شورای امنیت امروز درباره تحریم‌های جدید علیه کره شمالی رای‌گیری می‌کند
شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز(جمعه) پیش‌نویس تحریم‌های جدید علیه کره شمالی از جمله ایجام محدودیت در تامین نفت این کشور را که از سوی آمریکا تهیه شده به رای بگذارد

قطعنامه تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی

به گزارش خبرگزاری فرانسه آمریکا روز پنجشنبه بعد از مذاکراتی که با چین داشت، پیش‌نویس قطعنامه تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی را ارائه کرد.
 
آمریکا این تحریم‌های جدید را در پاسخ به جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی که در تاریخ ۲۸ نوامبر انجام شد، ارائه کرده است. در صورتی که این قطعنامه تصویب شود، این سومین قطعنامه تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی در سال جاری میلادی محسوب خواهد شد.
 
در حال حاضر آمریکا و کره شمالی هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه خواهان ورود به مذاکرات برای پایان بحران هستند، بروز نداده‌اند. دیپلمات‌ها گفته‌اند که انتظار دارند این قطعنامه در نشست امروز که قرار است ساعت ۱۸:۰۰ به وقت گرینویچ برگزار شود، تصویب شود.
 
کرو بستهو، سفیر ژاپن در سازمان ملل که در حال حاضر رئیس دوره‌ای شورای امنیت است، اظهار داشت، ژاپن از این قطعنامه حمایت می‌کند و نسبت به حمایت متفق‌القول از آن امیدوار است. قرار است به موجب این قطعنامه محدودیت‌های جدیدی برای فروش محموله‌های نفت خام و پالایش شده به کره شمالی که اکثرا از سوی چین تامین می‌شوند، اعمال شوند.
 
این قطعنامه قرار است جلوی تامین حدود ۹۰ درصد محصولات نفت پالایش شده به کره شمالی را گرفته و به استرداد همه اتباع کره شمالی مشغول به کار در خارج از این کشور در عرض ۱۲ ماه دستور می‌دهد.
 
همچنین پیشنویس این قطعنامه تامین نفت خام کره شمالی را تنها تا سقف ۴ میلیون بشکه در سال و همچنین اقلام مربوط به نفت پالایش شده نظیر سوخت دیزل را تا سقف ۵۰۰ هزار بشکه برای سال آینده میلادی مجاز می‌داند. همچنین کشورها باید جزئیات مربوط به تحویل نفت به کره شمالی را به سازمان ملل اطلاع دهند. در عین حال همه کشورها این اجازه را پیدا می‌کنند که تمامی کشتی‌های مظنون به حمل محموله‌های غیرقانونی به کره شمالی را توقیف کرده و مورد بازرسی قرار دهند.
 

در صورت تصویب این قطعنامه، مجموعه ۱۹ مقام کره شمالی که اکثرا در بخش بانکداری فعال هستند، نیز به همراه وزارت نیروهای مسلح خلق کره شمالی به فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل اضافه خواهند شد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir