نبرد ایران و عربستان در هندبال قهرمانی آسیا
تیم ملی هندبال ایران که برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا عازم بحرین شده امید زیادی به کسب سهمیه جهانی در این مسابقات دارد.

هفدهمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی آسیا با حضور یازده تیم برگزار می شود. در گروه A این مسابقات تیم های قطر، کره جنوبی، عمان، ژاپن و سوریه حضور دارند. همچنین تیم های ایران، بحرین، عربستان، لبنان، چین و امارات متحده عربی نیز در گروه B این مسابقات به رقابت با یکدیگر می پردازند.

از هر گروه دو تیم به نیمه نهایی راه پیدا می کنند. در این میان تیم های قطر (نایب قهرمان مسابقات جهانی و نماینده آسیا در المپیک)، کره جنوبی پرافتخارترین تیم تاریخ والیبال آسیا و ایران نایب قهرمان مسابقات انتخابی المپیک 2014 و دارنده مدال برنز دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسیا به عنوان مدعیان اصلی این مسابقات مطرح هستند.

البته با توجه به توسعه هندبال بحرین در سال‌های قبل نمی توان این تیم را هم دست کم گرفت. همچنین چشم بادامی‌های ژاپن هم اگرچه از مدعیان اصلی به شمار نمی روند اما با توجه به حضور پررنگ‌ این تیم در ادوار گذشته قهرمانی آسیا به هیچ عنوان نمی‌توان آنان را دست کم گرفت.

پنج تیم اول این مسابقات سهمیه حضور در جام جهانی 2017 را کسب می کنند. تیم ملی هندبال ایران در دوره قبلی این مسابقات با کسب مدال برنز برای نخستین بار جهانی شد.

نخستین دوره مسابقات هندبال قهرمانی آسیا به میزبانی کویت در سال 1977 برگزار شد. در شانزده‌ دوره قبلی این مسابقات کویت دو میزبانی، چین دو میزبانی، ایران دو میزبانی و هر یک از کشورهای ژاپن، قطر، بحرین، عربستان، تایلند، کره جنوبی و لبنان یک دوره میزبان معتبرترین تورنمنت هندبال قاره کهن بوده اند.

در تاریخ قهرمانی آسیای هندبال، کره جنوبی با 9 مدال طلا و 3 نقره پرافتخارترین تیم آسیاست. بعد از آن کویت با 4 طلا، 2 نقره و 4 برنز دوم است و ژاپن با 2 طلا، 5 نقره و 3 برنز در جایگاه سوم افتخارات آسیا قرار دارد.

اما تیم ملی هندبال ایران با کسب تنها یک مدال برنز در تاریخ این مسابقات مربوط به سال 2014 و مدیریت جلال کوزه‌گری در رده هشتم تالار افتخارات هندبال آسیا قرار دارد.

هندبالیست‌های ایران برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا بعد از نایب قهرمانی در انتخابی المپیک سه دوره اردوی تدارکاتی برگزار کرد. هندبالیست‌های ایران در کشورهای لهستان، آلمان و همچنین جزیره کیش اردو زدند. ملی پوشان ایران زیر نظر عرفان اسماعیلاگیچ برای کسب سهمیه به این مسابقات اعزام شدند.

البته تیم ملی هندبال ایران در آستانه رقابت‌های آسیایی حاشیه‌های زیادی داشت. خط خوردن بازیکنانی نظیر کیانی، رجبی و مسائلی و بیجاری و بازگشت مسائلی به اردوها و عذرخواهی کومایش، استکی‌ها و ... از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا اعزام تیم ملی را به این مسابقات تحت تاثیر قرار داد.

در نهایت تیم ملی ایران با 15 نفر بازیکن راهی منامه شد. هندبالیست‌های ایران در دور مقدماتی باید با تیم های بحرین، عربستان، لبنان، چین و امارات متحده عربی رو برو شوند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir