فرق فوتبال ایران با ژاپن + لیست
بی شک ژاپن از حضور در ایران یک هدف دارد؛ بردن تیم ملی در آزادی و اثبات این موضوع که قدرتمندتر از تیم ملی است.

ژاپنی ها می خواهند نشان دهند رده بندی فیفا ملاک نیست و ایران نباید تیم اول آسیا باشند. کی روش(Carlos Queiroz) و شاگردانش هم از این موضوع به خوبی خبر دارند. کی روش همین چند وقت پیش، قبل از بازی با هند گفت: «رنکینگ فیفا  فقط یک رده بندی است. معنای زیادی برای من ندارد. وضعیتی که ما در آن قرار گرفته‌ایم در مقایسه با سایر کشورها فقط پروسه پیشرفت و توسعه ما را نشان می‌دهد. کشورهایی مانند ژاپن، استرالیا  و کره جنوبی در وضعیت بهتری هستند زیرا ظرفیت بالاتری نسبت به ما دارند.»

اگر امروز و در آستانه بازی ایران و ژاپن نگاهی به لیست دو تیم بیاندازید، متوجه تفاوت ها می شوید. ژاپن لژیونرهای متعددی دارد. لژیونرهایی که حتی بعضی از آنها به خاطر ترافیک بازیکن، به تیم ملی دعوت نمی شوند، مثل اوچیدا(Atsuto Uchida) (شالکه آلمان)، اینوی(Inoue) (ایبار اسپانیا)، یویا اوساکو(Yuya Osako) (کلن آلمان)، 'یوئیچارو هاکیتانی' (باسل سوئیس)، 'یونیا تاناکا' (اسپورتینگ لیسبون پرتغال) و....

لیگ ژاپن لیگی بازیکن ساز است. خیلی از استعدادهای این کشور با قراردادهای پائین به تیم های دسته دوم کشورهای مختلف می روند. فقط باید چند سال دیگر منتظر بمانید تا ناگهان اسم آنها را بشنوید. ژاپن روی فوتبال سرمایه گذاری زیادی کرده و امروز 'هلیل هودزیچ' سرمربی این تیم برای دعوت کردن بازیکنان با مشکلات زیادی روبروست. او مجبور است روی تعدادی از لژیونرهایش خط قرمز بکشد. وضعیت هلیل هودزیچ در ژاپن به هیچ وجه قابل قیاس با کی روش در تیم ملی ایران نیست. لیگ برتر پویا نیست، هر سال تعداد استعدادهایش انگشت شمار است و این بازیکنان هم ترجیح می دهند پول لیگ برتر را دو دستی بچسبند تا اینکه با قرارداد کم به اروپا بروند و سختی بکشند. کی روش هم در این باره می گوید: «ببینید تیمی مثل ژاپن یا استرالیا و کره چند بازیکن شاغل در اروپا دارند. این یکی از عوامل مهم برتری آنها نسبت به ایران است.»

نگاهی به لیست لژیونرهای دو تیم هم به خوبی این مسئله را نشان می دهد. بهترین بازیکن ایرانی یعنی اشکان دژاگه در تیم 'العربی' توپ می زند. آندرانیک تیموریان در تیم ام صلال(Umm Salal) بازی می کند. سردار آزمون بهترین استعداد ایران در تیم روستوف روسیه(FC Rostov) حضور دارد که جزو تیم های مطرح اروپا نیست. اما ژاپن در تیم هایی چون میلان(A.C. Milan)، اینتر(Inter Milan)، ساوتهمپتون(Southampton) و... بازیکن دارد. این است تفاوت اصلی که شاید حرص ژاپنی ها را به خطر صدرنشینی ایران در آسیا، بیشتر دربیاورد.

iranian_football_difference_with_japan.jpg

گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:jamnews.ir