آمار شگفت انگیز قطر برای قهرمانی در جام ملت های آسیا
تیم ملی قطر با پیروزی مقابل ژاپن به عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا دست یافتند

این شما و این مقتدرترین قهرمان تاریخ جام ملت‌های آسیا!

تیم‌ملی قطر با 19 گل زده، یک گل خورده و کسب 7 پیروزی تبدیل به مقتدرترین قهرمان تاریخ رقابت‌های جام ملت‌ها شد.

از دیشب تا الان و از وقتی که روشن ایرماتوف سوت پایان بازی فینال جام ملت های آسیا 2019 را به صدا درآورد، خیلی ها درباره عجیب بودن درست از آب درآمدن پیشنهاد ژاوی در خصوص قهرمانی قطر صحبت می کنند اما شاید خود ستاره اسپانیایی السد هم روزی که پیش بینی خودش را رسانه ای کرد به این فکر نمی کرد که میزبان جام جهانی 2022 با چنین اقتداری تبدیل به قهرمان بازی ها شود. قطر حالا تبدیل به مقتدرترین قهرمان تاریخ رقابت های جام ملت های آسیا شده. با فاصله گرفتن از دوره اول بازی ها که با 4 تیم برگزار شد تا همین دوره قبل که 16 تیم در استرالیا حاضر بودند.

عنابی ها در حال حاضر جدیدترین قدرت آسیا هستند. با ثبت آماری فوق العاده که آنها را به اولین قهرمانی تاریخ فوتبال شان در بزرگ ترین قاره دنیا رسانده. سال 1960 کره جنوبی تقریبا با همین آماری که از قطر ثبت شده به قهرمانی بازی ها رسید. همه بازی هایش را برد و فقط یک گل دریافت کرد اما چه کسی می تواند جامی که 4 تیم در آن حضور داشتند را با رقابت های این دوره مقایسه کند؟

تیم ملی کشور خودمان هم در 3 دوره متوالی که قهرمان بازی ها شد، عملکرد مقتدرانه ای از خودش ثبت کرد. مثلا ایران در جام ملت های 1976 بدون گل خورده قهرمان شد و همه بازی های دور گروهی خودش را هم با برد پشت سر گذاشت ولی باز هم از دید آماری ایران بعد پشت سر گذاشتن 4 بازی به جام قهرمانی رسید.

در تاریخ بازی ها تیم های زیادی بودند که بدون باخت در دور گروهی به قهرمانی رسیدند. مثلا عربستان که در سال های 1984 و 1988 به چنین رکوردی رسید ولی هیچ تیمی مثل تیم فلیکس سانچز همه بازی های خودش را با برد پشت سر نگذاشت. قطر حتی در همه بازی های مرحله حذفی حریفانش را در طول 90 دقیقه شکست داد. کاری که از سال 2004 به این سمت هیچ قهرمانی موفق به انجام آن نشده بود. آ

خرین بار ژاپن در جام ملت های 2000 با بردن تمامی حریفانش در 90 دقیقه مراحل حذفی را پشت سر گذاشت و قهرمان شد. با این وجود اما سامورایی ها از نظر تعداد گل های خورده فاصله زیادی با عملکرد قطر دارند. آنها حتی وقتی سال 2011 چهارمین قهرمانی خود در آسیا را جشن گرفتند، نتوانستند با ثبت پیروزی صد درصدی در تمامی بازی های شان به همچین افتخاری برسند. آنها در بازی اول مرحله گروهی مقابل اردن متوقف شدند.

اتفاقی که در این جام با وجود روبرو شدن با حریفانی مثل عربستان، عراق، کره جنوبی و امارات هیچ گاه برای قطر رخ نداد. فقط در دوره قبلی بازی ها بود که کره جنوبی عملکردی دقیقا مشابه قطر این دوره از خودش ثبت کرد اما در نهایت آنها چشم بادامی ها قهرمانی را جشن نگرفتند. آنها با 3 برد در دور گروهی به مرحله حذفی رسیدند و بدون دریافت حتی یک گل تا فینال هم پیش رفتند.

در بازی نهایی اما اولین گل جام را دریافت کردند و مقابل استرالیا در نهایت 2-1 شکست خوردند. پس حالا با خواندن این آمار به راحتی می توانیم از قطر به عنوان مقتدرترین قهرمان تاریخ بازی ها یاد کنیم. تیمی که در اولین دوره 24 تیمی شدن بازی ها، هر 7 بازی خود را با برد پشت سر گذاشت، تنها یک گل دریافت کرد و 19 بار دروازه حریفان را باز کرد. تیمی که دروازه بان و مهاجماش رکوردها را یکی پس از دیگری به نام خود ثبت کردند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir