بر اساس تازه‌ترین اسناد منتشرشده‌ ویکی‌لیکس، سرکنسول ایالات متحده‌ آمریکا در عربستان سعودی، درخواست پسر اسامه بن لادن مبنی بر صدور گواهی مرگ برای سرکرده شبکه‌ تروریستی القاعده را چهار ماه پس از مرگ وی دریافت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صفحه‌ی اینترنتی ویکی‌لیکس که به افشای اسناد دولتی و محرمانه‌ی کشورها دست می‌زند، این بار به انتشار مکاتبات کنسولگری آمریکا در ریاض، پایتخت عربستان سعودی و پسر اسامه بن لادن، سرکرده کشته‌شده‌ القاعده، دست زده است. براساس این مدارک "عبدالله بن لادن" در نامه‌ خود از "گلن کیزر"، سرکنسول آمریکا در ریاض خواسته بود که برای اسامه بن لادن گواهی فوت صادر کند.

به گزارش شبکه دویچه‌وله، سرکرده گروه القاعده اول ماه مه ۲۰۱۱ در پی حمله‌ نیروهای نظامی آمریکایی به مخفیگاه وی در ابیت‌آباد، واقع در پاکستان کشته شد.

گلن کیزر در نامه‌ای به تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۱، حدود چهار ماه پس از مرگ سرکرده القاعده، در پاسخ به درخواست عبدالله بن لادن ضمن اشاره به این که نامه‌ی وی را دریافت کرده، یادآور ‌شد: دولت آمریکا بنا بر توصیه‌ کارشناسان حقوقی از صدور چنین سندی خودداری می‌کند. وی در ادامه تاکید کرد که دولت متبوعش معمولا برای کسانی که در جریان عملیات نظامی کشته می‌شوند، گواهی فوت صادر نمی‌کند.

سندهای منتشر شده در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس نشان می‌دهند که کیزر با این‌حال مدارک دادگاهی که به پرونده‌ی اتهامات بن‌لادن در آمریکا رسیدگی می‌کرده را در اختیار عبدالله بن لادن گذاشته است. این مدارک از جمله، حاوی برگه‌ "مختومه اعلام شدن جریان دادگاه به دلیل فوت اسامه بن لادن" بوده است. کیزر در نامه‌ی پیوست خود خطاب به عبدالله بن لادن، ابراز امیدواری کرده است که "این مدارک رسمی، بتواند به خانواده‌" بن لادن کمک کند.

5252