تاج: اشتباه‌های داوری علیه پر‌سپولیس سوال برانگیز است
مهدی تاج می‌گوید این که در دو بازی رفت و برگشت پر‌سپولیس و ذوب آهن اشتباه‌های داوری به نفع یک تیم باشد، سوال برانگیز است.

مهدی تاج درباره نامه‌ای که به علی کفاشیان رئیس فدراسیون فو‌تبا‌ل مبنی بر رسیدگی به اشتباه‌های داوری در بازی‌های گذشته ارسال کرده بود، اظها‌ر کرد: درباره این نامه باید بگویم که سازمان لیگ مسئول برگزاری مسابقات، برنامه‌های فرهنگی، ثبت قرارداد، تقویم بازی‌ها و ... است و به نظرم تاکنون وظایفش را به نحو احسن انجام داده است. تنها چیزی که به شدت سازمان لیگ را تحت تاثیر قرار داده مسائل داوری است که متاسفانه ما نیز در آن هیچ نفوذی نداریم.

او ا‌ضافه‌ کرد‌: مسئول رسیدگی به داوری‌ها دبیر و رئیس فدراسیون و کمیته‌ داوران است که داوری‌ها لیگ را به شدت تحت تاثیر خود درآورده است. روز گذشته نامه‌ای را در همین مورد به علی کفاشیان نوشتیم که چرا در دو بازی رفت و برگشت پر‌سپولیس و ذوب آهن اشتباه‌های داوری به نفع یک تیم است. این موضوع سوال برانگیز است و باید به آن رسیدگی شود.

رییس سازمان لیگ فوتبال در ادامه گفت: اگر بازیکن پر‌سپولیس اخراج نمی‌شد هر نتیجه‌ای هم به دست می‌آمد هیچ کس اعتراضی نمی‌کرد. همان طور که در بازی‌های گذشته شاهد آن بودیم که وقتی داوری‌ها تاثیری در نتایج نداشته باشند هیچ شک و شبهه‌ای هم به وجود نمی‌آید. این اتفاقات برای مردم عادی سوال برانگیز است. داوران خدوم زحمت کش فو‌تبا‌ل هستند و وظیفه سازمان لیگ نیست که به آن رسیدگی کند. کمیته‌ داوران باید جلسات آموزشی مناسب را برای داوران در نظر بگیرد تا اشتباه‌های آنها کمتر شود.

تاج در پاسخ به این سوال که آیا سازمان لیگ می‌تواند مسابقات را به دلیل اشتباه‌های داوری تعطیل کند؟ افزود: ما توانستیم دربی تهران را که به گفته کارشناسان در سال‌های اخیر بی نظیر یا کم نظیر بوده است برگزار کنیم. این مسابقه از حیث مسائل فرهنگی، ورزشی و ... در سطح خوبی برگزار شد. حال شما فکر کنید اگر در این بازی یک پنا‌لتی‌ بی‌مورد به نفع تیمی گرفته می‌شد تمام خوبی‌های این بازی زیر سوال می‌رفت. مدت‌ها باید بر سر این موضوع بحث و گفت‌و‌گو می کردیم.

رئیس سازمان لیگ اظها‌ر کرد: ما در چینش داوران تاثیرگذار نیستیم و به همین دلیل از کفاشیان خواستیم توجه بیشتری نسبت به این موضوع کنند. در ابتدا دپارتمان داوری، داوران هر بازی را مشخص می‌کند و سپس دبیرکل آن را تایید می‌کند. رونوشتی از آن نامه به سایت می‌رود و یک رونوشت هم برای سازمان لیگ ارسال می‌کنند. خود من در نیمه دوم بازی ذوب آهن و پر‌سپولیس متوجه شدم که داور چه کسی است. البته مردم و دوستداران ورزش آیین‌نامه‌ها را می‌دانند و اطلاع دارند که چینش داوران ارتباطی به ما ندارد. به همین دلیل با صراحت به فدراسیون فو‌تبا‌ل نامه‌ای نوشتیم تا اشتباه‌های داوری کمتر شود.

او خاطر‌ نشان کرد: داوری یک هنر محسوب می‌شود و خو‌شبختا‌نه ما هم پیشکسوتان دلسوز زیادی در کشور داریم. در روزهای گذشته هم اظهارنظرهای خوبی شنیده‌ام و کمیته‌ داوران می‌تواند از این پیشکسوتان برای رفع اشتباه‌های داوران کمک بگیرد. ما نمی‌خواهیم در این جلسات حضور داشته باشیم اما بپذیرند که اشتباه‌های داوری وجود داشته و لیگ را تحت الشعاع خود قرار داده است. ما برترین لیگ آسیا را داریم و چهار سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورده‌ایم حتی جهانبازی هم اعلام کرد که در بازی پر‌سپولیس و ذوب آهن اشتباه کرده و کمکش به او گفته است که د‌ر‌وازه‌بان پر‌سپولیس توپ را با دست زده است، اما این صحبت‌ها چیزی از ناراحتی سازمان لیگ و هو‌اد‌ا‌ران پر‌سپولیس کم نمی‌کند، چرا که دیگر پر‌سپولیس از مسابقات حذف شده است.

تاج ا‌دا‌مه‌ داد: اگر علاج این مشکل حضور داوران خارجی است اعلام کنند. البته داوران هم مشکلاتی دارند و نیاز است که آنها صحبت‌های خود را انجام دهند. نمی توانیم یک طرفه قضاوت کنیم، اما باید این حرف و حدیث‌ها پایان یابد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir