جانشین دژاگه در تیم ملی چه کسی است
در فهرست جدید تیم ملی اسامی نفراتی به چشم می خورد که می توانند جانشینان اشکان دژاگه در پست هافبک تهاجمی باشند.

 

جانشینان اشکان دژاگه در پست هافبک تهاجمی

 اشکان دژاگه بازیکن سابق تیم فوتبال العربی که در آستانه شروع دوباره همکاری با این تیم قرار دارد یک نیم فصل را بدون تیم پشت سر گذاشته است؛ با این حال قابلیت و تجربه های این بازیکن باز هم او را در فهرست بازیکنان اصلی تیم ملی قرار می دهد.فوتبال ملی ایران پس از خداحافظی بازیکنانی مثل علی کریمی هنوز نتوانسته جایگزینی برای بازیکن پشت مهاجمین در ترکیب خود پیدا کند و سرمربی تیم ملی برای حل این مشکل از اشکان دژاگه در پست هافبک تهاجمی بهره برده است؛ بازیکنی که تخصص او بازی در کناره های زمین می باشد. البته دژاگه در اکثر دیدارهای تیم ملی در این پست مورد استفاده قرار گرفته و در مجموع عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است.

اما در صورتی که کی روش بخواهد از بازیکن دیگری در این پست استفاده کند، چه گزینه هایی در اختیار او قرار دارند؟ این پرسشی است که با توجه به فهرست جدید تیم ملی در پی پیدا کردن پاسخ آن برآمدیم.

بازی کردن در پست هافبک تهاجمی نیاز به ویژگی های دارد که آن را دشوار می سازد. معمولا در سطح استانداردهای بین المللی بازیکنانی که در این پست قرار می گیرند به قدرت حفظ توپ بالا، قدرت دریبلینگ بالا، ارسال پاس های دقیق و خلاقانه، قدرت و دقت در شوتزنی، دید مناسب و زیرکانه برای پیدا کردن فضاهای خالی و البته سرعت در تصمیم گیری نیاز خواهند داشت.

در زیر اشاره ای داریم به بازیکنانی که قابلیت بازی در پست هافبک تهاجمی را دارا می باشند.

سروش رفیعی: بازیکن خوش تکنیک تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز که با پایان یافتن دوران خدمت سربازی هنوز تیم بعدی خود را انتخاب نکرده است، یکی از گزینه های کی روش برای قرار گرفتن در این پست می باشد. رفیعی که 26 سال سن دارد، در بازی های باشگاهی به خوبی از عهده وظیفه ای که بر دوش داشته برآمده و روز های موفقی را در دوران حرفه ای خود پشت سر می گذارد. این بازیکن تمام فاکتورهای لازم برای جایگزین شدن در پست دژاگه را دارد. همانطور که اشاره شد، بازیکنانی که در پست هافبک تهاجمی به بازی گرفته می شوند باید علاوه بر قدرت حفظ توپ و سرعت در تصمیم گیری، دید خوبی در پیدا کردن فضاهای خالی داشته باشند و با پاس های خلاقانه خود تیم را در موقعیت حمله قرار دهند. ویژگی هایی که در شیوه بازی سروش رفیعی به چشم می خورد و می توان از این بازیکن به عنوان یکی از جایگزین های اشکان دژاگه در پست بازیساز نام برد.

داریوش شجاعیان: هافبک تکنیکی تیم گسترش فولاد تبریز نیز می تواند یکی دیگر از گزینه های کی روش در این پست باشد. شجاعیان از ویژگی های لازم برای قرار گرفتن در این پست برخوردار است، اما به نظر می رسد شجاعیان برای قرارگرفتن در پست بازیساز تیم ملی به تجربه های بین المللی بیشتری احتیاج دارد؛ موضوعی که در مورد سروش رفیعی نیز صدق می کند.

مسعود شجاعی: مسعود شجاعی بیشترین دوران حرفه ای خود را در پست وینگر به میدان رفته است، ولی در سال های اخیر با توجه به نیاز تیم ملی و تکنیکی که شجاعی از آن برخوردار است در پست بازیکن پشت مهاجمین به کار گرفته شده است. شجاعی در بازی های مقدماتی جام جهانی و به خصوص دیدار برابر ازبکستان توسط کارلوس کی روش در این پست به کار گرفته شد و با پاس زیبای خود زمینه ساز گل برتری تیم ملی بر میزبان خود شد.

سایر بازیکنان: البته بازیکنان دیگری مثل احسان حاج صفی، وحید امیری، ساسان انصاری و احسان پهلوان نیز قابلیت حضور در این پست را دارند و می توانند با توجه به اندیشه های کی روش مورد استفاده قرار گیرند.

 

منبع: ورزش سه