فرانسه و رومانی آغازگر هیجان یورو 2016
با دیدار فرانسه و رومانی، رقابت‌های یورو 2016 آغاز و هیجان یک ماهه برای فوتبال دوستان شروع می شود.

انتظارها به سر رسید و رقابت های یورو 2016 با دیدار فرانسه و رومانی جمعه شب رسما شروع می شود تا این رقابت ها یک ماه مهمان علاقه مندان به فوتبال باشد.

یورو 2016 اینجاست؛ با دیدار فرانسه مدعی و میزبان برابر رومانی در دیدار افتتاحیه. فرانسه قهرمان دو دوره این رقابت ها امیدوار است با قهرمانی در این دوره بتواند همچون اسپانیا و آلمان به رکورد 3 قهرمانی در این تورنمنت برسد. تیم هایی که جدی ترین رقیب ها برای فرانسه در راه قهرمانی در یورو هستند.

آخرین باری که یک تیم میزبان توانست قهرمان یورو شود به سال 1984 برمی گردد جایی که همین فرانسه توانست به این مهم دست یابد. بعد از آن هیچ تیم میزبانی نتوانست قهرمان یورو شود و حالا باید دید در یورو 2016 دوباره خروس ها موفق به نگه داشتن جام در خانه می شوند یا خیر.

بعد از آنکه فرانسه در سال 2000 توانست قهرمان یورو شود، در دوره‌های بعدی نتوانست از مرحله یک چهارم نهایی بالاتر برود. فرانسه در حالی بازی‌ها را شروع می‌کند که شرایط خیلی خوبی برای این رقابت‌ها دارد و 9 دیدار از 10 دیدار اخیر خود را با برد به پایان رسانده که در آخرین بازی برتری 3 بر صفر برابر اسکاتلند برای این تیم ثبت شد.

دشان(Didier Deschamps) سرمربی فرانسه در این رقابت‌ها با چالش مهمی در خط حمله روبرو شد و آن هم محرومیت کریم بنزما(Karim Benzema) بود که این رقابت‌ها را از دست داد. مهاجم اول تیم ملی فرانسه به دلیل مسائل غیرفنی که قبل از این رقابت ها با متئو والبوئنا(Mathieu Valbuena) هم تیمی خود داشت، در یورو حضور ندارد. با این حال در خط حمله فرانسه آنتوان گریزمان(Antoine Griezmann) مطمئن است که یکی از 3 گزینه خالی را پر خواهد کرد و بقیه بازیکنان از جمله آنتونی مارسیال(Anthony Martial)- دیمتری پایه(Dimitri Payet)- اولیویه ژیرو(Olivier Giroud)، آندره پیر ژیگناک(André-Pierre Gignac) و کینگزلی کومان(Kingsley Coman) برای حضور در یورو تلاش خواهند کرد.

در این بین ژیرو با وجود اینکه در 5 دیدار اخیر خود برای فرانسه 7 بار موفق به گلزنی شده، با انتقاد هواداران فرانسه روبرو شده و خیلی از هواداران این کشور در آخرین بازی دوستانه این تیم او را هو کردند. گریزمان ستاره تیم ملی فرانسه است و به همین خاطر دشان نیز عنوان کرده که به این بازیکن قبل از یورو استراحت داده تا کمی از فشار فصل طولانی او با اتلتیکو(Atlético Madrid) کاهش پیدا کند.

دشان البته تاکید کرده که تیم ملی فرانسه به گریزمان در خط حمله خلاصه نمی شود و او 6 مهاجم خوب و آماده دارد که می تواند بر مبنای بازی حریف و تیم ملی فرانسه آنها را به میدان بفرستد.

فرانسه در خط هافبک دو بازیکن خوب به نام‌های پل پوگبا(Paul Pogba) و بلیز ماتوئیدی(Blaise Matuidi) دارد و در کنار این دو باید شاهد بازی کردن انگولو کانته(N'Golo Kanté) هم باشیم که این فصل در لسترسیتی(Leicester City) نمایش خیلی خوبی از خود نشان داد و خیلی از تیم‌های برتر اروپا به دنبال به خدمت گرفتن او هستند.

در خط دفاع شاهد بازی عادل رامی(Adil Rami) و لورن کوشینلی(Laurent Koscielny) هستیم که بهتر از بقیه کار کردند. آنها خیلی از بازیکنان خود را در خط دفاع از دست دادند. رافائل واران(Raphaël Varane) و جرمی متئو(Jérémy Mathieu) از این جمله هستند.

هر چند خیلی ها انتظار برد فرانسه میزبان را در دیدار اول جام دارند ولی نباید رومانی را دست کم گرفت. درست است که این تیم تنها یک دیدار از 13 دیدار خود را در تاریخ جام ملت های اروپا با برد به پایان رسانده ولی تیمی است که نباید دست کم گرفته شود. تنها برد تاریخ رومانی در یورو به سال 2000 برمی گردد که توانستند انگلیس را شکست دهند.

فرانسه و رومانی تاکنون 10 بار برابر هم به میدان رفتند که فرانسه تاکنون شکستی برابر رومانی نداشته  و 4 دیدار از 5 دیدار اخیر دو تیم نیز با تساوی به پایان رسیده است.  شاگردان یوردانسکو(Anghel Iordănescu) با دریافت 2 گل در 10 دیدار انتخابی خود در این رقابت ها بهترین خط دفاع را داشتند.

در رقابت های یورو دو تیم در مرحله گروهی تاکنون 2 بار برابر هم به میدان رفتند که در سال 1996 فرانسه با یک گل به برتری رسید و در سال 2008 نیز دیدار دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید.

رومانی دومین تیم جوان این دوره از رقابت ها است که میانگین سنی آنها 22.4 سال سن است و بازیکن باتجربه در ترکیب آنها دیده نمی شود.

•  آخرین برد رومانی برابر فرانسه در سال 1972 بود که توانست با 2 گل در بخارست فرانسه را در دیداری دوستانه شکست دهند.

•  اولین دیدار دو تیم در خاک فرانسه با برتری رومانی در سال 1967 به پایان رسید و بعد از آن در 7 دیداری که دو تیم در فرانسه برگزار کردند 5 بار را فرانسه برد و دو دیدار نیز با تساوی به پایان رسید.

•  فرانسه در دیدارهایی که در استادوفرانس در تورنمت های مختلف از جمله جام جهانی و کنفدراسیون ها داشته به 6 برد و یک تساوی رسیده است.

• رومانی هیچوقت دیدار اولش در یورو را با برد به پایان نرسانده است. 3 تساوی و یک باخت حاصل کار آنها در شروع یورو بوده است.

•  آنخل یوردانسکو در جام جهانی 1994، یورو 1996 و جام جهانی 1998 نیز هدایت رومانی را برعهده داشته است و اکنون برای چهارمین بار هدایت رومانی را در یک تورنمنت مهم برعهده گرفته است.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir