایگاه هوایی خالد اعلام کرده است. وی در ابتدا زخمی و به سرعت به ریاض و سپس جهت درمان به خارج کشور منتقل شده اما بر اثر شدت جراحات وارده جان داده است . یکی از نشانه هایی که کشته شدن محمد بن احمد شعلان بر اثر شلیک موشک را تایید می کند، همزمانی حمله موشکی کمیته های مردمی یمن با دیدار فرماندهان نظامی عربستان از پایگاه هوایی خالد دانسته شده است.

تشیع جنازه نامبرده نیز ابهامات مورد اشاره را بر طرف نمی سازد؛ زیرا جمع انگشت شماری در تشیع و نماز نامبرده شرکت کرده اند علاوه بر آن این مراسم در یک پایگاه هوایی انجام شده است . علیرغم آن همه ابهام، مراسم تشیع و خاک سپاری شعلان که می توانست روشنگر آن ابهامات باشد خود بیانگر تداوم و اجرای نوع نگاه امنیتی تنگ نظرانه پیرامون علت مرگ نامبرده است.


حتی اگر مرگ نامبرده ناشی از حملات موشکی یمنی ها نباشد به سختی می توان امکان تسویه او توسط جناح سدیری حاکمیت را نادیده گرفت. عبداله پادشاه سابق عربستان در اواخر عمر خویش با انجام جابجایی های غیر عادی و بی سابقه در پست های سیاسی و نظامی بدنبال هموار ساختن مسیر فرزندان خویش برای حصول به عالی ترین پست های کشور بود.

در همین راستا وی در 24 خرداد ماه 1393 با صدور فرمانی، گستره وسیعی از پست های سیاسی و نظامی و خانوادگی را دچار تغییر کرد. محمد شعلان نیز در همان روز به فرماندهی نیروی هوایی عربستان منصوب شد. حال اگر سلمان بدنبال تحکیم موقعیت فرزندان خویش در هرم قدرت باشد -که عملکرد چند ماه گذشته وی بیانگر این امر است- بایستی افراد نزدیک به عبداله و فرزندان او را به حاشیه براند به همین دلیل مرگ عمدی فرمانده نیروی هوایی عربستان قوت می یابد ولو اینکه در سفر خارجی بوده باشد.

اگر او در نتیجه حملات موشکهای اسکاد و یا تسویه های سیاسی احتمالی کشته نشده چرا بیانیه صادره وزرت دفاع عربستان تا آن حد ابهام دارد؟ آنهم در شرایط خطیر جاری عربستان ؟ صرف نظر از علل احتمالی، مردم بی دفاع یمن مرگ نامبرده را ناشی از اصابت تیر غیبی با هدفی قابل توجه در زمانی مناسب ارزیابی خواهند کرد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل

5252