پایگاه اینترنتی سی ان ان در مطلبی به قلم الیز لابوت نوشت:ایران احتمالا در مذاکرات هسته ای از غرب امتیاز می گیرد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان ان،جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد توافق هسته ای با ایران احتمالا به بررسی جزئیات مشکوک فعالیتهای پیشین اتمی این کشور برای ساخت سلاح اتمی نیاز نخواهد داشت.این یک عقب نشینی است که تهران به دنبال آن است.
این اظهارات کری درخواست های بلند مدت قدرتهای جهانی درباره ارائه توضیحات از طرف ایران برای فعالیتهای پیشین اتمی این کشور و تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی را کم ارزش می کند. مقامات آمریکایی و دیپلمات های اروپایی پیشتر اعلام کرده بودند که هرگونه رفع تحریم های ایران بایستی با شرط پاسخگویی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های اتمی آن همراه باشد.
آمریکا و پنج قدرت جهانی در حال گفتگو با ایران به منظور محدود کردن برنامه اتمی این کشور و جلوگیری از دستیابی آن به تسلیحات اتمی هستند و این در حالی است که ایران بر روی این موضوع پافشاری می کند که برنامه اتمی اش صلح آمیز است. رفع تحریمهای تهران و موضوع دسترسی بازرسان به مراکز مشکوک همچنان از مسائل مهم اختلاف برانگیز در مذاکرات نهایی محسوب می شوند به طوریکه بسیاری از دیپلمات ها رسیدن به توافق تا سی ام ژوئن را دشوار ارزیابی می کنند.

4949