فرمانده کردهای سوریه: داعش انتقام مرگ بغدادی را می‌گیرد
فرمانده نیروهای "سوریه دموکراتیک" پیش‌بینی کرد، داعش انتقام مرگ سرکرده این گروه تروریستی در ادلب سوریه را بگیرد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، پس از اینکه نیروهای ویژه این کشور ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش را در تونلی مسدود در شمال غرب سوریه محاصره کردند، او جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد و کشته شد.

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک پیش از این در توییتی اعلام کرده بود، عملیاتی که در آن بغدادی کشته شد "یک اقدام مشترک اطلاعاتی" با واشنگتن بود که منجر به نابودی رهبر تشکیلات افراطی شد.

وی در قالب پیامک‌های تلفنی به خبرگزاری فرانسه گفت: هسته‌های خفته داعش از مرگ بغدادی انتقام می‌گیرند. از این رو همه چیز انتظار می‌رود از جمله حمله به زندان‌های تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک که در آنها هزاران داعشی بازداشت هستند.

از زمان اعلام نابودی داعش در ماه مارس ۲۰۱۹، نیروهای سوریه دموکراتیک با حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا مرحله جدیدی را برای تعقیب هسته‌های خفته داعش به ویژه در شرق سوریه آغاز کرده‌اند و این گروه تروریستی نیز طی ماه‌های گذشته مسؤولیت انفجارهای خونین متعددی را برعهده گرفته است.

نیروهای سوریه دموکراتیک ۱۲ هزار داعشی را بازداشت کرده که و از میان آنها دو هزار و ۵۰۰ تن خارجی و متعلق به ۵۴ کشور هستند و احتمال می‌رود، بیشترین تعداد از این داعشی‌های خارجی فرانسوی‌ باشند.

بغدادی در آخرین فایل صوتی که ۱۶ سپتامبر آن را منتشر کرد، از نیروهای داعشی خواسته بود نظامیان این گروه تروریستی و خانواده‌های آنها را نجات دهند و تهدید کرد که انتقام آنها را می‌گیرد.

همچنین عبدی در پاسخ به این سؤال که ترکیه اعلام کرده درباره عملیات قتل بغدادی با واشنگتن هماهنگ بوده، گفت: این خبر صحت ندارد، معتقدیم ترکیه در این عملیات نقشی نداشته است.

در این راستا، ‌وزارت دفاع ترکیه روز یکشنبه در توییتی بدون ارائه جزئیاتی نوشت: قبل از عملیات آمریکا، تبادل اطلاعات و هماهنگی‌ها بین مقامات نظامی دو کشور صورت گرفته است.

عبدی گفت، منطقه‌ای که بغدادی در آن قرار داشت، به مرزهای ترکیه نزدیک بوده و به قاچاق مرزی که توسط ترکیه تسهیل شده، بسیار مشهور است.

ریدور خلیل، مسؤول روابط عمومی نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) نیز در نشست خبری در شهر حسکه گفت: عملیات قتل بغدادی پس از آن انجام شد که نیروهای اطلاعاتی ما طی ماه‌های گذشته از حضور رهبران صف اول داعش - از جمله بغدادی - در مناطقی که تحت کنترل نظامی دولت ترکیه قرار دارند، اطمینان حاصل کردند.

وی افزود: عملیات علیه بغدادی در نتیجه حمله‌ای که ترکیه از نهم این ماه میلادی علیه نظامیان کُرد در شمال شرقی سوریه آغاز کرده، بیش از یک ماه به تعویق افتاد.

خلیل در ادامه بر ادامه همکاری با ائتلاف بین‌المللی "به منظور تعقیب و مبارزه با رهبران داعش و هسته‌های آن تاکید کرد.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir