واکنش تند ایران به بیانیه اعضای اروپایی برجام
مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام گفت: گستاخانه است. این ایران نبود که توافق را زیر پا گذاشت و از آن خارج شد. تروئیکای اروپا فرمانبردار سیاست های هر کسی هستند که به کاخ سفید می رود

 ایران به بیانیه اعضای اروپایی برجام واکنش نشان داد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیشب (شنبه) ۱۹ شهریور ماه به بیانیه غیرسازنده سه کشور اروپایی عضو برجام واکنش نشان داد.

سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای ادعاهای خود درباره مذاکرات وین‌ را تکرار کردند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حسن نیت سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم، گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام بین طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.

پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های ایران بوده

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته‌اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسؤولیت نتایج آن را نیز بپذیرند.

توصیه به سه کشور اروپایی

ناصر کنعانی با یادآوری انفعال طرف‌های اروپایی در ماه‌های اخیر و همچنین اقدام نابجا و سیاسی این کشورها در پایه‌گذاری قطعنامه در شورای حکام آژانس، گفت: به سه کشور اروپایی توصیه می‌شود به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به اختلاف نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سابقه همکاری و تعامل سازنده جمهوری اسلامی به عنوان یک عضو مسئولیت‌پذیر معاهده منع اشاعه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر بر لزوم اجتناب از سیاسی‌کاری و طرح اتهامات بی‌پایه علیه کشورمان تأکید کرده و گفت: مایه تأسف است که کشورهای اروپایی از یکسو به حمایت تمام قد از رژیمی می‌پردازند که صدها کلاهک اتمی در اختیار داشته و به هیچ‌یک از سازوکارهای منع اشاعه بین‌المللی پایبند نیست و از سوی دیگر علیه برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران که در معرض گسترده‌ترین بازرسی‌ها قرار داشته، به فضاسازی می‌پردازند.

به گزارش فارس، این سه کشور در این بیانیه، ادعا کردند: «هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است».

در این بیانیه با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران نوشته شده: «این درخواست اخیر تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برگام را تضعیف می‌کند».

ایران همچنان برای نهایی کردن توافق، اراده و آمادگی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به این بیانیه ضمن توصیه به اروپایی‌ها برای جبران عدم عمل به تعهدات متعدد خود در قبال ملت ایران، آنها را از به‌کارگیری زبان تهدید برحذر داشت و تصریح کرد: شکست حداکثری آمریکا در کارزار فشار حداکثری باید درس عبرتی برای همه طرف‌هایی باشد که ناآگاهانه تصور می‌کنند تهدید و تحریم می‌تواند ملت ایران را از پیگیری حداکثری حقوق و تامین منافع خود بازدارد.

کنعانی در پایان تصریح کرد: ایران همچنان برای نهایی کردن توافق، اراده و آمادگی داشته و بر این اعتقاد است که در صورت وجود اراده لازم و پرهیز از اثرپذیری از فشارهای خارجی، امکان دستیابی سریع به توافق وجود دارد.

پس از آنکه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهادی را روی میز مذاکرات رفع تحریم‌ها گذاشت و متعاقب آن شهر وین از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد تا ۱۷ مرداد ماه باز هم میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با واسطه «انریکه مورا» بود، طرح‌های از سوی معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها در این دور از مذاکرات ارائه و مقرر شد هیأت‌ها پاسخ‌های خود را به هماهنگ کننده اعلام کنند. پاسخ ایران ۲۴ مرداد ماه به اروپا ارائه شد، اما آمریکا در ارائه پاسخ تعلل ورزید.

چهارشنبه دوم شهریور ماه «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و گفت که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد. ۹ روز بعد در ساعات پایانی پنجشنبه ۱۰ شهریور ماه پاسخ‌های ایران بعد از ارزیابی در سطوح مختلف تدوین و به مورا تحویل داده شد. ناصر کنعانی روز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و نکات خودش را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظر هستیم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com