دست رد اتریش بر سینه اروپا پیرامون اخراج دیپلمات های روس
رئیس دوره ای آینده اتحادیه اروپا بر خلاف برخی از کشورهای عضو این اتحادیه، از اخراج دیپلمات های روسیه خودداری و بر حفظ گفت وگوها با مسکو تاکید کرد.

اتریش: ما دیپلماتی را اخراج نمی کنیم

'پیتر لونسکی' سخنگوی دولت اتریش که کشورش در نیمه دوم سال جاری میلادی ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت، به خبرنگاران گفت: اتریش در سطح ملی در این زمینه اقدامی انجام نمی دهد و دیپلماتی را اخراج نخواهد کرد.

ما می خواهیم کانالهای گفت وگو با روسیه را باز نگه داریم. اتریش یک کشور بی طرف و پلی میان شرق و غرب است.

وی در عین حال گفت که اتریش از تصمیم اتحادیه اروپا برای فراخواندن سفیر این اتحادیه از مسکو برای رایزنی حمایت می کند.

در حالی که روابط اتحادیه اروپا با روسیه درسال های اخیر بخصوص به علت تحولات اوکراین به سردی گرائیده و موضوع اخیر مسمومیت یک جاسوس سابق در خاک انگلیس نیز موجب تشدید تنش ها شده است ، صدر اعظم جوان اتریش به عنوان چهره جدیدی برای تعامل و گفت وگوی اروپا با روسیه و کاهش تنش ها در روابط تبدیل شده است.

'سباستین کورتس' 31 ساله اتریش اواسط اسفند ماه گذشته در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت وگو کرد. کورتس پس از این دیدار اعلام کرد که اتریش و روسیه بطور سنتی همواره روابط خوبی داشته اند اما لازم است که تنش ها در روابط اتحادیه اروپا و روسیه نیز کاهش یابد. در این شرایط انتظار می رود که ریاست دوره ای اتریش بر اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال 2018 به پیشبرد تلاش های این کشور برای گفت وگو با روسیه و حل اختلافات کمک کند.

تا کنون علاوه بر اتریش کشورهای دیگری نیز شامل یونان، لوکزامبورگ، اسلواکی، مالت و قبرس از اخراج دیپلمات های روسیه خودداری کرده اند. در آلمان نیز که تصمیم به اخراج چهار دیپلمات روس گرفته است، انتقادهایی مطرح شده است.

'اندریاس مورر' رئیس حزب چپ آلمان تاکید کرده موضع برلین در این پرونده نباید صرفا بر اساس ابراز همبستگی با اتحادیه اروپا باشد.

تصمیم به اخراج دیپلمات های یک کشور دیگر صرفا نباید بر اساس ابراز همبستگی با یک کشور دیگر اتخاذ شود. اشاره او به اظهارات 'هایکو ماس' وزیر امور خارجه آلمان بود که اخراج دیپلمات های روسیه از آلمان را نشانه ای از همبستگی قوی با انگلیس توصیف کرده بود.

طبیعی است که روسیه نیز به اخراج دیپلمات ها پاسخ خواهد داد و از جمله دیپلمات های آلمانی را اخراج می کند و این به عادی سازی روابط و حل مشکلات کمکی نخواهد کرد.

هفته گذشته در جریان نشست سران و وزیران خارجه اروپایی در بروکسل نیز اختلافاتی در این زمینه بروز یافته بود.

'الکسیس چیپراس' نخست وزیر یونان هفته گذشته در نشست شورای اروپا در بروکسل بر ضرورت تحقیقات کامل پیش از نتیجه گیری و هر گونه اقدامی در ارتباط با این پرونده تاکید کرده بود.

به گفته منابع آگاه، وزیر امور خارجه یونان نیز به رغم موافقت با بیانیه اتحادیه اروپا، در پشت صحنه با مقصر دانستن روسیه در ارتباط با موضوع حمله با عامل شیمیایی به جاسوس سابق در انگلیس مخالفت و تاکید کرد که کارشناسان سازمان منع سلاح های شیمیایی باید در این زمینه نظر بدهند.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه هفته گذشته در بیانیه ای ضمن ابراز همبستگی با انگلیس، اعلام کردند: اتهامات لندن علیه مسکو در این ارتباط را بسیار جدی تلقی می کنند.

'خاویر بتل' نخست وزیر لوکزامبورگ نیز که در گذشته یک وکیل بوده است، بر تحقیقات کامل تاکید کرده است.

دونالد توسک رئیس شورای اتحادیه اروپا عصر دوشنبه اعلام کرد: پیرو جلسه هفته گذشته شورای اروپا در بروکسل و تصمیم به واکنش در برابر روسیه در چهارچوبی مشترک، روز دوشنبه 14 کشور اتحادیه اروپا تصمیم به اخراج دیپلمات های روسیه گرفتند . کشورهای فرانسه ، آلمان و لهستان هر کدام چهار دیپلمات، لیتوانی و جمهوری چک هر کدام 3 دیپلمات، ایتالیا ، اسپانیا، دانمارک و هلند هر کدام 2 دیپلمات و کشورهای لتونی ، استونی، فنلاند ، رومانی ، سوئد، هر کدام یک دیپلمات روس را اخراج می کنند.

اوکراین که عضو اتحادیه اروپا نیست نیز در همبستگی با این اتحادیه و مخالفت با روسیه ، اعلام کرد که 13 دیپلمات روسیه را اخراج می کند. درباره اخراج تعدادی از دیپلمات های روس از کشورهای ایرلند و مجارستان نیز گزارش های ضد و نقیضی گزارش شده و هنوز خبری قطعی منتشر نشده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir