رئیس «اینستکس» نیامده انصراف داد
دیپلمات سابق آلمانی که برای تصدی ریاست ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» نامزد شده بود از پذیرش این سمت منصرف شد

رئیس «اینستکس» نیامده مجبور به انصراف شد

«برند اربل»، سفیر سابق آلمان در ایران و عراق که برای تصدی سمت مدیر عاملی ساز و کار موسوم به «اینستکس» نامزد شده بود مجبور شده از پذیرش این سمت انصراف دهد.

روزنامه آلمانی «بیلد» گفته اربل در مصاحبه با یک کانال یوتیوب آلمانی برنامه موشکی ایران را قانونی خوانده بود. رسانه‌های صهیویستی همچنین گزارش داده‌اند او بعد از افشا شدن برخی از سخنانش درباره «هولوکاست» مجبور به استعفا شده است. وزارت خارجه آلمان تأیید کرده که اربل گفته بنا به دلایل شخصی نمی‌تواند ریاست اینستکس را به عهده بگیرد.

رئیس «اینستکس» نیامده انصراف داد

سه کشور اروپایی طرف برجام ۱۱ بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کردند قصد راه‌اندازی ساز و کاری به نام اینستکس (INSTEX) با هدف ادعایی تسهیل مبادلات تجاری با ایران دارند.

اینستکس سر واژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است.

این نهاد در فرانسه ثبت شده و مقر آن در پاریس است. اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت خواهد داشت.

اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کردند و فعلاً از وعده‌های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. اینستکس قرار است در مراحل اول مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد، اما کشورهای اروپایی وعده گسترش آن را داده‌اند.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : farsnews.com