به گزارش ورزش سه به نقل از ایسنا، نشست خبری رقابت‌های شطرنج زنان قهرمانی جهان در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

در ابتدای این نشست الیوم ژینوف رییس فدراسیون جهانی شطرنج گفت: ما سه دلیل برای دادن میزبانی به ایران داشتیم. در سالهای اخیر فدراسیون و رِییس آن توانسته‌اند بسیار فعال باشند. فدراسیون شطرنج ایران بیش از صد تورنمنت برگزار می‌کند و این بسیار قابل توجه است. برنامه‌های ویژه‌ی شطرنج در تلویزیون ایران به مدت حداقل ۱۵ دقیقه پخش می‌شود.

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که وزیر ورزش و جوانان و سایر مسوولان دولتی از شطرنج حمایت می‌کنند. آخرین باری که به ایران سفر کردم توانستم ملاقاتی با مسوولان کمیته ملی المپیک ایران داشته باشم. همه در سراسر دنیا می‌دانند که ایران سرزمین مادری شطرنج است. در طول تاریخ ایران پیشینه بسیار قوی در شطرنج دارد. در کتاب‌ها، رمان‌ها و اشعار ایرانی ما درباره شطرنج چیزهای زیادی خوانده‌ایم. مثلا در شاهنامه فردوسی اشعاری وجود دارد.

ژینوف افزود: فدراسیون جهانی شطرنج در ایران مسابقات زیادی را برگزار می‌کند. به یاد دارم که در سال‌های گذشته مسابقه قهرمانی جهان بین شیروف و آناند در تهران برگزار شد. به این دلایل بود که فیده تصمیم گرفت که مسابقات در ایران برگزار شود. این اولین رویداد شطرنج بانوان در سطح قهرمانی جهان است. تعداد کمی کشور هستند که می‌توانند در هر دو بخش آقایان و بانوان مسابقات را برگزار کنند. امیدوارم مسابقات قهرمانی جهان بهترین دوره آن باشد. فکر می‌کنم بعد این مسابقات شطرنج بین خانواده‌ها و کودکان محبوب شود.