پاسخ تهران به ادعای حمله به اماکن ایران در سوریه
​کنعانی بیان کرد: ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به اماکن و پایگاه‌های متعلق به ایران پوچ، باطل و بی اساس و مبتنی بر بهانه‌جویی و فرار به جلو است. حضور ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و این ادعا‌ها باطل است

واکنش تهران به ادعای حمله به اماکن ایران در سوریه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره ادعای هفته گذشته رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار دادن مواضع ایران در سوریه گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به زیرساخت‌های سوریه همچنان ادامه دارد. این حملات در نتیجه حمایت دولت آمریکا صورت می‌گیرد و دولت آمریکا هم از جمله کشور‌هایی است که به صورت غیرقانونی نیرو‌های نظامی خودش را در مناطقی از سوریه مستقر کرده است.

کنعانی بیان کرد: معتقدیم همه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه اماکن و زیرساخت‌های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی، نامشروع، غیرقانونی، تجاوزکارانه و ناقض مقررات. قوانین بین‌المللی است. ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن و پایگاه‌های متعلق به ایران پوچ، باطل و بی اساس و مبتنی بر بهانه‌جویی و فرار به جلو است. حضور ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و این ادعا‌ها باطل است.

وی گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به اماکن و زیرساخت‌های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی باید مورد توجه جامعه بین‌المللی و کشور‌های مسؤولیت پذیر دنیا و شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مسؤول صلح و امنیت بین‌المللی قرار بگیرد و در این زمینه اقدامات بازدارنده خود را صورت دهند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که تردیدی نیست که ما در مبارزه علیه تروریسم سال‌های طولانی در کنار دولت و ملت و نیرو‌های نظامی سوریه بودیم و در این زمینه در مبارزه با تروریسم و بازگرداندن ثبات و آرامش به سوریه نقش اساسی داشتیم، اظهار داشت: تا زمانی که دولت سوریه در این ارتباط از ما درخواست کمک و مشارکت کند، ایران دریغ نکرده و در کنار دولت و ملت سوریه خواهد بود.

ارتباطات دوجانبه ایران و آمریکا مطرح نخواهد بود

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره این که اگر برجام احیا شود آیا شرکت‌های آمریکایی امکان حضور در ایران را خواهند داشت؟ اظهار داشت: توافق برجام و توافقی که احتمال می‌رود در آینده شکل بگیرد تنظیم کننده روابط دوجانبه ایران و دولت آمریکا نیست بلکه حل و فصل کنند بحران تصنعی و غیرضروری است که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اهداف و انگیزه‌های سیاسی باز شده و تاکنون این پرونده مفتوح باقیمانده است.

وی افزود: موضوع توافق برجام و مذاکراتی که غیرمستقیم از سوی مذاکره کننده اتحادیه اروپا و با واسه آن با آمریکا برقرار است صرفا ناظر بر بستن پرونده ادعای هسته‌ای ایران است و ناظر بر ارتباطات دوجانبه ایران و آمریکا نخواهد بود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir