بازی شماره 100 مسی در لیگ قهرمانان اروپا
منچسترسیتی در حساس ترین دیدار سه شنبه شب لیگ قهرمانان اروپا باید برابر یوونتوس به میدان برود.

فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا از سه شنبه با برگزاری 8 دیدار در چهار گروه نخست لیگ قهرمانان آغاز می‌شود و بار دیگر هیجان باشگاهی به سراسر قاره اروپا بر می‌گردد. در این دوره از رقابت ها نیز مانند دوره قبل 32 تیم در 8 گروه چهار تیمی برابر هم قرار می گیرند. اسپانیا با داشتن 5 تیم برای اولین بار رکوردار شده است.

فینال این دوره از رقابت ها قرار است در شهر میلان ایتالیا برگزار شود. با توجه به اینکه نه میلان() و نه اینتر() در این دوره حضور دارند، مردم شهر میلان نیز به تبع آن هیجان زیادی برای این دیدار نخواهند داشت.

گروه A

رئال مادرید(Real Madrid) – شاختار(Shakhtar)

پاری‌سن ژرمن(Paris Saint-Germain) – مالمو(Malmo)

در گروه نخست این دوره از رقابت ها دو دیداری برگزار می‌شود که در آن دو مدعی رئال و پاریس باید در خانه از حریفانشان پذیرایی کنند. رئال مادرید که در فصل قبل هیچ جامی را کسب نکرد کارلو آنچلوتی(Carlo Ancelotti) را از کار برکنار کرد و به جای او رافائل بنیتس(Rafael Benítez) را به عنوان سرمربی خود انتخاب کرد. رئالی ها در حالی باید به دیدار حریف اوکراینی خود بروند که رونالدو(Cristiano Ronaldo) را در بهترین حالت در این دیدار دارند. این بازیکن در بازی با اسپانیول(Espanyol) موفق شد 5 گل به تنهایی بزند و بهترین گلزن این تیم در لالیگا شود. به این ترتیب رونالدو در 6 فصل حضور خود در مادرید موفق شد بهترین گلزن تاریخ این تیم شود. رئالی‌ها که دو سال قبل توانستند قهرمان این دوره شوند، فصل قبل برابر یوونتوس(Juventus) در نیمه نهایی شکست خوردند و نتوانستند به دیدار نهایی برسند.

هنوز نمی توان از تیم جدید رافائل بنیتس در این مقطع از فصل صحبت کرد چرا که هنوز عیار تیم او مشخص نشده است. سرمربی اسپانیایی عنوان کرده است تنها به قهرمانی در لیگ قهرمانان فکر نخواهد کرد. او در نشست خبری قبل از دیدار با شاختار عنوان کرده است: اگر در هر مسابقه پیروز شویم، عناوین را فتح خواهیم کرد. لیگ قهرمانان مهمترین تورنمنت در اروپا است اما من واقعاً لیگ و کوپا دل ری را هم دوست دارم. بدون اجبار برای انتخاب میان این سه تورنمنت، من ترجیح می دهم که اینطور به آنها نگاه کنم که باید هر سه تورنمت را با قهرمانی پشت سر بگذاریم.

در دیگر دیدار این گروه پاری سن ژرمن باید در خانه از مالمو پذیرایی کند. در این دیدار زلاتان ابراهیموویچ(Zlatan Ibrahimović) این فرصت را پیدا خواهد کرد تا با هم وطنانش دیداری داشته باشد. تیم فرانسوی در این فصل نسبت به فصل قبل کمی افت کرده است. تقابل زلاتان با هم وطنان خودش یکی از نکات جالب توجه در این دیدار خواهد بود.

گروه B

آیندهوون(PSV Eindhoven) – منچستریونایتد(Manchester United)

زسکا(CSKA Moscow) – وولفسبورگ(Wolfsburg)

در گروه دوم این دوره از رقابت ها نیز منچستریونایتد پس از یک سال غیبت به لیگ قهرمانان برگشت و در اولین دیدار خود در این فصل اروپا به دیدار آیندهوون می رود. جایی که ممفیس دیپای(Memphis Depay) بازیکن شماره 7 منچستر که بهترین خرید این تیم محسوب می‌شود باید با هم تیمی های سابق خود دیدار کند. منچستر در این دیدار وین رونی(Wayne Rooney) را همراه خود ندارد و این بازیکن در این دیدار همراه منچستر به هلند نرفته است و بنابراین مارتیال(Anthony Martial) به عنوان مهاجم نوک در خط حمله شیاطین سرخ قرار خواهد گرفت. مارتیال در بازی قبلی تیمش برابر لیورپول(Liverpool) توانست به زیبایی گل سوم تیمش را به ثمر برساند. در غیبت رونی، جیمز ویلسون(James Wilson) و آندریاس پریرا(Andreas Pereira) که خود در نوجوانی از آیندهوون خریداری شده بود، در لیست بازیکنانی که به هلند سفر خواهند کرد، حضور دارند.

در دیگر دیدار این گروه زسکا باید برابر وولفسبورگ قرار گیرد. تیم آلمانی این فصل برخلاف فصل قبل کمی افت کرده است و با آن تیم خوب فاصله دارد. وولفسبورگی ها در تابستان بهترین بازیکن خود یعنی کوین دی بروین(Kevin De Bruyne) را از دست دادند و این بازیکن به منچسترسیتی(Manchester City) پیوست. زسکا فصل قبل در گروه مرگ قرار داشت و این بار شرایط برای آنها کمی بهتر شده است. آنها حالا باید از امتیازات خانگی خود استفاده کنند و چشم امیدشان به بازی های برگشت باشد.

گروه C

گالاتاسرای(Galatasaray) – اتلتیکومادرید(Atlético Madrid)

بنفیکا(Benfica) – آستانا(Astana)

یکی از آسان ترین گروه های این دوره از رقابت ها با حضور چهار تیم در حالی شکل گرفته است که اتلتیکومادرید تنها مدعی گروه محسوب می شود و در اولین دیدار خود نیز باید در ترکیه به مصاف گالاتاسرای برود. تیم های ترکیه ای در این فصل خرید های خوبی کردند و نمی خواهند مانند دوره های قبل لقمه آسانی برای حریفان خود باشند. حضور پرشور هواداران تیم های ترکیه ای در ورزشگاه یکی از مزیت های این تیم ها است. در سوی مقابل اتلتیکومادرید در حالی باید در این دیدار به میدان برود که در هفته سوم لالیگا برابر بارسلونا(Barcelona) در خانه شکست خورد. آنها ابتدا با گل فرناندو تورس(Fernando Torres) از حریف خود پیش افتادند و در ادامه دو گل نیمار(Neymar) و مسی(Lionel Messi) باعث شد تا اولین شکست این فصل اتلتیکو رقم بخورد.

در دیگر دیدار این گروه بنفیکا باید برابر تیم ناشناخته آستانا به میدان برود که اولین حضور خود را در لیگ قهرمانان اروپا تجربه می کند و مهمان ناخوانده این دوره است. بنفیکا که فصل قبل نایب قهرمان لیگ اروپا شد امیدوار است دیگر در این گروه سوم نشود تا راهی لیگ اروپا شود و بتواند یکی از دو تیم صعود کننده به دور بعدی لیگ قهرمانان باشد.

گروه D

منچسترسیتی(Manchester City) - یوونتوس(Juventus)

سویا(Sevilla) – گلادباخ(Mönchengladbach)

یکی از دیدارهای حساس این مرحله از رقابت ها دیدار منچسترسیتی صدرنشین لیگ انگلیس برابر یوونتوس است. منچسترسیتی که تاکنون در 5 دیدار خود در این فصل به 5 برد رسیده است تاکنون دروازه خودی را باز شده ندیده است. آنها در این هفته موفق شدند با گل 'اینوها' بازیکن ذخیره خود در دقیقه 90 کریستال پالاس(Crystal Palace) را شکست دهند.

دو تیم برای این دیدار غایب های بزرگی دارند. سرخیبو آگوئرو(Sergio Agüero) ماشین گلزنی تیم انگلیسی در این دیدار مصدوم است و نمی تواند تیمش را همراهی کند. آگوئرو که معمولا در هر فصل زیاد مصدوم می شود در این دیدار در حالی غایب است که سیتی در خط حمله بازیکنان کمی در اختیار دارد و ادین ژکو(Edin Džeko) را نیز در تابستان به تیم رم(A.S. Roma) فروخته است. یوونتوس نیز کلودیو مارکیزیو(Claudio Marchisio) را در اختیار نخواهد داشت. آزمایشات امروز نشان داد که پارگی درجه دوم برای کلودیو مارکیزیو از ناحیه ماهیچه پایش رخ داده و وی حداقل 30 روز نمی تواند یوونتوس را همراهی کند.

پیش از این دیدار فابیو کاپلو(Fabio Capello) سرمربی سابق یوونتوس درباره این تقابل صحبت کرده است. او درباره این بازی گفت: به نظرم مدعیان لیگ قهرمانان اروپا، رئال مادرید، بارسلونا و بایرن مونیخ هستند، به نظرم منچسترسیتی هم بسیار قدرتمند است و باید این تیم را نیز یکی از مدعیان این فصل دانست . لیگ قهرمانان کاملاً متفاوت است و به نظرم این انگیزه تازه ای به یوونتوس خواهد داد. یوونتوس این فصل خیلی بد بوده است و از 3 بازی خود تنها یک امتیاز کسب کرده است، این باعث نگرانی است اما یووه می تواند این اتفاقات را فراموش کند. در ایتالیا آن ها به کمی زمان نیاز دارند تا بتوانند به شرایط خود برگردند. قطعا یوونتوس در سطح لیگ قهرمانان یکی از تیم های طراز اول خواهد بود. از دست دادن مارکیزیو، مشکل بزرگی برای یووه خواهد بود، او تنها بازیکنی بود که می توانست بهترین عملکرد را در جایگاه پیرلو(Andrea Pirlo) داشته باشد. سیتی هم با از دست دادن آگوئرو مشکلات زیادی خواهد داشت.

در دیگر دیدار این گروه سویا قهرمان دو دوره قبل لیگ اروپا باید در خانه از گلادباخ پذیرایی کند. گلادباخ در این فصل پس از مدت ها حضور در سطح اول فوتبال اروپا را تجربه می کنند و باید دید چه نتیجه ای کسب خواهند کرد. سویا با اونای امری(Unai Emery) به چیزهای بزرگی در این فصل فکر خواهد کرد و دوست ندارد باز هم به لیگ اروپا برسد.

گروه E

لورکوزن(Bayer 04 Leverkusen) - باته(BAT)

رم(Roma) – بارسلونا(Barcelona)

بایرلورکوزن یکی دیگر از نماینده های فوتبال آلمان در اولین دیدار خود کار آسانی خواهد داشت و باید در خانه از تیم باته بوریسوف بلاروس پذیرایی کند. اگر لورکوزن می خواهد حرفی برای گفتن در این گروه داشته باشد باید در این دیدار حتما به پیروزی برسد چرا که دو تیم مدعی و خوب چون بارسلونا و رم در این گروه حضور دارند. بایرلورکوزنی ها نیز مانند وولفسبورگی ها با افت مواجه شدند و نتوانستند مانند فصل قبل تیم منسجمی باشند.

در حساس ترین دیدار چهارشنبه شب رم باید در خانه از بارسلونا پذیرایی کند. تقابل دو مدعی این گروه در روز نخست از جذابیت های بالای این دیدار است. رم فصل قبل در گروه مرگ قرار داشت . آنها همراه بایرن مونیخ، منچسترسیتی و زسکا در گروه سختی قرار داشتند و در روز آخر نتوانتستند منچسترسیتی را کنار بزنند تا رم حرفی برای گفتن در این گروه نداشته باشد. حالا باید دید رم در این فصل چه عملکردی خواهد داشت. لوئیس انریکه(Luis Enrique) سرمربی بارسلونا مدت ها در رم بازی کرده و باید با تیم سابق خود روبرو شود. دیدار بارسلونا و آ اس رم را 'بیورن کوئیپرس' داور سرشناس هلندی که سابقه قضاوت فینال لیگ قهرمانان در سال 2014 را نیز در کارنامه دارد، به همراه کمک های خود سوت خواهد زد.

در این دیدار لیونل مسی(Lionel Messi) که به تازگی برای بار دوم پدر شده است باید یکصدمین بازی خود را در لیگ قهرمانان انجام دهد. او تا اینجا 77 گل به ثمر رسانده است و می خواهد از روز نخست روند گلزنی خود را در پیش گیرد. او به خوبی می داند که کریستیانو رونالدو در شرایط خوبی قرار دارد و نباید از او غافل باشد. مسی هم اکنون نیز یکی از نامزدهای کسب عنوان بهترین بازیکن جهان است و در صورتی که افت فاحش نداشته باشد چند ماه دیگر یک افتخار دیگر به کلکسیون افتخاراتش اضافه خواهد کرد.

در این دیدار توماس فرمائلن(Thomas Vermaelen)، کلودیو براوو(Claudio Bravo) و دنی آلوس(Dani Alves) به علت مصدومیت حضور نداشته و جرارد پیکه(Gerard Piqué) که به علت محرومیت سه بازی اول بارسا در لالیگا را از دست داده بود، بار دیگر به ترکیب آبی اناری ها بازگشته است.

گروه F

دیناموزاگرب(Dinamo Zagreb) - آرسنال(Arsenal)

المپیاکوس(Olympiacos) – بایرن مونیخ(Bayern Munich)

دو مدعی این گروه در بازی های نخست خود در لیگ قهرمانان باید در خانه حریفانشان به میدان بورند. آرسنال در اولین دیدار به کرواسی سفر خواهد کرد و برابر دیناموزاگرب قرار خواهد گرفت. آرسنال در این فصل کمی فراز و نشیب داشته است و حالا در حالی که خریدهای زیادی در این فصل نداشته است برابر دینامو کرواسی بازی خواهد کرد. پتر چک(Petr Čech) دروازه بان سابق چلسی در این دیدار برای اولین بار در ترکیب آرسنال در لیگ قهرمانان اروپا دیدار خواهد کرد.

در دیگر دیدار حساس این گروه بایرن مونیخ یکی از شانس های قهرمانی که با بردهای ناپلئونی در بوندسلیگا در هفته های اخیر باعث نارضایتی 'باواریایی ها' شده در یونان به دیدار المپیاکوس می رود. داگلاس کاستا(Douglas Costa) یکی از بهترین خریدهای تابستان در این دیدار برای اولین بار با پیراهن بایرن در اروپا به میدان خواهد رفت. باید منتظر باشیم و ببینیم در بازی های این هفته شگفتی رخ خواهد داد یا تیم های مدعی می توانند امتیازات لازم را در همان ابتدا کسب کنند.

گروه G

چلسی(Chelsea) – مکابی(Maccabi Tel Aviv)

دیناموکیف(Dynamo Kyiv) – پورتو(Porto)

شرایط برای چلسی و مورینیو(Mourinho) کاملا کابوس وار در حال جلو رفتن است. تیمی که فصل قبل از هفته نخست تا پایان رقابت ها صدرنشین لیگ برتر بود، حالا ضعیف ترین شروع خود را در 30 سال اخیر تجربه می کند. کمتر کسی فکرش را می کرد که تیم خوب مورینیو در فصل قبل به این شرایط دچار شود. هیچ چیز در این دیدار غیر از برد به درد چلسی نمی خورد. آبی پوشان لندنی شاید در این دیدار با دو مهاجم به میدان بروند و از همان ابتدا فالکائو(Radamel Falcao) و کاستا(Diego Costa) در زمین حاضر باشند. کورتوآ(Thibaut Courtois) غایب بزرگ چلسی است که مدت ها نمی تواند در ترکیب این تیم به میدان برود و آسمیر بگوویچ(Asmir Begović) در این دیدار بازی خواهد کرد. عملکرد ضعیف برانیسلاو ایوانوییچ(Branislav Ivanović) در این فصل ممکن است باعث نیمکت نشینی او شود و بابا رحمان(Baba Rahman) اولین حضورش را در چلسی تجربه کند. همچنین حضور اسکار(Oscar) در این دیدار نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

پورتو در یکی دیگر از بازی های این گروه باید در اوکراین به دیدار دیناموکیف برود. این دیدار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. غیر از چلسی که تیم مدعی این گروه برای صعود است یکی دیگر از تیم های این بازی به احتمال زیاد همراه چلسی صعود خواهد کرد و این باعث می شود تا حساسیت این دیدار بالا برود.

گروه H

والنسیا(Valencia) – زنیت(Zenit)

خنک(Gent) - لیون(Olympique Lyonnais)

یکی دیگر از گروه های آسان این رقابت ها که هیجان کمتری نسبت به گروه های دیگر دارد. والنسیا مدعی صعود این گروه باید در اولین دیدار خود در خانه از زنیت پذیرایی کند. خفاش ها در این فصل به یاد سال های نه چندان دور که هدایت تیم را 'هکتور کوپر' برعهده داشت به دنبال برد خواهند بود تا بتوانند صعود بی دردسری را برای خود رقم بزنند.

در دیگر دیدار این گروه لیون تیم دوم فوتبال فرانسه در فصل قبل باید در بلژیک به دیدار خنک برود که توانست فصل قبل به عنوان قهرمانی لیگ بلژیک دست یابد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir