برگزاری نشست اعضای گروه ١+٥ و ایران در ساعت 13 امروز -سه شنبه- به وقت تهران، کنفرانس خبری مشترک پس از این نشست و قطعی شدن توافق نهایی مهمترین رویدادهای اعلام شده در وین تا دقایقی پیش است.

کنفرانس خبری موگرینی در وین

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری پس از پایان جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین حاضر شد.
 
منبع: تسنیم
..........................................................................................................................................................................................
خبرها از وین بعد از اعلام توافق هسته ای
یک منبع دیپلماتیک در وین اعلام کرد: نشست تمامی اعضای گروه پنج به علاوه یک با تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف بین ساعات 13 تا 14 به وقت تهران در هتل «کوبورگ» وین برگزار خواهد شد.بر اساس این گزارش قرار است پس از این نشست، کنفرانس مطبوعاتی طرف های مذاکرات در محل مقر اروپایی سازمان ملل در وین (آستریا سنتر) برگزار شود و نتایج نهایی مذاکرات در اختیار خبرنگاران و تصویربرداران قرار گیرد.

گمانه زنی ها همچنین حاکیست احتمال می رود تا ساعاتی دیگر، بیانیه ای حاوی جمع بندی نهایی بین دو طرف انتشار یابد که در آن از یک سو تحریم های بین المللی و یکجانبه علیه ایران لغو و از سوی دیگر ایران نیز بر تعهدات خود در جهت اطمینان بخشی درمورد صلح آمیز بودن برنامه های اتمی صحه خواهد گذارد.

ایران همواره فعالیت های هسته ای خود را صلح آمیز معرفی کرده و اتهامات منتشره از سوی محافل صهیونیستی را کذب دانسته است.

طی 18 روز گذشته نمایندگان ایران و گروه پنج به علاوه یک نشست های طولانی، سخت و فشرده را برای پایان دادن به بحران پرونده هسته ای ایران برگزار کردند. محور این مذاکرات محمدجواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بودند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شب گذشته -یکشنبه شب- در توییتر خود نوشت: «اگر توافق به دست بیاید، پیروزی دیپلماسی به معنی آن است که وقتی که همه می توانستیم ببازیم، همه برنده شده ایم. به همین سادگی، احتیاجی به تبلیغ و تفسیر هم ندارد.»

مذاکره‌کنندگان عازم مقر سازمان ملل در وین شدند

 هیئت های مذاکره کنندگان کشورهای 1+5 و ایران به همراه نمایندگان رسانه ها برای شرکت در مراسم قرائت بیانیه مشترک توسط وزیر خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عازم مقر سازمان ملل در وین شدند.

یک مقام ایرانی نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت از روز گذشته و تا بامداد امروز مرور متون برجام انجام شده و جلسه نهایی مربوط گام آخر تا ساعات آینده برگزار و جمع‌بندی 22 ماه مذاکرات انجام شده در دوره های مختلف طی روز جاری اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر رویترز به نقل از چندین دیپلمات اعلام کرد که در جمع‌بندی توافق ایجاد شده تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل به مدت 5 سال و تحریم موشکی نیز به مدت 8 سال دیگر ادامه خواهد داشت.طی ساعات آتی محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی بیانیه‌ای مشترک را قرائت خواهند کرد.

منبع:ایرنا/تسنیم