آماری جالب درباره پنالتی های لیگ برتر ایران: استقلال پنالتی نگرفته، پرسپولیس پنالتی نداده
سرنوشت حساس ترین بازی نیم فصل لیگ را یک پنالتی مشخص کرد بنابراین قصد داریم نگاهی بکنیم به پنالتی های این فصل لیگ برتر ایران.

آمار پنالتی های لیگ برتر ایران

با پنالتی علی علیپور پرسپولیس فاتح داربی شد و پنجمین باخت استقلال در این فصل رقم خورد. باخت با یک پنالتی اتفاق عجیبی برای استقلالی‌ها محسوب نمی شود و این تیم در این فصل در سه بازی با یک پنالتی شکست خورده است.

نگاهی به پنالتی‌هایی که در این ۱۰ هفته برای تیم ها گرفته شده است نشان می دهد استقلال و پرسپولیس در این زمینه آماری کاملا متفاوت دارند.

بیشترین پنالتی برای پارس جنوبی

در این فصل تا اینجای کار ۳۴ پنالتی گرفته شده که بیشترین پنالتی‌ها نصیب صدرنشین لیگ شده‌است. پارس جنوبی در ۱۰ هفته به ۶ پنالتی رسیده که یک آمار عجیب است. حضور بازیکنان تکنیکی و سرعتی در خط حمله پارس جنوبی موجب شده که آنها به راحتی پنالتی بگیرند. جمی‌ها البته پنالتی‌زنان بسیار بدی‌اند. آنها تنها دو پنالتی خود را گل کردند. دو پنالتی شان هم پس از مهار دروازه‌بان در ریباند( ضربه برگشتی) گل شده است.

پس از پارس نوبت به سپیدرود و صنعت نفت آبادان می رسید که هر کدام صاحب چهار پنالتی شدند. صنعت دو پنالتی اش را هدر داده و سپیدرود یک بار در گل کردن پنالتی ناکام بوده است.

پرسپولیس، پدیده، پیکان و سایپا هم در ۱۰ هفته سه بار به پنالتی رسیدند. پیکان و سایپا عملکردی عالی داشتند و هر سه پنالتی خود را گل کردند. پرسپولیس و پدیده اما هر کدام یک بار پنالتی خراب کردند.

کدام تیم‌ها پنالتی نداشتند؟

سه تیم استقلال، استقلال خوزستان و سپاهان در این فصل حتی صاحب یک پنالتی هم نشدند. ۱۰ هفته حتی بدون یک پنالتی. این سه تیم در این فصل در فاز هجومی تیم‌های چندان قدرتمندی نبودند مخصوصا دو استقلال ها.

دیگر تیمی که هیچ نفعی از پنالتی نبرده سیاه‌جامگان است، یک بار برای این تیم پنالتی گرفته شد که حسین بادامکی آن را هر داد.

بیشترین پنالتی علیه استقلال

استقلال از نظر پنالتی همه جوره متضرر شده، علاوه بر اینکه برای این تیم پنالتی گرفته نشده پنج بار هم این تیم پنالتی داده است. هر پنج پنالتی هم تبدیل به گل شده البته در بازی با پارس جنوبی پنالتی بازیکن حریف پس از مهار حسین حسنی در ریباند تبدیل به گل شد.

در سه مورد پنالتی ها باعث باخت استقلال شده است، البته در اکثر پنالتی‌ها کارشناسان داوری نظر داور را تائید کردند و در واقع این بی دقتی دروازه‌بانان و مدافعان استقلال بوده که این پنالتی‌ها را به حریفان هدیه داده است، مانند اشتباه عظیم گوک در هفته اول، پژمان منتظری مقابل سایپا و همین خطای روزبه چشمی در داربی.

نفت آبادان هم چهار بار پنالتی داده که سه پنالتی حریفان گل شده است.

ذوب آهن آمار عجیبی دارد. این تیم سه پنالتی داده که هیچ کدام مستقیما گل نشده، دو پنالتی حریفان گل نشده و یکی هم در ریباند تبدیل به گل شده است.

دیگر تیم‌هایی که زیاد پنالتی دادند گسترش فولاد و سیاه جامگان‌اند که هر کدام سه بار پنالتی علیه‌شان گرفته شده است. سیاه‌جامگان هر سه پنالتی را خورد، گسترش اما یک بار تسلیم نشد.

پرسپولیس تنها تیمی است که هنوز در این فصل پنالتی نداده است. بهترین خط دفاعی لیگ در این زمینه هم کارنامه قابل قبولی ثبت کرده است. در هفته‌های قبل کارشناسی‌های داوری در برنامه نود نشان داد یک مورد در بازی پرسپولیس-پیکان داور می توانست علیه پرسپولیس پنالتی بگیرد که اشتباه کرد.

پارس جنوبی، پیکان، استقلال خوزستان و تراکتورسازی یک بار پنالتی داده‌اند که دروازه‌بانان پیکان و استقلال خوزستان همان یک پنالتی را مهار کردند.

جالب اینکه پیکان تمامی پنالتی هایش را گل کرده و پنالتی حریف را هم مهار کرده است.

در آنسو استقلال و سیاه جامگان بدترین شرایط را در پنالتی داشتند. استقلال پنج پنالتی داده و یک پنالتی هم گیرش نیامده است. سیاه‌جامگان تمامی پنالتی ها را خورده و پنالتی اش را گل نکرده است.

استقلال خوزستان هم تنها تیمی است که پنالتی نقشی در نتایجش نداشته است. برای این تیم پنالتی گرفته نشده، یک بار هم علیه‌اش پنالتی گرفته شد(بازی با پرسپولیس) که پنالتی گل نشد.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: 90tv.ir