جزئیات دقیق از علت حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا
بررسی دلایل حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا نشان می‌دهد، اصلی ترین مشکل این دو باشگاه که باعث صادر نشدن مجوز حرفه‌ای آنها شد، مالکیت مشترک بوده است

دلایل حذف سرخابی‌ها از آسیا چه بود؟

صبح امروز (جمعه) کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند و نتوانستند مجوزهای لازم را اخذ کنند. این درحالی است که در ماه‌های اخیر مسئولان کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای و همینطور کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای که در داخل ایران مدارک باشگاه‌ها را بررسی می‌کردند، بارها از حل مشکل باشگاه‌های ایرانی سخن گفته بودند اما در نهایت AFC اعلام کرد امضای اعضای این کمیته‌ها را قبول ندارد و پرسپولیس و استقلال حق حضور در لیگ قهرمانان آسیا را ندارند. به راستی مشکل سرخ‌آبی‌های پایتخت برای حضور در آسیا چه بود؟

بررسی اشکالات و ایراداتی که AFC به باشگاه‌های ایرانی وارد کرده بود و برای آنها طی نامه‌ای ارسال کرده بود نشان می‌دهد استقلال و پرسپولیس در برخی موارد مشکلات مشترکی دارند. یکی از همین ایرادات که AFC اصرار به حل آن داشت، مربوط به مباحث زیرساختی است که به ورزشگاه آزادی مربوط می‌شود. بر همین اساس نداشتن تیر دروازه ذخیره، استاندارد نبودن ورودی‌ها و خروجی‌ها که در صورت بروز حادثه افراد بتوانند به سرعت ورزشگاه را تخلیه  کنند، نداشتن ۱۱ دوش در رختکن تیم‌ها (درحال حاضر ۴ دوش فعال وجود دارد) و همینطور استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی از ایرادات مطرح  شده از سوی AFC است.

اما در این میان یکی از اصلی ترین مشکلات استقلال و پرسپولیس که AFC را مجاب کرد مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه را باطل کند، مالکیت مشترک سرخ‌آبی‌ها است. در سال‌های اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها تذکر داده بود که بر اساس قوانین، یک فرد یا یک شرکت و یا یک نهاد نمی‌تواند مالکیت مشترک دو باشگاه را در یک لیگ داشته باشد اما مسئولان ورزش ایران در سالهای گذشته هیچ وقت این ایراد را جدی نگرفتند.

البته که در هفته‌های اخیر وزارت ورزش اداره باشگاه پرسپولیس را به وزارت دارایی و استقلال را به وزارت صمت واگذر کرد اما به نظر می‌رسد این اقدام دیگر دیر انجام شده بود و AFC را متقاعد نکرد تا این مشکل را حل شده قلمداد کند.

از دیگر مشکلات پرسپولیس بحث پرداخت مطالبات گابریل کالدورن بود. بر اساس قوانین صدور مجوز حرفه‌ای در سال ۲۰۲۱، باشگاه‌ها تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور) فرصت داشتند تا تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنند و مدارک آن را آپلود کنند. از آنجایی که دادگاه CAS در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ رسما حکم کمیته وضعیت فیفا درباره پرونده کالدورن را تایید کرده، از آن تاریخ رسما رای این پروده قطعی بوده و باید پرداخت می‌شد که تا ۱۰ شهریور (مربوط به دوره مدیریت جعفر سمیعی) پرداخت نشده است. البته که این بدهی چند ماه بعد پرداخت شد اما پرداخت نشدن در موعد مقرر (۱۰ شهریور) ایراد غیر قابل پذیرش از سوی AFC بوده است.

درباره بدهی‌ها، بررسی پرونده استقلال نشان می‌دهد این باشگاه پیش از تاریخ ۱۰ شهریور بدهی قطعی نداشته و تمام مشکل این باشگاه به مالکیت مشترک و ایرادات ورزشگاه آزادی برمی‌گردد.



گردآوری: گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir