گروسی: مذاکراتم با ایران بی‌ نتیجه ماند
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهارات آغازین خود در جلسه امروز شورای حکام نتیجه رایزنی‌های اخیرش با مقامات ایرانی و تحولات روابط آژانس و ایران را تشریح کرد

جزییات مذاکرات حساس ایران و آژانس در تهران

یک روز پس از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران هنوز هیچ خبری درباره نتیجه مذاکرات او در دست نیست. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که دیروز در تهران با وزیر خارحه و رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور دیدار کرده بود، امروز در یک کنفرانس خبری در تهران نتایج سفر خود را تشریح می کند.

گروسی قرار بود شب گذشته به محض بازگشت از ایران کنفرانس خبری برگزار کند اما این برنامه به دلایل نامعلمومی به تعویق افتاد.

برخی رسانه‌های غربی ادعا کرده‌اند که مذاکرات مدیرکل آژانس در تهران به بن‌بست خورده و پیشرفت خاصی صورت نگرفته است.

اما پرس تی‌وی گفت‌وگویی با گروسی منتشر کرده که او می گوید مذاکرتش در تهران سازنده بوده است. او گفت: «ما تعداد زیادی از مسائل را داریم که باید در سطح فنی در مورد آن‌ها بحث کنیم و در حال پرداختن به آن‌ها بوده‌ایم.»

همچنین گروسی روز گذشته پس از دیدار با محمد اسلامی در نشست خبری گفته بود: "ما توافق کردیم که کار مشترک در زمینه شفاف سازی را ادامه دهیم و این کار ادامه داشته باشد."

او ادامه داد: «صحبت ها و کارهای فشرده ای امروز صبح صورت گرفت و میخواهیم زمینه های مشترکی پیدا کنیم. موضوعاتی وجود دارد که داریم بررسی می کنیم که ما برنامه هسته‌ای را طوری تنظیم کنیم که با تغییرات اقلیمی هماهنگ باشد. ما تلاشمان این هست که بتوانیم نشست امروز را نتیجه گیری مثبتی داشته باشد.»

همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران در برنامه هسته‌ای خود مصمم است، گفت: "گروسی چندین بار گفت که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند."

او افزود: «نکته حائز اهمیتی که برای ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح است این است که مسائل فیمابین ایران و آژانس فنی است و آژانس مسائل سیاسی و نفوذهای توطئه آمیزی که دشمنان ایران در مسیر پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کنند را مدنظر ندارد و از آن تاثیر نخواهد پذیرفت.»

گروسی عصر دیروز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران هم دیدار کرد ضمن تأکید بر رویکرد فنی، حرفه‌ای و بیطرفانه آژانس، سفر خود را نشانه‌ای از اراده برای گفت‌وگو و درک متقابل، حل مسائل و ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران برشمرد و از آمادگی آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی مانده طی ماه‌های آتی در همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

امیرعبداللهیان هم در این دیدار بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده با آژانس در چارچوب موافقتنامه‌ پادمان‌ تاکید و ابراز امیدواری کرد در سفر مدیرکل آژانس اعتماد متقابل و همکاری‌های طرفین بیش از پیش تقویت شود. وزیر امور خارجه همچنین بر اهمیت کار فنی، حرفه‌ای و بیطرفانه آژانس و ضرورت بی اعتنایی به فشارهای سیاسی خارجی تاکید کرد.قرار است رافائل گروسی امروز در یک کنفرانس خبری در تهران نتایج سفر خود را تشریح می کند.

مذاکرات ایران و آژانس اهمیت زیادی دارد و می‌توان گفت در مرحله حساسی قرار دارد.

سفر گروسی به تهران در آستانه نشست حکام آژانس انرژی اتمی انجام شد. قرار است امروز چهارشنبه نشست شورای حکام در وین برگزار شود و پرونده ایران در دستور کار این شورا قرار دارد.

دیدار مدیرکل از تهران در آستانه مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام و جلسه شورای حکام انجام شده است. در روزهای گذشته زمزمه‌های مبنی بر احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام مطرح شده است. البته گفته می‌شود که احتمال صدور آن اندک است. تصمیم شورای حکام درباره ایران به گزارش گروسی ارتباط زیادی دارد.

از طرف دیگر هفته آینده مذاکرات احیای برجام در وین از سر گرفته می‌شود، که مذاکرات آژانس با تهران در روند مذاکرات وین نیز اثرگذار است.

سفر مدیرکل آژانس به ایران دومین سفر او در دولت ابراهیم رئیسی است. پیشتر گروسی شهریور ماه به تهران سفر و با محمد اسلامی دیدار کرد.

نگرانی آژانس چیست؟

همکاری‌هایی که از اردیبهشت سال ۹۸ و با ارائه ۸ گزارش فصلی در خصوص میزان پایبندی ایران به برجام، فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده است.

پس از خروج آمریکا از توافق برجام ایران نیز آرام آرام از تعهد برجامی خود کاست. سال گذشته با مصوبه مجلس ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. با این اتفاق بازرسی‌های آژانس محدود شد. از طرف دیگر ایران سطح غنی‌سازی خود را افزایش دهد.

با این حال دولت حسن روحانی برای حفظ احتمال احیای برجام با آژانس توافق کرد که دوربین‌های نظارتی به صورت آفلاین فعالیت کنند و در صورتی که برجام احیا شد ایران به اجرای پروتکل الحاقی باز می‌گردد.

زمان این توافق سه ماهه بود با پایان سه ماه برجام احیا نشد و ایران و آژانس توافق جدیدی انجام ندادند. پس از تغییر دولت گروسی به تهران آمد و در واقع توافق قبلی به نوعی تمدید شد.

در این بین آژانس سوال‌ها و ابهامات تازه‌ای نیز درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده که ایران تاکنون به آنها پاسخ نداده است.

آخرین گزارش آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بازتاب دهنده برخی نگرانی‌های این سازمان است که احتمالا در دیدارهای گروسی در تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آژانس اتمی در دومین گزارش فصلی با بیان اینکه ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص بالا را افزایش داده است، نوشت: «ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF۶ با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است».

آژانس ادعا کرد: «ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه می‌دهد.»

بر اساس این گزارش، آژانس اتمی در ادامه ادعا‌های خود به سایت تِسا در کرج نیز اشاره کرده و افزود: «آژانس قادر به نصب دوربین‌های جایگزین در این کارگاه یا بررسی اینکه آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و زیرین در آن از سر گرفته شده است یا خیر، نیست».

ایران می‌گوید سایت کرج تابستان گذشته مورد حمله تروریستی قرار گرفت و برای بررسی این حمله در اختیار نهادهای امنیتی است.

در گزارش آژانس همچنین ادعا شده که بازرسان آن در ایران همچنان «در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید توسط مقامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران قرار دارند».

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.om/news
منبع: fararu.com