فینال های زودرس در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا
با دو دیدار شبه فینال در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، هیجان به مستطیل سبز در فوتبال اروپا بازمی‌گردد.

دور یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، امشب با برگزاری دو دیدار بسیار حساس، تمام نگاه‌ها را به خود معطوف خواهد کرد. دو دیداری که می‌توانست فینال این دوره از رقابت‌ها باشد ولی در مرحله یک هشتم نهایی قرار گرفته است تا هواداران فوتبال از دیدن آن لذت ببرند.

آرسنال – بارسلونا

یک دیدار تکراری که در چند سال گذشته نیز بارها شاهد آن بودیم، تقابل آرسنال(Arsenal) ونگر(Wenger) با بارسلونا(Barcelona) بوده است. جایی که تیم انگلیسی معمولا کارنامه ضعیفی برابر بارسلونا از خود ثبت کرده است. این دو تیم برای سومین بار است که در مرحله حذفی لیگ قهرمانان برابر هم به میدان می‌روند. در دو دوره قبلی بارسلونا توانسته با حذف آرسنال راهی مرحله بعد شود. همچنین یک بار نیز این دو تیم در فینال لیگ قهرمانان 2006 به مصاف هم رفتند که بارسلونا در حالی که یک بر صفر عقب بود، با نتیجه 2 بر یک به پیروزی رسید و قهرمان اروپا شد.

آرسنال امیدوار است که برای اولین بار بعد از سال 2010 به جمع 8 تیم پایانی لیگ قهرمانان راه یابد. آن‌ها برای شانزدهمین بار است که توانستند به مرحله حذفی لیگ قهرمانان راه یابند. پیروزی 3 بر صفر برابر المپیاکوس(Olympiacos) باعث شد آن‌ها به این مهم برسند. البته این را باید در نظر گرفت که آرسنال از 4 دیدار اول خود متحمل سه باخت شد و کمتر کسی فکر این را می‌کرد که آن‌ها بتوانند جواز صعود به مرحله حذفی را به دست آورند.

آرسنال هر سه دیدار خانگی مرحله حذفی خود در لیگ قهرمانان را با شکست به پایان رسانده است. دو بار برابر بایرن مونیخ(Bayern Munich) و یک بار برابر موناکو(Monaco). با این حال کارنامه آن‌ها برابر تیم‌های اسپانیایی در لندن درخشان است. کسب 8 پیروزی، 3 تساوی و تنها 2 شکست گواهی بر این ادعاست. آرسنال از 8 دیدار برابر تیم‌های اسپانیایی، 5 بار را با صعود به مرحله بعد جشن گرفته است و در سه تقابل شکست خورده است. آخرین باری که آن‌ها موفق شدند یک تیم اسپانیایی را در لیگ قهرمانان حذف کنند، سال 2009 بود که ویارئال(Villarreal) را از این جام کنار زدند. آرسنال علاوه بر اینکه فینال لیگ قهرمانان را به بارسلونا در سال 2006 باخت، در فینال جام برندگان 1995 برابر ساراگوسا(Real Zaragoza) و سال 1980 در فینال جام برندگان برابر والنسیا(Valencia) هم شکست خورد.

بارسلونا

سرگروه گروه E لیگ قهرمانان یکی از دو تیم بدون شکست این فصل اروپاست. این باشگاه کاتالانی امیدوار است برای نهمین بار پیاپی به جمع 8 تیم پایانی لیگ قهرمانان راه یابد. بارسلونا برابر تیم‌های انگلیسی در خارج از خانه به 8 برد، 8 تساوی و 14 شکست رسیده است. آن‌ها در تقابل‌هایی هم که با تیم‌های انگلیسی داشتند 13 بار صعود کردند و 10 بار هم حذف شدند. بارسلونا علاوه بر اینکه آرسنال را در فینال 2006 اروپا شکست داد توانست دو بار هم منچستریونایتد(Manchester United) را در دو فینال 2009 و 2011 شکست دهد ولی سال 1991 برابر یونایتد در جام برندگان اروپا با نتیجه 2 بر یک شکست خوردند.

تقابل لیونل مسی(Lionel Messi) و پتر چک(Petr Čech)، همه فلش‌های دوربین تلویزیونی را معطوف خود کرده است. مسی تاکنون نتوانسته دروازه پتر چک را باز کند. این ناکامی زمانی که چک دروازه‌بان چلسی(Chelsea) بود ثبت شد. مسی حتی از روی نقطه پنالتی هم نتوانست این طلسم را بشکند و ضربه پنالتی او برابر چلسی و چک به دیرک دروازه اصابت کرد. باید ببینیم بهترین بازیکن سال 2015 جهان این طلسم را می‌شکند یا خیر. 6 بار تاکنون مسی برابر چک قرار گرفته که هنوز نتوانسته دروازه این دروازه‌بان را باز کند.

توماس فرمالن(Thomas Vermaelen) مدافع بلژیکی بارسلونا قبلا در تیم آرسنال بازی می‌کرد و از این تیم راهی بارسلونا شد. آلکسیس سانچس(Alexis Sánchez) 141 بازی برای بارسلونا انجام داد و 47 گل ثبت کرد. او حالا با آرسنال برابر تیم سابق خود قرار گرفته است.

آرسنال در 18 دیدار قبلی خود به 11 برد، 2 شکست و 5 تساوی رسیده است. دنی ولبک(Danny Welbeck) بعد از ماه‌ها مصدومیت مشکلی برای همراهی توپچی‌های لندنی ندارد. بارسلونا 32 بازی است که طعم شکست را نچشیده، آخرین باخت آن‌ها به شکست 2 بر یک برابر سویا(Sevilla) بازمی‌گردد. همچنین لوئیس سوارس(Luis Suárez) با 15 بار گلزنی در 9 دیدار اخیر بارسلونا بهترین گلزن این تیم بوده و در صدر گلزنان لالیگا قرار گرفت. لیونل مسی هفته قبل مرز 300 گل را در لالیگا پشت سر گذاشت و اکنون آماده این دیدار حساس است.

یوونتوس – بایرن مونیخ

دیگر دیدار حساس این مرحله را یوونتوس(Juventus) و بایرن مونیخ(Bayern Munich) در تورین برگزار می‌کنند. یوونتوس نایب قهرمان دوره قبل و صدرنشین فعلی لیگ ایتالیا برابر صدرنشین بوندسلیگا قطعا یکی از مهیج‌ترین دیدارهای این مرحله را برگزار خواهند کرد که یکی از این دو تیم باید با این جام وداع کنند. یوونتوس قهرمان دو دوره لیگ قهرمانان است ولی بایرن مونیخ 5 بار به این مهم رسیده است.

این دیدار همچنین بازگشت آرتورو ویدال(Arturo Vidal) شیلیایی هافبک بایرن به تیم سابق خود را نشان می‌دهد. همچنین کومان(Kingsley Coman) دیگر ستاره جوان بایرن نیز که از یوونتوس به بایرن پیوسته است فرصت ملاقات مجدد با هم‌تیمی‌های سابقش را دارد. از طرفی مانژوکیچ(Mario Mandžukić) کروات نیز که اکنون در یوونتوس بازی می‌کند برابر هم‌تیمی‌های سابقش در بایرن به میدان خواهد رفت.

این دو تیم در سال 2013 نیز برابر هم به میدان رفتند که در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌ها بود و بایرن در مجموع با برتری 2 بر صفر صعود کرد. یوونتوس دو بار در فینال اروپا به تیم‌های آلمانی باخته، یک بار به هامبورگ(Hamburger) در سال 83 و یک بار به دورتموند(Borussia Dortmund) در سال 97. در بین این دو مقطع زمانی آن‌ها توانستند با برتری 6 بر یک برابر دورتموند در سال 93، قهرمان جام یوفا شوند. از طرف مقابل بایرن مونیخ برخلاف تیم ملی آلمان که همیشه برابر تیم ملی ایتالیا شکسته خورده، نتایج خوبی برابر تیم‌های باشگاهی ایتالیایی گرفته است. 7 برد، سه تساوی و یک باخت سهم دیدارهای خارج از خانه بایرن برابر تیم‌های ایتالیایی بوده است. این را هم نباید فراموش کرد که بایرن فینال سال 2010 لیگ قهرمانان را به اینتر(Inter Milan) مورینیو(José Mourinho) دو بر صفر باخت.

گواردیولا(Pep Guardiola) سرمربی فصل آینده یونایتد در سال 92 برای اولین بار با یک تیم ایتالیایی بازی کرد. این مربی آن سال عضو بارسلونا بود و توانست با برتری یک بر صفر برابر سامپدوریا(Sampdoria)، قهرمان لیگ قهرمانان شود. گواردیولا همچنین دو سال در 'برشیا' و رم(A.S. Roma) در فوتبال ایتالیا بازی کرد و با جو این کشور بیگانه نیست.

بایرن مونیخ با گل‌های بیشماری که مولر(Thomas Müller) و لواندوفسکی(Robert Lewandowski) به ثمر رسانده با قدرت در صدر جدول بوندسلیگا است و به نظر قهرمانی این تیم در آلمان قطعی است ولی گواردیولا نمی‌خواهد در سال آخر در بایرن بدون قهرمانی در اروپا مونیخ را ترک کند. او به خوبی می‌داند هاینکس(Jupp Heynckes) قبلا با بایرن به این افتخار رسیده و کسی از او قهرمانی بوندسلیگا نمی‌خواهد بلکه هواداران بایرن منتظر قهرمانی در اروپا هستند. آلگری(Massimiliano Allegri) و یوونتوس نیز می‌دانند که تکرار موفقیت سال قبل یعنی دو قهرمانی داخلی و نایب قهرمانی لیگ قهرمانان کار آسانی نیست ولی عملکرد باثبات آن‌ها در دیدارهای گذشته این نوید را به فوتبال‌دوستان ایتالیایی داده است که آن‌ها به هیچ وجه حریف آسانی برابر بایرن نخواهند بود.

سه‌شنبه

آرسنال – بارسلونا، ورزشگاه امارات

یوونتوس – بایرن مونیخ، ورزشگاه تورین


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir