پول چشمگیر و میلیاردی در انتظار پرسپولیس و استقلال بخاطر حضور بازیکنان شان در جام جهانی
فیفا بابت حضور هر بازیکن در جام جهانی ۲۰۱۸ پاداشی را برای باشگاه‌های آنها در نظر گرفته و به‌این‌ترتیب باشگاه‌های ایرانی نیز باید در انتظار پاداش مناسبی باشند.

پاداش به تیم هایی که بازیکنان ملی پوش دارند

از صعود به جام جهانی 2018 روسیه، سودی نصیب فوتبال ایران خواهد شد که می‌تواند بسیاری از مشکلات باشگاه‌ها را حل کند، آن هم باشگاه‌هایی که در یک سال اخیر حسابی با مشکلات مالی و بدهی‌های سنگین بعضاً میلیاردی مواجه بودند. فیفا علاوه بر پرداخت پاداش به فدراسیون تیم‌هایی که به جام جهانی صعود کرده‌اند، پاداشی هم برای باشگاه‌ها در نظر می‌گیرد.

آن دسته از باشگاه‌هایی که در جام جهانی بازیکن داشته باشند، بابت حضور بازیکنان‌شان در جام جهانی پاداش دریافت می‌کنند و مجموع این پاداش 209 میلیون دلار (حدود 900 میلیارد تومان) است.

امیر صدیقی، کارشناس بین‌الملل و حقوق ورزش در این خصوص گفت: فیفا پاداش 209 میلیاردی خود را بین باشگاه‌های تمام بازیکنان 32 تیم حاضر در جام جهانی تقسیم می‌کند، به این ترتیب که عضویت هر بازیکن حاضر در جام جهانی، در باشگاه‌های دو سال اخیر او بررسی می‌شود و به مدت زمان حضورش در هر باشگاه، این پاداش به باشگاه‌ها تعلق می‌گیرد. هر کدام از 32 تیم جام جهانی می‌توانند 23 بازیکن داشته باشند که در مجموع باشگاه‌های 736 بازیکن از پاداش 209 میلیون دلاری منتفع خواهند شد. فیفا این مبلغ را بین تعداد بازیکنان و تعداد روزهایی که تیم‌ها درگیر مسابقات جام جهانی هستند (شامل روزهای فیفا پیش از جام جهانی و زمان برگزاری مسابقات) تقسیم کرده که به این ترتیب باشگاه‌ها به‌ازای هر بازیکنی که در جام جهانی داشته باشند، برای هر روز 8 هزار و 530 دلار دریافت می‌کنند. زمان محاسبه‌شده نیز از دو هفته پیش از شروع جام جهانی تا یک روز پس از حضور هر بازیکن در جام جهانی است.

وی افزود: به این ترتیب اگر تیم ایران فقط در مرحله گروهی حضور داشته باشد و حتی به مرحله حذفی هم راه پیدا نکند، 26 روز درگیر مسابقات جام جهانی خواهد بود، با این حساب فیفا بابت هر بازیکن 221 هزار و 780 دلار به باشگاه‌هایی که آنها را در اختیار داشته باشند پاداش پرداخت می‌کند. هر تیمی که بیشتر در جام جهانی حضور داشته باشد، پاداش بیشتری نصیب باشگاه‌هایی می‌شود که در آن تیم بازیکن ملی‌پوش دارند، یعنی اگر تیم ملی ایران موفق به صعود از گروه خود شود، هر باشگاه بابت هر بازیکن بیشتر از 221 هزار و 780 دلار می‌گیرد و سود بیشتری هم از صعود تیم ملی نصیب باشگاه‌ها می‌شود.

با توجه به اینکه پرسپولیس و استقلال بیشترین ملی‌پوشان را در اردوهای اخیر تیم ملی داشته‌اند و شانس بیشتری هم برای حضور در جام جهانی دارند، انتظار می‌رود که پاداش میلیون دلاری در انتظار این دو باشگاه باشد، به‌طور مثال از پرسپولیس نفراتی چون علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، وحید امیری، محمد انصاری، کمال کامیابی‌نیا و... در تیم ملی حضور دارند. همچنین مهدی طارمی که به‌تازگی راهی الغرافه شده یا حتی رامین رضاییان که از پرسپولیس به اوستنده رفت، اگر در جام جهانی در لیست 23نفره تیم ملی باشند، بخشی از پاداش حضور آنها در جام جهانی به باشگاه پرسپولیس می‌رسد. استقلال نیز با داشتن بازیکنانی چون امید ابراهیمی، وریا غفوری، سیدحسین حسینی و ... می‌تواند سهم زیادی از پاداش متعلق به باشگاه‌های ایرانی را برای خود کند.

صدیقی در این خصوص گفت: شرایط به این ترتیب است که فیفا سابقه دو سال پیش از جام جهانی بازیکنان را بررسی می‌کند و به‌میزان حضور آنها در هر باشگاه پاداش می‌دهد، به‌طور مثال بخش اعظمی از پاداشی که بابت حضور طارمی در جام جهانی از سوی فیفا پرداخت می‌شود به پرسپولیس می‌رسد و مبلغ زیادی نصیب الغرافه نخواهد شد. اگر به این شکل میزان پاداش‌ها را محاسبه کنیم، پیش‌بینی می‌شود دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به‌دلیل داشتن تعداد بیشتری ملی‌پوش در جام جهانی، عددی حدود یک‌میلیون دلار پاداش از فیفا دریافت کنند.

اگر تیم ملی ایران فقط در مرحله گروهی جام جهانی حضور داشته باشد، مبلغی حدود 5 میلیون و 100 هزار دلار (حدود 22 میلیارد تومان) به باشگاه‌هایی تعلق می‌گیرد که در جام جهانی بازیکن دارند. از طرفی کارلوس کی‌روش اعلام کرده حدود 50 درصد بازیکنانی که به جام جهانی خواهد برد لژیونر هستند و حدود 50 درصد هم از بازیکنان داخلی استفاده خواهد کرد، از همین‌رو پیش‌بینی می‌شود مبلغی حدود 2.5 میلیون دلار (حدود 11 میلیارد) پول به باشگاه‌های ایرانی تزریق شود که مبلغ قابل توجهی است و اگر صرف باشگاه‌ها شود، می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند. حالا هر باشگاهی که ملی‌پوشان بیشتری در تیم ملی داشته باشد، مسلماً میزان پاداشی هم که دریافت می‌کند، بیشتر خواهد شد. این کارشناس بین‌الملل و حقوق ورزش در این خصوص اظهار داشت: باشگاه‌ها باید سعى کنند شرایط بهترى براى بازیکنان‌شان ایجاد کرده تا از باشگاه آنها تعداد بیشترى در تیم ملى حضور داشته باشند، به این ترتیب از حضور تیم ملی در جام جهانی سود بیشتری نصیب آنها می‌شود.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: tasnimnews.com