مرکل: از حقوق مبتنی بر قانون اساسی اقلیم کردستان حمایت می‌کنیم
صدراعظم آلمان در دیدار با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و هیات همراهش بر حمایت برلین از "حقوق مبتنی بر قانون اساسی" این اقلیم تاکیدکرد. هیات اربیل نیز بقای اقلیم و حمایت از آن را برای تقویت ثبات منطقه مهم دانست

حمایت مرکل از اقلیم کردستان

به گزارش شبکه تلویزیونی سومریه نیوز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که در برلین میزبان نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و هیات همراهش بود ابراز امیدواری کرد تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگو میان اربیل و بغداد برای حل مشکلات نتیجه بدهد.
 
مرکل با تقدیر از موضع‌گیری اربیل و اعلام آمادگی‌اش برای آغاز گفت‌وگو جهت حل مشکلات با بغداد و نیز احترام به احکام صادر شده از سوی دادگاه فدرال عراق، این مساله را نشان دهنده "نیت صادقانه" اقلیم برای حل مشکلات دانست.
 
صدراعظم آلمان در ادامه گفت: برلین از حقوق مبتنی بر قانون اساسی اقلیم کردستان در چارچوب عراق متحد حمایت کرده و به مساله روابط برلین با اربیل و کمک‌ها به این اقلیم به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم توجه ویژه‌ای دارد.
 
بارزانی نیز در این دیدار ضمن ارائه خلاصه‌ای از آخرین تحولات در عراق و روابط اقلیم با دولت مرکزی گفت: اقلیم کردستان به قانون اساسی عراق پایبند است و برای حل مشکلات با بغداد و آغاز گفت‌وگو در چارچوب قانون اساسی آمادگی کامل دارد.
 
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با اشاره به اینکه بغداد هنوز پاسخی به دعوت برای گفت‌وگو نداده، بر لزوم همکاری کشورهای دوست عراق و کردستان از این دو برای آغاز گفت‌وگوها تاکید کرد.
 
وی در ادامه بقا و حمایت از اقلیم را مساله مهمی برای تقویت ثبات منطقه دانست و تاکید کرد: اربیل به اصلاحات خود ادامه خواهد داد و این امر اولویت ما در تمامی زمینه‌ها خواهد بود.
 

بارزانی در ادامه این گفت‌وگو حمایت و همکاری آلمان با اقدامات اربیل را خواستار شد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir