عربستان: ما نیز مثل ایران خواستار غنی‌سازی اورانیوم هستیم
سفیر پیشین عربستان در آمریکا می‌گوید که غنی‌سازی اورانیوم حق مسلم این کشور است و عربستان مثل ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را برای برنامه صلح‌آمیز خود داشته باشد

همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز آمریکا و عربستان 

ترکی الفیصل سفیر پیشین عربستان سعودی در آمریکا و رییس اسبق دستگاه اطلاعاتی این کشور در گفت‌وگویی با رویترز، گفت: این موضوع مربوط به استقلال است. اگر به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید این قرارداد به ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را داده است.

قرار است به زودی آمریکا و عربستان مذاکراتی را در مورد امضای توافق همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز انجام دهند. عربستان قرار است در سال آینده قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای خود را از طریق مناقصه به شرکت‌های خارجی واگذار کند.
پیشتر برخی مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که ریاض به واشنگتن اعلام کرده است که می‌خواهد تا خودش غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهد، جلسه هسته‌ای نیز با حضور برخی مقامات کاخ سفید برای توضیح به قانونگذاران آمریکایی هفته گذشته در کمیته روابط خارجی سنا برگزار شد.
فیصل افزود: جامعه جهانی از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که به ایران مجوز غنی‌سازی می‌دهد حمایت می‌کنند، معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیز به ما می‌گوید که می‌توانیم غنی‌سازی انجام دهیم. بنابراین عربستان مثل کشورهای دیگر عضو NPT از جمله ایران حق غنی‌سازی را دارد.

عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۲، ۱۶ راکتور هسته‌ای را با ظرفیت ۱۷.۶ گیگاوات برق راه‌اندازی کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir