وزارت ورزش رفتار توهین‌آمیز شرکت کره‌ای را محکوم کرد/ IOC: به ورزشکاران ایرانی هم گوشی همراه می‌دهیم
وزارت ورزش و جوانان در بیانیه ای رفتار توهین آمیز شرکت کره ای نسبت به ورزشکاران ایرانی حاضر در بازیهای المپیک زمستانی را محکوم کرد

در متن بیانیه وزارت ورزش و جوانان  آمده است:

اقدام غیر اخلاقی و مغایر با ارزش‌های انسانی و منشور المپیک توسط شرکت سامسونگ در عدم اهدای هدایای در نظر گرفته شده برای ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک زمستانی پیونگ چانگ مایه تاسف فراوان است.

همواره اولویت حضور برای ورزشکاران و پهلوانان دلاور  کشورمان در آوردگاههای جهانی انتقال پیام صلح و نوع دوستی و فرهنگ والای ایرانی -اسلامی به جهانیان و پس از آن کسب افتخار و اهتزاز پرچم مقدس ایران بوده است.

ما همواره با دولت و ملت کره جنوبی روابط عمیق اقتصادی، فرهنگی و ورزشی داشته ایم.

ولی این اقدام ناشایست را توهین به ورزشکاران‌مان که نمایندگان ملت بزرگ و متمدن ایران و سفیران صلح ما در المپیک زمستانی ٢٠١٨ پیونگ چانگ هستند تلقی می کنیم.  

از مقامات این شرکت و مسببان این اقدام تبعیض آمیز و زشت می‌خواهیم تا با عذرخواهی رسمی از کاروان اعزامی جمهوری اسلامی ایران به این مسابقات، سعی در جبران اقدام ناپسند خود داشته باشند.

احضار سفیر کره جنوبی به وزارت امور خارجه

در پی اقدام غیر اخلاقی شرکت سامسونگ، سفیر کره جنوبی به وزارت امور خارجه احضار شد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر فوق، گفت: در پی  انتشار خبری مبنی بر تصمیم مسئولین کمیته بین المللی المپیک و شرکت سامسونگ کره جنوبی مبنی بر مستثنی قرار دادن ورزشکاران ایرانی در کنار ورزشکاران کره شمالی شرکت کننده در بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ از دریافت هدایای شرکت کره ای سامسونگ به بهانه تحریم های بین المللی، شب گذشته کیم سونگ هو سفیر کره جنوبی در تهران توسط محمود فرازنده، دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

قاسمی افزود: در این دیدار مراتب اعتراض شدید وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران نسبت به این رفتار غیر اخلاقی و مغایر با روح حاکم بر بازی های المپیک که شعار خود را ورای رنگ، دین، نژاد و سیاست قرار داده، به وی اعلام شد. در این دیدار خاطر نشان شد در صورتی که شرکت سامسونگ مراتب عذرخواهی خود را از این اقدام نابخردانه اعلام نکند، این موضوع شدیدا بر روابط تجاری شرکت سامسونگ با جمهوری اسلامی ایران تاثیر خواهد گذاشت.

سفیر کره جنوبی ضمن ابراز تاسف  فراوان در این دیدار اعلام کرد: طی تماس های مکرر با مقامات ذیربط در وزارت امور خارجه و دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ موضوع را بدلیل اهمیت و حساسیت دنبال کرده و طبق اظهارات مقامات رسمی دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ هیچ گونه دخالتی در بروز این سوء تفاهم و توزیع اقلام اهدائی به عنوان اسپانسر این بازیها نداشته اند.

تهدید ظریف به تحریم سامسونگ

یک منبع مطلع گفت: وزیرامورخارجه کشورمان پس از اقدام غیراخلاقی شرکت سامسونگ در عدم ارائه گوشی سامسونگ به ورزشکاران ایرانی در جریان برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی در جلسه‌ای به سفیر کره جنوبی در تهران اعلام کرده است که اگر کره‌ای‌ها تا پایان امروز این اقدام خود را جبران نکنند، گوشی خود را تغییر خواهد داد.

این منبع مطلع گفت که وزیر خارجه کشورمان در واکنش به اقدام غیراخلاقی شرکت سامسونگ این موضوع را اعلام کرده است.

در حال حاضر محمد جواد ظریف از گلکسی اس 8 استفاده می‌کند.

روز گذشته مسوولان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی به بهانه تحریم آمریکا از اعطای گوشی تلفن همراه سامسونگ به ورزشکاران ایرانی خودداری کردند.

بهرام رادان با سامسونگ تماس گرفت

واکنش بهرام رادان به حواشی اخیر المپیک زمستانی.

بهرام رادان در رابطه با عدم اهدای گوشی سامسونگ به ورزشکاران ایرانی، با این شرکت تماس گرفت.

جواب سامسونگ:  ما تمام گوشی‌ها را به کمیته جهانی المپیک تحویل دادیم ولی کمیته برگزاری به دلیل تحریم سازمان ملل از تحویل گوشی به ورزشکاران ایران و کره شمالی سرباز زده.

«سامسونگ» باید در ایران تحریم شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:شرکت سامسونگ به دلیل وابستگی به غرب اقدام غیراخلاقی کرده که ما هم باید برخورد متقابل و مناسب را با تحریم آنها داشته باشیم.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ، با اشاره به اقدام غیر اخلاقی و غیر ورزشی اخیر شرکت سامسونگ مبنی بر استثنا قرار دادن ورزشکاران ایرانی در کنار ورزشکاران کره شمالی شرکت کننده در بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ از دریافت هدایای این شرکت کره ای، گفت: در سفر دو ماه قبل به کره جنوبی مذاکرات مفصلی با مقامات این شرکت داشتیم و بنابر اعلام آنها در کنار محصولاتی که به صورت غیررسمی وارد کشور می شود، به صورت رسمی ۴ میلیون دلار محصولات سامسونگ وارد ایران می شود و شرکت سامسونگ سهم زیادی از بازار داخل کشور را در اختیار دارد.

نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اقدام متقابل از طرف جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: باید مقابله به مثل کرد تا دیگر یک شرکت به خود اجازه چنین رفتاری را ندهد.

رضیان با بیان اینکه بحث ورزش عمدتا خارج از فضای سیاسی است و ارتباطی با مسائل سیاسی و این چنینی ندارد، تصریح کرد: شرکت سامسونگ به دلیل وابستگی به غرب، خصوصا آمریکا و رژیم صهیونیستی اقدام به این عمل کرده است که ما هم باید برخورد متقابل و مناسب را با تحریم آنها داشته باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعا مجلس پس از بازگشایی بررسی این موضوع را دنبال خواهد کرد، گفت: حضور سامسونگ در کشور به صورت رسمی و قراردادی نیست، بلکه شرکت هایی هستند که نمایندگی سامسونگ را در کشور بر عهده دارند و کالاها و محصولات آنها را ارائه می کنند که می توانیم برخورد متقابل را با نمایندگی های آنها انجام دهیم.

وی افزود: ممنوعیت حضور نمایندگی و ممنوعیت ارائه محصولات از جمله اقدامات متقابلی است که می توان در برخورد با این شرکت انجام داد.

IOC: به ورزشکاران ایرانی هم گوشی همراه می‌دهیم

کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد گوشی های همراه شرکت سامسونگ در اختیار ورزشکاران ایرانی هم قرار خواهد گرفت.

پس از عدم اهدای گوشی‌های سامسونگ به ورزشکاران ایرانی در المپیک زمستانی که اعتراضات زیادی را در پی داشت، کمیته بین المللی المپیک نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد.

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد: گوشی موبایل در اختیار همه ورزشکاران همه کشورهای شرکت‌کننده در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ قرار خواهد گرفت. ایرانی‌ها می‌توانند گوشی‌ها را نگه دارند اما ورزشکاران کره شمالی نه.

پیش از این شرکت سامسونگ اعلام کرده بود، کمیته بین المللی المپیک مسئول پخش گوشی ها به عنوان هدیه بین ورزشکاران بوده است.

وزارت خارجه ایران هم در پی این اقدام سامسونگ اعلام کرد در صورتی که این شرکت عذرخواهی نکند این اتفاق بر روابط تجاری سامسونگ با ایران تاثیر می گذارد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir