ستاره‌های فوتبال ایران در اروپا چه می‌کنند؟
لیگ‌های اروپایی در برخی کشورها از یکی، دو هفته قبل آغاز شده و طی یکی، دو هفته آینده سایر لیگ‌ها هم فصل تازه‌ای را آغاز خواهند کرد. در این بین مساله حضور لژیونرهای ایرانی در تیم‌های اروپایی و تعقیب عملکردشان می‌تواند جالب باشد.

لژیونرهای ایرانی در تیم‌های اروپایی چه می کنند؟

فرشاد احمدزاده یکی از تازه واردها به فوتبال اروپاست که زودتر از بقیه کارش را شروع کرد. او که پیراهن شماره 10 اشلاسک وروسلاو را به تن می‌کند در سیستم 2-4-4 تیمش در پست هافبک راست و چپ به میدان رفته است.  فرشاد بازیکن اصلی تیم است و در هر سه مسابقه بازی کرده و یک بار تعویض شده. احمدزاده در این سه مسابقه یک پاس گل داده و یک کارت زرد هم گرفته. تیم او از این سه بازی 4 امتیاز گرفته و فعلا در لیگ شانزده تیمی لهستان در رده هشتم قرار دارد.

اما در لیگ روسیه فعلا دو بازیکن داریم. لیگی که دو هفته قبل شروع شد. ترک گروژنی با میلاد محمدی یک برد و یک باخت داشته. البته آنها بدشانس بودند که در بازی اول سیمونوف مدافع میانی‌شان اخراج شد و باختند اما در بازی دوم برنده شدند و حالا در لیگ شانزده تیمی در رتبه هشتم هستند. شماره 13 ایرانی گروژنی بازیکن اصلی و یکی از خوب‌های این تیم در فصل تازه بوده است. سردار آزمون هم شروعی فوق‌العاده در این لیگ داشت و بعد از ثبت دو گل در بازی اول، در هفته دوم و دقیقه 19 بازی مصدوم شد تا الکساندر بوخاروف که در مسابقه اول هم جایگزینش شده بود به میدان بیاید. روبین از دو بازی 4 امتیاز گرفته و فعلا شرایط خوبی دارد. سعید عزت‌اللهی هم که به صورت قرضی به آمکار پیوسته بود حالا باید به روستوف برگردد اما همین که دو هفته از لیگ روسیه گذشته و او به روستوف برنگشته نشان می‌دهد نمی‌خواهد در روسیه بازی کند. از روسیه کمی فاصله می‌گیریم و به کرواسی می‌رسیم. جایی که صادق محرمی دو بازی اروپایی تیمش را از دست داد اما در هر دو مسابقه لیگ بازیکن اصلی بود و 90 دقیقه در میدان ماند. صادق البته در بازی اول گل به خودی زد و شروع تلخی داشت اما از ترکیب بیرون نرفت. بازی بعدی دیناموزاگرب در لیگ روز جمعه با اسلوون بلوپو برگزار می‌شود. دینامو از دو بازی قبلی چهار امتیاز گرفته و باز هم در لیگ ده تیمی کرواسی مدعی قهرمانی است.

در شرق که بمانیم به یونان و پایتخت باستانی‌اش آتن می‌رسیم. یکی از غول‌های آتن هنوز دو بازیکن ایرانی‌اش را در اختیار دارد و موفق به فروش‌شان نشده. ظاهرا کریم انصاری فرد و احسان حاجی صفی در این تیم می‌مانند و نخستین بازی‌شان را در مرحله پلی‌آف لیگ اروپا باید مقابل لوزرن سوییس انجام دهند که پنج‌شنبه شب برگزار می‌شود. کمی این سوتر از یونان، امسال در ترکیه هم بازیکن داریم. مجید حسینی و وحید امیری با پیراهن‌های شماره 9 و 5 ترابزون اسپور، سوپرلیگ ترکیه را هم برایمان هیجانی خواهند کرد. البته امیری در بازی دوستانه با کالیاری مصدوم شد و مسابقه اول تیمش را که یکشنبه شب مقابل باشاک شهیر برگزار خواهد شد، از دست داد. مجید حسینی هم دیر به این تیم اضافه شده و احتمالا در ترکیب اصلی نباشد. به این جمع شاید مرتضی پورعلی گنجی هم اضافه شود که فعلا به همراه عزت‌اللهی و رضاییان سه لژیونر بدون تیم‌مان در اروپا هستند. در بلژیک هم چهار بازیکن داریم که دوتایشان خوب بوده‌اند اما دو تای دیگر بازی نمی‌کنند. شارلروا در هر دو بازی قلی زاده و کاوه را بازی داده. البته کاوه بازی اول ثابت نبود اما در بازی دوم دبل کرد. قلی‌زاده هم یک پاس گل داده و با شماره 88 می‌درخشد. نورافکن که شماره 7 را انتخاب کرده در بازی اول نیمکت نشین بود اما هفته دوم حتی به فهرست 18 نفره نرسید. این وضعیت برای محمد نادری جوان که به کورتریک پیوسته هم مصداق دارد و در هر دو بازی به نیمکت تیمش هم نرسیده است. اما هیجان‌انگیزترین حضور لژیونرها مربوط به جهانبخش و لیگ برتر است. علیرضا شنبه و مقابل واتفورد نخستین بازی در یکی از بهترین لیگ‌های دنیا را تجربه خواهد کرد هر چند بعید است در ترکیب اصلی باشد. از سوی دیگر سامان قدوس که بعد از جام جهانی به ترکیب اوسترسوند برگشته و در چهار بازی اخیر تیمش چهار گل زده و یک پاس گل داده، بعد از پایان نیم فصل سوئد در صورت کوچ به فرانسه می‌تواند لوشامپیونا را هم برایمان جذاب کند. او در صورت رفتن به آمیان یکشنبه میهمان لیون خواهد بود و اگر به رن بپیوندد شنبه باید در خانه لیل بازی کند. در واقع قدوس هم مثل انصاری فرد در حالت آماده باش است تا به تیم جدیدی بپیوندد.

گردآوری : گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع : ایران ورزشی