گزارش عجیب یک خبرنگار خارجی درباره وزنه برداری در ایران
یک خبرنگار خارجی مطلبی در مورد وزنه برداری ایران نوشته که برخی توصیف های او از شرایط وزنه برداری در ایران کمی عجیب به نظر می رسد و شاید اطلاعات کاملی به او داده نشده است.

توصیفات خبرنگار خارجی از وضعیت وزنه برداری در ایران

خبرنگار خارجی که برای پوشش مسابقات جام فجر به همراه هیات مسئولان وزنه برداری آمریکایی به ایران آمده بود در گزارشی به توصیف شرایط وزنه برداری و البته وزنه برداری بانوان در ایران پرداخت که قسمت‌هایی از اطلاعات منتشر شده در گاردین  به ویژه در بحث مالی عجیب به نظر می‌رسد.

در بخشهایی از این گزارش آمده است:

اگر در وزنه‌برداری  ایران عملکرد خوبی داشته باشید می توانید به اندازه یک فوتبالیست لیگ برتری ثروتمند شوید. ایران 300 وزنه‌بردار حرفه‌ای دارد. در بیشتر شهرها استادیوم‌هایی در اختیار این وزنه‌برداران قرار داده شده و مسئولان به صورت تمام وقت در 31 استان به مسائل وزنه‌برداری رسیدگی می‌کنند. هنگامی که در سال 2006 یک قهرمان  المپیک ازدواج کرد، اخبار ازدواج او در تلویزیون ملی منتشر شد.

محمد برخواه، سرمربی  تیم‌ ‌ملی وزنه‌برداری ایران در این باره می‌گوید: "وزنه‌برداری بیش از هر کشور دیگری در ایران محبوبیت دارد."

در ایران فقط فوتبال محبوبیت بیشتری نسبت به وزنه‌برداری دارد و مانند فوتبال تاکنون بیشتر مردان این ورزش را انجام داده‌اند! در ادامه‌ این گزارش درباره وزنه‌برداری زنان در ایران آمده است: ماه آینده قرار است چهار نوجوان دختر ایران در مسابقات ازبکستان شرکت کنند. زنان ایرانی قصد دارند سهمیه  المپیک 2020 توکیو را به دست آورند. با همکاری وزنه‌برداری ایران و آمریکا و حضور پیدا کردن گارسیا پاپاندرئا، رییس فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا و نایب رییس IWF  در ایران شرایط برای وزنه‌برداری بانوان ایران بهتر شده است.

وزنه‌ زدن آیسن ادیب، دختر نوجوان ایران در اختتامیه مسابقات "جام فجر" گواه این مساله است.

گارسیا پاپاندرئا در ایران برنامه‌های آموزشی برای وزنه‌برداران زن ایرانی برگزار کرد. او اولین زنی بود که در ایران در مسابقات مردان یک وزنه‌بردار مرد را کوچ کرد.

گارسیا پاپاندرئا، معتقد است که مساله ورزش بانوان فراتر از سیاست است. او در ایران عکس‌های زیادی گرفته است، مصاحبه‌های زیادی کرده و مورد استقبال مردم قرار گرفت. حتی در این مدت کوتاه هدیه‌های زیادی به او داده شد. با حمایت او تعدادی از زنان توانستند در مسابقات "جام فجر" به تماشای مسابقات بیایند.‌

رسانه‌های زیادی اخبار این اتفاقات و وزنه زدن آیسن ادیب را پوشش دادند.  علی مرادی ، رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران نیز نقش بسزایی در حمایت از وزنه‌برداری زنان در ایران داشته است.

او بعد از دیدن وزنه زدن سارا احمد، زن مسلمان مصری در  المپیک ریو به فکر راه انداختن وزنه‌برداری زنان ایران افتاد.

ریحانه طریقت، نایب رییس بانوان فدراسیون وزنه‌برداری ایران، در این باره می‌گوید: ما بدون حمایت مردان نمی توانیم پیشرفتی کنیم. ما در آینده می‌توانیم حتی از تیم مردان بهتر باشیم.

نیلوفر اردلان، فوتبالیست ایرانی از گارسیا پاپاندرئا برای کمک‌هایش به وزنه‌برداری بانوان ایران تشکر کرده است و اظهار کرد که آرزو می‌کند کسی مانند او همین کار را برای فوتبال انجام می داد.

پاپاندرئا که در تگزاس آمریکا مدرس علوم سیاسی نیز هست  درباره حضورش در ایران می‌گوید: در میان پروژه‌ های مختلفی که برای زنان داشتم این پروژه‌ مهم‌ترین بود. هر لباسی که لازم باشد هر جا می پوشم تا بتوانم به وزنه‌برداری بانوان کمک کنم. ما درباره بهبود بخشیدن به رابطه بلند مدت با ایران صحبت می‌کنیم. اگر بتوانیم به زنان ایرانی کمک کنیم که در مسابقات بین‌المللی حضور یابند، قطعا این کار را می‌کنیم. من به اتفاقات مثبتی که افتاده افتخار می‌کنم.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir