سانسور و فیلتر زنان خبرنگار در فدراسیون والیبال!
فدراسیون والیبال ممنوعیت همراهی زنان خبرنگار با تیم ملی والیبال را صادر کرد.

ممنوعیت همراهی خبرنگاران زن با تیم‌های والیبال

ممنوعیت همراهی خبرنگاران خانم با تیم‌های مردان‌؛ این دستور جدید احمد ضیایی رئیس فدراسیون والیبال است، آن هم یك هفته بعد از قول مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش برای آزادی حضور بانوان در سالن‌ها.

دستوری كه نه تنها عقب‌گرد فدراسیون را نشان می‌دهد بلكه نشان‌دهنده این است كه قرار نیست گام بلندی كه در زمان داورزنی برداشته شده بود به گام دیگری تبدیل شود.

تقریباً 6 سال پیش بود و فضا مثل فضای كنونی تیم ملی والیبال بسته. آن موقع هم هیچ خبرنگار زنی اجازه همراهی با تیم‌های مردان در رقابت‌های بین‌المللی را نداشت اما محمدرضا داورزنی آمد و این تابو را برای رقابت‌های انتخابی المپیك 2012 در توكیو شكست. همان جا بود كه ژاپنی‌های متحیر، پرسیدند مگر شما خبرنگار والیبال‌نویس زن هم دارید؟

این اولین بار بود كه یك خبرنگار زن برای پوشش تیم والیبال مردان به یك تورنمنت بین‌المللی اعزام می‌شد. پس از آن بود كه بقیه فدراسیون‌ها هم پا در جای پای والیبال گذاشتند و این تجربه را تكرار كردند. حتی در رقابت‌های قهرمانی جهان 2014 لهستان، خبرنگار و عكاس زن همراه تیم، روی همه تبلیغات منفی درباره محدودیت بانوان در ایران خط قرمز كشید. طوری كه وقتی سلطنت‌طلبان با اجیر كردن زنان لهستان همزمان با بازی تیم ملی والیبال در ایران تبلیغات منفی به راه انداخته بودند، خبرنگاران خارجی می‌گفتند اگر آنها راست می‌گویند، پس شما همراه تیم ایران چه می‌كنید؟


داستان از این قرار است كه مثل هر سال قبل از عید برنامه سفرها برای سال جدید چیده می‌شود. از سفرهای اعزامی گرفته تا اینكه در چه مقطع زمانی كدام خبرنگاران كدام رویدادهای مهم را پوشش بدهند. در این شرایط قرعه همراهی تیم ملی برای هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال به میزبانی كشور آرژانتین به نام یك خبرنگار زن افتاد.

مسابقه‌ای كه اواسط خردادماه برگزار می‌شود. همه هماهنگی‌ها انجام شد و حتی ضیایی لیست اولیه برای سفارت را هم امضا كرد اما برای امضای لیست دوم و طبق قانون خودش با حضور خبرنگار زن همراه تیم در آرژانتین مخالفت كرد.

سیدامیر حسینی مدیر روابط عمومی فدراسیون كه اول خودش را بی‌خبر از قضیه می‌دانست، حالا حرف دیگری می‌زند و توپ را به زمین وزارت ورزش می‌اندازد. او دلیل مخالفت را به دستور جدید وزارت ورزش ربط می‌دهد: «وزارت ورزش مخالف همراهی زنان خبرنگار با تیم مردان در مسابقات است.» او در حالی این ادعا را دارد كه شاهرخ شهنازی دبیركل كمیته ملی المپیك و یكی از اعضای شورای برون‌مرزی به صراحت این مخالفت را رد می‌كند: «اصلاً تا به حال مخالفتی با همراهی خبرنگاران زن با تیم مردان در مسابقات نشده و حتی در شورای برون‌مرزی چنین بحثی مطرح نشده است.»

حالا انگار خبرنگاران زن برای رئیس جدید فدراسیون والیبال حكم همان ضعیفه را دارند و بس. در حالی كه فراموش كرده، رسانه‌ها سهم زیادی در پیشرفت والیبال داشته‌اند كه زنان خبرنگار والیبال‌نویس هم جزو آن هستند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی