دستور قاضی آمریکایی به ترامپ برای بازگرداندن کودکان مهاجر به والدینشان
یک دادگاه فدرال به دولت ترامپ دستور داد که به سرعت برای بازگرداندن اعضای خانواده‌های مهاجری که از هم جدا شده‌اند، اقدام کند.

شکایت ۱۸ ایالت از ترامپ

به نقل از پایگاه خبری هیل، دینا سابراو، قاضی دادگاه محلی سن دیگو کالیفرنیا به دنبال شکایت "اتحاد آزادی‌ها مدنی آمریکا" علیه سیاست مهاجرتی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، حکمی مقدماتی برای بازگرداندن اعضای خانواده‌های مهاجر به کنار یکدیگر صادر کرد.

به موجب سیاست‌های اخیر ترامپ، کودکان مهاجر از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند و این امر انتقادات گسترده‌ای را در داخل و خارج  آمریکا به دنبال داشته است.

در حکم این قاضی آمده است: دولت ترامپ باید همه کودکان مهاجر زیر پنج سال را ظرف دو هفته و کودکان پنج‌سال به بالا را نیز طی ۳۰ روز به والدینشان بازگرداند.

در پی این سیاست ترامپ، دست‌کم ۲۰۰۰ کودک مهاجر پس از عبور غیرقانونی از مرز، از والدین خود دور شدند.

رییس جمهور آمریکا هفته گذشته دستوری اجرایی را برای توقف جدایی این خانواده‌ها امضا کرد اما دولت او برنامه‌ای برای بازگرداندن مهاجران جدا شده به کنار خانواده‌شان ارائه نکرده است.

حکم این قاضی همچنین تصریح می‌کند که نهادهای مهاجرتی آمریکا دیگر نمی‌توانند اعضای خانواده مهاجران را پس از عبور از مرز جدا کنند، مگر آن که "والدین برای کودکان خود خطرآفرین بوده" یا به طور داوطلبانه، پیوستن به کودکان خود را نپذیرند.

این حکم ضمن حمایت از شکایت اتحاد آزادی‌های مدنی آمریکا، دستور اجرایی ترامپ را پاسخگوی بازگرداندن اعضای این خانواده‌ها در کنار هم نمی‌داند.

استراو در این حکم نوشت: در این که دولت برای مواجهه با هجوم گسترده کودکان جدا شده از خانواده آماده نبود، مناقشه‌ای نیست. هیچ برنامه‌ای برای بازگرداندن آنان به والدینشان وجود نداشت و این خانواده‌ها ماه‌ها از هم دور بوده‌اند.

او همچنین در حکم خود متذکر شد، دولت ترامپ هنوز هم می‌تواند مهاجرانی را که به طور غیرقانونی از مرز کشورعبور کرده‌اند، محاکمه کند و این حکم به دنبال حفظ حقوق خانواده‌های بازداشت‌شده طبق قانون اساسی است.

در همین حال، ۱۸ ایالت آمریکا نیز شکایتی را علیه دولت ترامپ بر سر این سیاست تنظیم کرده‌اند. این شکایت که از سوی ۱۸ دادستان کل دموکرات به ثبت رسیده است، دولت آمریکا را وامی‌دارد که بیش از ۲۰۰۰ کودک مهاجری که از خانواده‌شان دور شده‌اند را به والدینشان بازگرداند.

دادستانان کل کالیفرنیا، واشنگتن و ماساچوست سرپرستی این ائتلاف را در شکایت از دولت ترامپ بر عهده دارند.

این شکایت سیاست "تحمل صفر" را در تناقض با حقوق مهاجران مندرج در قانون اساسی آمریکا می‌داند که کودکان را دچار اضطراب و هراس می‌کند.

این شکایت نخستین چالش حقوقی از سوی ایالت‌ها علیه این سیاست است و دستور اجرایی هفته گذشته ترامپ را "بسیار مبهم و دوپهلو می‌داند که زمان یا احتمال بروز تغییری را مشخص نمی‌کند".

دادستان کل ایالت کالیفرنیا همچنین سیاست ترامپ در خصوص این مهاجران را یک "مانور سیاسی بی‌رحمانه" دانست.

او در ادامه گفت: با اردوگاه‌های نگهداری کودکان در آمریکا، دولت ترامپ سقوطی جدید را برای خود به ثبت رسانده است. بی‌تفاوتی رییس جمهور نسبت به حقوق کودکان و والدینشان که از هم‌دیگر دور شده‌اند، ترسناک است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir