حجاب زنان بسکتبالیست کشورمان مورد قبول واقع شد! عکس
با تائید فدراسیون جهانی از این پس زنان بسکتابالیست کشورمان می توانند با رعایت حجاب اسلامی در رقابت های بین المللی حاضر شوند.

حضور زنان بسکتبالیست در رقابت های بین المللی

سرانجام انتظار دختران بسكتبال به سر آمد. آنها با چراغ سبز فدراسیون جهانی می‌توانند با پوشش اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی بازی كنند؛ مثل بقیه ورزشكاران. با این موافقت سایت فدراسیون جهانی بسكتبال، فیبا با تأیید تغییر قوانین مربوط به حجاب از بازی نمادین دختران در ایران تمجید كرد.

كنگره میان‌دوره‌ای فدراسیون جهانی پنج‌شنبه در هنگ‌كنگ آغاز شد كه روز اول، روز تاریخی را برای دختران ایرانی و بسكتبالیست‌های محجبه جهان ثبت كرد. بالاخره تغییر قوانین منع پوشش سر بازیكنان تصویب شد تا دختران بسكتبال ایران بعد از 37 سال‌ پای‌شان به مسابقات بین‌المللی باز شود.

ok فیبا و تحسین بازی نمادین تهران

* فدراسیون جهانی پروسه بازبینی قوانین پوشش سر را از شهریورماه 93 آغاز كرد و برای فدراسیون‌های ملی در دوره آزمایشی دو ساله در نظر گرفت. هیأت مركزی فیبا در دی‌ماه 95، گزارشی دریافت و بعد از بررسی آن با اصلاحاتی در قوانین قبلی موافقت كرد. فیبا به كمیسیون فنی‌‌اش دستور داد كه پیشنهادی در این زمینه بدهند و این پیشنهاد در جلسه پنج‌شنبه هفته قبل تأیید شد. تأییدیه‌ای كه برونا استوارت بازیكن WNBA جرقه آن را زد و در نهایت تلاش فدراسیون ایران و برگزاری بازی نمادین در تهران كار را یكسره كرد و بسكتبالیست‌های محجبه اجازه بازی در رقابت‌های بین‌المللی را گرفتند. آن هم بعد از بازی دو تیم ایرانی در سالن فدراسیون كه تحسین فیبا را هم به دنبال داشت.

حجاب بازیکنان زن بسکتبال در رقابت های لیگ 1

حجاب بازیکنان زن بسکتبال در رقابت های لیگ 1

 

پوشش با شرط و شروط

* در این كنگره تصمیم هیأت مركزی فیبا برای قانون جدید پوشش سر بازیكنان تصویب شد. قانون جدید به نحوی است كه خطر مصدومیت‌ها را با پوشش سر كاهش می‌دهد و یكسان بودن رنگ لباس بازیكنان را در نظر دارد. این قانون از هفتم مهرماه اجرایی می‌شود اما قوانین‌‌؛ پوشش سیاه، سفید یا به رنگ غالبِ لباس بازیكن باشد، رنگ پوشش سر با سایر موارد اضافی لباس بازیكنان برای همه بازیكنان تیم یكی باشد، هیچ بخشی از صورت را شامل بینی، چشم‌ها، لب و...  را نپوشاند.

پوشش مربوطه برای بازیكن یا سایر بازیكنان خطری نداشته باشد و در قسمت‌های دور صورت یا گردن، وسیله‌ای برای باز و بسته كردن نداشته باشد. هیچ برآمدگی روی سطح نداشته باشد.

حجاب بازیکنان زن بسکتبال در رقابت های لیگ 2

حجاب بازیکنان زن بسکتبال در رقابت های لیگ 2

 

مسئولان فدراسیون دنبال برنامه‌های مدون

* محمود مشحون بعد از موافقت فدراسیون جهانی، در هنگ‌كنگ با تبریك به وزیر و جامعه ورزش امیدوار است حالا بسكتبال دختران هم حمایت شود: «با موفقیت به ‌دست آمده، مسئولان حمایت ویژه‌ای از بانوان بسكتبالیست كنند.»

فاطمه كرم‌‌زاده نایب‌رئیس بانوان هم با خوشحالی زیاد تأكید می‌كند: «بعد از ٣٧ سال جواز ورود به عرصه بین‌المللی را گرفتیم و به همین دلیل باید برنامه‌ریزی جدی برای آینده داشته باشیم. در حال حاضر منتظر برگشت رئیس فدراسیون هستیم تا برنامه‌های‌مان را بدهیم و در صورت نیاز از مربی خارجی برای هدایت تیم ملی و آموزش مربیان خود استفاده كنیم.»

بازتاب قانون حجاب در رسانه‌های جهانی

* خبر موافقت با حضور بسكتبالیست‌های محجبه در مسابقات، بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی از جمله انگلیس و آمریكا داشت. BBC در ابتدای گزارش خود در مورد قانون جدید فیبا به عدم حضور بانوان محجبه قطر در بازی‌های آسیایی 2014 اشاره كرد و الجزیره مصاحبه كوتاهی با یكی از بازیكنان محجبه جهان را پخش كرد. واشنگتن‌پست، سانفرانسیسكو نیوز، آسوشیتدپرس، US News و ABC هم در گزارش‌هایی به این خبر فدراسیون جهانی پرداختند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی