نخست وزیر جدید کره جنوبی که فقط سه روز از انتخاب وی به این سمت می گذرد، امروز قبل از شروع فعالیت رسمی خود با حضور در مجلس از مردم کشورش به جهت عملکرد ضعیف دولت در کنترل بیماری «مرس» عذرخواهی کرد.


«هوانگ کیو آن» که 28 خرداد ماه جاری با کسب 156 رای موافق در برابر 120 رای مخالف از پارلمان این کشور به عنوان نخست وزیر رای اعتماد گرفت، امروز به مجلس رفت و بابت آنچه که عملکرد ضعیف دولت در برابر بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) عنوان کرد، مجبور به عذرخواهی شد.

امروز (20 ژوئن) که درست یک ماه از تایید اولین مورد ابتلا به ویروس کشنده کرونای مرس در این کشور می گذرد، 24 نفر جان خود را از دست دادند و 166 نفر به این بیماری متبلا شده اند.

«هوانگ کیو آن» در سخنان خود با ابراز تاسف از ضعف دولت در مبارزه با این بیماری گفت: این موضوع به امنیت عمومی مرتبط است و به شخصه از کوتاهی های صورت گرفته متاسفم.

با گسترش ویروس این بیماری تنفسی و ابتلای سریع دهها شهروند کره ای به آن، جریان های منتقد و احزاب مخالف دولت، انتقادهای شدیدی را متوجه دولت «پارک گئون هی» رئیس جمهوری این کشور کرده اند.

نخست وزیر جدید کره جنوبی در سخنان خود در مجلس، با پذیرش کوتاهی دولت در این زمینه، یکی از دلایل گسترش بی رویه این بیماری را نداشتن اطلاعات و دانش کافی از سوی مسوولان و دولتمردان این کشور عنوان کرد.

با این حال او به نمایندگان مجلس قول داد، تمامی امکانات کشور و دولت در جهت ریشه کن شدن این بیماری بسیج شود و هر تلاشی که برای مهار این بیماری مهلک لازم باشد از سوی دستگاهها و نهادهای ذیربط انجام خواهد شد.

هوانگ 58، ساله سومین نخست وزیری است که از زمان به قدرت رسیدن «پارک گئون هی» به عنوان رئیس جمهور در کابینه وی منصوب می شود. او برای جانشینی «لی وان کو» به پارلمان معرفی شد که در ماه آوریل (فروردین) گذشته به سبب نقش وی در یک رسوایی مالی استعفا داد.

مقامات کره جنوبی می گویند شیوع مرس، نقطه اوج خود را پشت سر گذاشته است و این بیماری ممکن است تا پایان این ماه از بین برود.

ویروس مرس برای اولین بار حدود سه سال پیش در خاورمیانه مشاهده شد و براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تقریبا 36 درصد موارد گزارش شده از مبتلایان به این بیماری به مرگ منتهی شده است.

کره جنوبی اولین کشور شرق آسیا است که شهروندان آن به این ویروس مبتلا می شوند.

52261