نماینده آمریکا: ایران مسئول مرگ 241 سرباز آمریکایی در بیروت است
نماینده آمریکا در جلسه رسیدگی به شکایت ایران از این کشور نزد دادگاه لاهه به تکرار ادعاهای ‌بی‌اساس و واهی مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی پرداخت

ایران سال‌ها اعمال تروریستی علیه آمریکا انجام داده است

نماینده آمریکا پس از آغاز جلسه استماع ادله طرف آمریکایی پیرامون شکایت تهران از واشنگتن در اعتراض به توقیف دارایی‌های بانک مرکزی در آمریکا مدعی شد: اتهام‌هایی که ایران به آمریکا وارد کرده واهی و البته قابل بررسی است. ادعای ایران بر اساس پیمان مودت یک نوع سوء استفاده از دادگاه است. تمام مشکلات ما نمی‌تواند بر اساس آن پیمان بررسی شود. ایران سابقه بدی دارد و اصلا نمی‌تواند بر اساس آن پیمان از ما شکایت کند.

نماینده آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت: ایالات متحده صلاحیت قضایی برای این دادگاه قائل نیست و باید مسائل را در یک متن تاریخی قرار دهیم. ایران سال‌ها اعمال تروریستی علیه آمریکا انجام داده است. طبق قواعد ما کشوری که اعمال تروریستی انجام بدهد باید مسئول شناخته شود.

وی ادعا کرد: ایران مسئول بمب‌گذاری در محل تنفگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت است. ۲۲ اکتبر ۱۹۸۳ یکی از اعضای حزب‌الله که ملیت ایرانی داشت با کامیون‌ مواد منفجره به تفنگداران آمریکایی حمله کرد و ۲۴۱ سرباز را کشته و زخمی کرد. ایرانی‌ها مسئولیت حمله را پذیرفتند و حتی به آن افتخار کردند.

نماینده آمریکا همچنین گفت: ایران درخواست دارد مبالغی که نزد آمریکا دارد به حساب بانک مرکزی‌اش ریخته شود اما این مبالغ باید به حساب بازماندگان و خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی که ایران انجام داده واریز شود.

وی با اشاره به اینکه استدلال ایران بر طبق پیمان مودت که می‌گوید روابط تجاری و کنسولی دو کشور باید بر اساس صداقت باشد، قابل قبول نیست، ادعای خود را تکرار کرد و گفت که ایران بارها از تروریسم بین‌المللی حمایت کرده است. رفتار ایران مودتی که بر اساس آن پیمان بوده را از بین برده است.

نماینده آمریکا ادامه داد: ایران با اشغال سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن دیپلمات‌های آمریکا خلاف پیمان مودت عمل کرده است. حتی پس از آزادی گروگان‌ها پیمان مودت دوباره احیا نشد.

وی در راستای گزافه‌گویی‌های مقامات آمریکایی علیه کشورمان گفت: باید همه مسائل از دریچه اعمال ایران نگاه شود. ایالات متحده سعی می‌کند با احکام قضایی خودش هزینه تروریسم را برای ایران بالا ببرد. در ۱۹۹۶ در کنگره آمریکا متمم قانونی به تصویب رسیده که فشار به دولت‌های حامی تروریسم افزایش یابد.

نماینده آمریکا با این ادعای واهی که ایران پیمان مودت را بهانه کرده تا به اهداف خود برسد، خاطر نشان کرد: آمریکا دو اعتراض به پذیرفته شدن این پرونده در دادگاه دارد. به دلیل این که پیمان مودت بابت رفتار ایران وجود خارجی ندارد. باید در این زمینه به تاکتیک‌های ایران اشاره کنم. ایران همواره از عملکرد دادگاه بین‌المللی دادگستری سوء استفاده می‌کند.

نماینده آمریکا در ادامه ادعاهایش فزود: همچنین اموالی که ایران به آن اشاره می‌کند دارایی‌هایی است که آمریکا برای قربانیان حملات تروریستی ایران در نظر گرفته است. ایران از این دادگاه دارد تقاضای کمک می‌کند در حالی که خودش به حملات تروریستی‌ افتخار می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دادگاه لاهه صلاحیت بررسی شکایت ایران را ندارد، خواستار بررسی تمامی درخواست‌های آمریکا در همین مرحله شد و گفت که دیگر این دادگاه نباید ادامه یابد.

نماینده آمریکا با تکرار ادعای دولت واشنگتن مبنی بر اینکه آمریکا کنسول‌گری خود در بصره را به دلیل تهدیدهایی که از سوی ایران متوجه این کنسولگری بوده، تعطیل کرده است، مدعی شد: ایران به تازگی هم پیمان مودت را نقض کرده است.

نماینده آمریکا گفت: در این پیمان تمام هدف بر روابط کنسولی و تجاری متقابل بین دو کشور بوده است. همه چیز قرار بوده بر اساس صلح و دوستی پایدار بین ایران و آمریکا باشد. بنابراین در زمان ورود به پیمان هر دو کشور درک متقابلی از نوع رفتار و فعالیت‌های کنسولی و تجاری داشتند.

وی تصریح کرد: پیمان مودت یکی از پیمان‌های ۲۲ گانه‌ای است که بعد از جنگ‌جهانی دوم بین آمریکا و برخی کشورها برای بهبود روابط ایجاد شده است. ما این پیمان را با آلمان و ژاپن و هلند هم امضا کردیم.

نماینده آمریکا با اشاره به اینکه طراحی‌ پیمان‌های مودت بر اساس حفظ منافع مردم و شرکت‌های آمریکایی بوده است، افزود: در این پیمان تاکید شده که اختلاف‌های مبتنی بر این پیمان باید به دیوان دادگستری ارجاع شود. با این حال ایران در هیچ‌کدام از موارد ادعایی‌اش برای شکایت محق نیست.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir