به گزارش خبرآنلاین اجلاس کنسولی جمهوری اسلامی ایران و استرالیا برگزار گردید.
در پایان دو روز نشست رایزنی های کنسولی میان جمهوری اسلامی ایران و استرالیا به رياست مديران كل كنسولي دو كشور افزایش تسهیلات روادیدی و مسافرت اتباع یکدیگر برای گردشگری، تجارت و سرمایه گذاری را مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

افزایش تسهیلات برای تردد آسان تر اتباع دو کشور در زمینه های گردشگری، بازرگانی، گسترش تبادلات دانشگاهی و اعطای بورس تحصیلی متقابل، گشایش نمایندگی های کنسولی، همکاری پلیس دو کشور برای مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان، بررسی چگونگی کمک به حل مشکل پناهجوهای ایرانی در اردوگاه های مهاجران که در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارند، تسهیلات برای مأمورین و دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت و ... از جمله مطالب مورد بحث طرفین بوده است.

همچنین آقاي چگني مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با آقای پیتر دوتون وزیر مهاجرت استرالیا نیز در حاشیه اجلاس مذکور دیدار و گفتگو نمود.

در عین حال یک مقام نزدیک به هیأت كنسولي ایرانی برخي اخبار منتشره مبنی بر توافق دو طرف برای بازگرداندن اجباری پناهجويان ایرانی را رد کرد و گفت: چنین موضوعی درست نيست و توافقی در اين خصوص صورت نگرفته است؛ سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آزادی عمل اتباع خود برای گزینش محل اقامت و شغل خود مي باشد و چنانچه کسی از اتباع کشورمان قصد بازگشت به ایران را داشته باشد این بازگشت بایستی داوطلبانه و فارغ از هرگونه اجبار صورت گيرد.

4949