اظهارات وزیر امور خارجۀ انگلستان پس از ملاقات با محمد جواد ظریف
دیروز محمد جواد ظریف در پایان گفتگوهایش با وزرای امور خارجۀ انگلستان، فرانسه و آلمان گفت که اگر واقعیت های موجود و همچنین توافقات لوزان پذیرفته شوند، دستیابی به یک توافق جامع تا سی ام ژوئن یا احتمالاً اوایل ژوئیه آینده امکانپذیر است.

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجۀ انگلستان پس از ملاقات با محمد جواد ظریف که دوشنبه ۲۲ ژوئن در لوکزامبورگ و با حضور وزرای امور خارجۀ آلمان و فرانسه صورت گرفت، خطاب به دولت ایران گفت : "ما نمی توانیم بر سر خطوط قرمز مطلقی که ترسیم کرده ایم سازش کنیم.توافقی اگر صورت بگیرد، باید قابل کنترل باشد، زیرا، دو طرف به یکدیگر اعتماد ندارند."

وزیر امور خارجۀ بریتانیا در ادامه افزود : تنها کنترل کامل برنامۀ هسته ای ایران می تواند در آینده این اعتماد را ایجاد کند. برای این منظور به گفتۀ فیلیپ هاموند تنها ملاک نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است که باید تأئید کند که آیا دو طرف به تعهدات شان عمل کرده اند یا نه.

وزیر امور خارجۀ آلمان، فرانک والتر-اشتن مایر، نیز در اظهاراتی جداگانه مرحلۀ کنونی مذاکرات اتمی با ایران را تعیین کننده خواند و گفت که هنوز در آغاز این مرحله هستیم و به انتهای آن نرسیده ایم.

وزیر امور خارجۀ فرانسه، لوران فابیوس، هم در پایان گفتگوی یک ساعته اش با وزیر امور خارجۀ ایران در لوکزامبورگ سه شرط ضروری فرانسه را برای رسیدن به یک توافق بر سر برنامۀ اتمی ایران برشمرد. او گفت : یک توافق مستحکم با ایران باید دربرگیرندۀ محدودیت زمانی در توانایی های هسته ای ایران در حوزه های تحقیق و تولید باشد. او گفت برای این منظور باید یک رژیم کنترل کامل بر برنامۀ اتمی ایران و در صورت لزوم بر تأسیسات نظامی این کشور اعمال شود. وزیر امور خارجۀ فرانسه در ادامه گفت که معنای این شروط این است که اگر ایران به تعهدات اش عمل نکند، مجازات های بین المللی علیه این کشور باید به طور خودکار احیا و اعمال بشوند.

از نظر لوران فابیوس کلیه این تدابیر برای امنیت منطقه و مبارزه با گسترش سلاح های هسته ای ضروری است.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، پیش از ملاقات با همتایان اروپایی اش در لوکزامبورگ گفت که برای دستیابی به توافق بر سر برنامۀ اتمی کشورش دو طرف باید از زیاده خواهی چشم پوشی کنند.

دیروز محمد جواد ظریف در پایان گفتگوهایش با وزرای امور خارجۀ انگلستان، فرانسه و آلمان گفت که اگر واقعیت های موجود و همچنین توافقات لوزان پذیرفته شوند، دستیابی به یک توافق جامع تا سی ام ژوئن یا احتمالاً اوایل ژوئیه آینده امکانپذیر است.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجۀ بریتانیا، گفت که حساسیت ایران را در مورد بازرسی از تأسیسات نظامی اش می فهمد و گفتگوهای مهمی نیز میان دو طرف بر سر این موضوع جریان دارد. وزیر امور خارجۀ بریتانیا اضافه کرد که وزرای امور خارجۀ سه کشور اروپایی گفتگوهایشان را با ایران در اواخر هفتۀ جاری از سر خواهند گرفت. قرار است گفتگوهای نهایی بر سر برنامۀ اتمی ایران در وین صورت بپذیرد.

وزیر امور خارجۀ آلمان نیز ابراز امیدواری کرد که دولت ایران بر سر مسائل کلیدی از خود نرمش نشان بدهد. او سپس تصریح نمود که دو طرف اکنون باید جزئیات این مسائل کلیدی را در سند نهایی مکتوب کنند و چنین اقدامی به هیچ وجه آسان نیست.

منبع: خبرآنلاین