آینده روابط ایران و آمریکا بعد از یک هفته پر تنش
امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا گفت: ترامپ در سخنرانی خود هر چند از مواضع ابتدای هفته خود عقب نشینی کرد، اما در این را هم گفت که فشار‌های اقتصادی به ایران را از طریق تشدید تحریم‌ها افزایش خواهد داد، بنابراین کسی که می‌خواهد مذاکره کند، باید اول دست از فشار بردارد و بعد حرف از توافق جدید بزند

آینده روابط ایران و آمریکا بعد از یک هفته پر تنشتنش بین ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد

بعد از عقب نشینی ترامپ از مواضع خود درباره جنگ با ایران، مهم‌ترین مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که آینده روابط دو کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت و اینکه سطح تنش آیا دوباره افزایش خواهد یافت.

آمریکا قصد دارد علیه کشورمان تحریم‌های بیشتری را وضع کند تا به زعم خود رفتار ایران تغییر کند، اما تا به اینجای کار و با اعمال بی‌سابقه ترین تحریم‌ها علیه ایران، تاثیر این تحریم‌ها از سوی کارشناسان بین‌المللی زیر سوال رفته است. بسیاری این سوال را می‌پرسند که آیا دیگر چیزی برای تحریم مانده است؟ و اینکه اگر تحریم‌های آمریکا کارساز بود تا اینجا باید منجر به تغییر رفتار ایران می‌شود.

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه ایران و آمریکا در یک قدمی جنگ قرار داشتند، اظهار داشت: اما با توجه به شرایطی به وجود آمد تا اطلاع ثانوی خطر جنگ دور شد، اما اینکه با توجه به اظهارات ترامپ بخواهد بین دو کشور مذاکره‌ و یا توافقی صورت گیرد، نشانه‌‌هایی که وجود دارد چنین چیزی را تصویر نمی‌کند.

وی افزود: ترامپ در سخنرانی خود هر چند از مواضع ابتدای هفته خود عقب نشینی کرد، اما این را هم گفت که فشارهای اقتصادی به ایران را از طریق تشدید تحریم‌ها افزایش خواهد داد، بنابراین کسی که می‌خواهد مذاکره کند، باید اول دست از فشار بردارد و بعد حرف از توافق جدید بزند، از سوی دیگر مقامات کشورمان نیز در دو سال گذشته و بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کردند، هر زمانی که آمریکا به برجام بارگشت و تحریم‌ها را کنار گذاشت، آن زمان مذاکره مجدد معنا دارد.

این کارشناس گفت: ترامپ همچنین از طرف‌های باقیمانده در برجام نیز خواست که از این معاهده خارج شوند، اما هیچ‌کدام از طرفین این را قبول نکردند، این درحالیست که ترامپ نه تنها به برجام بر نخواهد گشت، بلکه می‌خواهد یک توافق جدیدی را از دید خود دنبال کند، اما هیچ یک از طرفین برجام مایل به انجام این کار نیستند و می‌خواهند در غالب همین برجام همچنان ادامه دهند.

ابوالفتح در پاسخ به این پرسش که آیا تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترامپ همین رویکرد فعلی را حفظ خواهد کرد و ممکن است بعد از آن سطح تنش‌ها افزایش پیدا کند، بیان داشت: این امر تنها به عملکرد ترامپ مربوط نمی‌شود، در این راستا صبح همان روزی که ترامپ انتخاب شد، نمی‌‌تواند هر کاری را انجام دهد، بلکه این یک بازی طرفه است و ایران نیز طی این یک سال سعی می‌کند جایگاه خود را در منطقه مستحکم‌تر کند و از نظر نظامی نیز بر توانایی‌های خود بیفزاید، بنابراین این موضوع جیزی نیست که فقط در اختیار آمریکایی‌ها باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برعکس ممکن است برخلاف مطلبی‌ که خیلی‌ها اعتقاد دارند که ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری خود رفتار خصمانه تری از خود بروز دهد، به اعتقاد بنده این امکان وجود دارد که زمینه برای توافق جدید بین ایران و آمریکا ایجاد شود، هرچند که الان خیلی زود است درباره این موضوع حرف زد.

این کارشناس بین الملل همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورت انتخاب شدن یک دموکرات به عنوان رئیس جمهور آمریکا آیا امکان تغییر رویکرد این کشور در قبال ایران وجود دارد، اظهار داشت: طی چهل سال گذشته روابط ایران و آمریکا با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده، اگر فرض بگیریم یک دموکرات انتخاب شود، هرچند ممکن است که وی به برجام برگردد، اما با توجه به خروج آمریکا از برجام آن‌ها نیز ممکن است شروطی را برای بازگشت مطرح کنند، از سوی دیگر به غیر از مسائل هسته‌ای، دموکرات‌ها در سایر مسائل حتی رویکرد رادیکال‌تری نسبت به جمهوری‌خواهان دارند و در این درباره نباید زیاد انتظار داشت که تغییری در رویکرد آمریکا ایجاد شود.

محسن جلیلوند کارشناس روابط بین الملل نیز در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه نباید زیاد به اظهارات ترامپ دل بست، گفت: وی در طول سه سال گذشته سخنان ضد و نقیض بسیاری را انجام داده است و صبح یک حرفی را در جمع خبرنگران زده، اما دوباره چند ساعت بعد با یک توئیت ۱۸۰ درجه حرف خود را عوض کرده است، با توجه به چنین شرایطی نباید به اظهارات او اطمینان کرد.

وی افزود: کماکان تقابل استراتژیک ایران و آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و به نوعی بازی ادامه دارد، در حال حاضر دو کشور در استراحت تاکتیکی به سر می‌برند و به اعتقاد بنده اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران ادامه پیدا خواهد کرد، از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا در هفته گذشته یک سخنرانی انجام داد که حاوی یک نکته تازه در رابطه با اقدامات آمریکا علیه ایران است.

جلیلوند با اشاره به اینکه پمپئو اعلام کرد فشار در سه حوزه علیه ایران ادامه پیدا می‌کند، بیان داشت: در گذشته فشار در دو حوزه سیاسی و اقتصادی وجود دارد، آمریکا با خروج از برجام فشار سیاسی را آغاز کرد و با تشدید کردن تحریم‌ها نیز فشار اقتصادی بیشتر شد، اما نکته مهم فشار امنیتی بود که آمریکایی‌ها تا الان از آن صحبتی به میان نیاورده بودند.

این کارشناس با اشاره به اینکه فشار امنیتی با به شهادت رساندن سردار سلیمانی آغاز شده است، اذعان داشت: با توجه به چنین رویکردی باید گفت آمریکایی‌ها به شدت به دنبال تقابل با کشورمان هستند و در این رابطه نباید فریب اظهارات ترامپ را خورد چرا که وی با یک برنامه‌ریزی درصدد است هرچه بیشتر به کشورمان ضربه بزند و ایران را تضعیف نماید، بنابراین باید هوشیار بود و در مقابل آمریکایی‌ها آماده بود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: fararu.com