5 نکته غیرمنتظره از دور نخست جام جهانی بسکتبال 2019
اتفاق های دور از انتظاری همچون تزلزل آمریکا، حذف آلمان و ضعیف ظاهر شدن نماینده های آسیا و آفریقا در دور اول جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹ چین دیده شد

حاشیه های دور نخست جام جهانی بسکتبال 2019

دور اول جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹ چین به پایان رسید. دو تیم نخست هر گروه به دور بعد صعود کردند تا در چهار گروه جدید به رقابت بپردازند. دو تیم برتر گروه های A و B در یک گروه حضور دارند و تیم های اول و دوم گروه‌های C  و D نیز در یک گروه قرار دارند. دیگر گروه ها هم به همین نحو تشکیل شدند. در این مرحله هر بازی ارزش طلا را دارد و دو تیم نخست چهار گروه در یک چهارم نهایی رقابت خواهند کرد تا برای کسب مدال تلاش کنند.

در دور نخست برخی از ویژگی های تیم ها مشخص شد و می توان حدس زد در مرحله بعد چه اتفاق هایی قرار است رخ دهد. اگر بازی های دوستانه جمع بندی درستی ندادند اما اکنون می دانیم صربستان یکی از بخت های نخست قهرمانی است و آمریکا بیش از هر زمان دیگر متزلزل است. تیم آمریکا تنها نکته منفی این بازی ها نبود. آنتتوکونمپو و یونان در سطح مورد نظر ظاهر نشدند. آلمان در نهایت شگفتی از این رقابت ها حذف شد. ترکیه از بهشت تا جهنم را در یک روز تجربه کرد و آسیا و آفریقا نماینده ای در جمع ۱۶ تیم برتر ندارند.

در ادامه به غیرمنتظره ترین نکات جام جهانی اشاره می شود که به تیم یا بازیکنان تعلق دارد. آن ها بدترین های این رقابت ها بودند.

افول بهترین بازیکن NBA

یونان برخلاف انتظار ظاهر شد اما بدترین نکته منفی این تیم به آنتتو مربوط می شد. بازیکنی که در فصل گذشته بهترین بازیکن NBA شد این موضوع را در جام جهانی نشان نداد. هم تیمی هایش همچون نیکولا یوکیچ بهتر از او عمل کردند. آنتتو در دیدار نخست برابر مونته نگرو تنها ۱۰ امتیاز کسب کرد و هشت ریباند داشت. او ۱۶ دقیقه بازی کرد. در دیدار برابر برزیل مشکلات فرا رسید. در روز شکست غیرمتظره یونان، بازیکن ملیواکی باکس در ۳۰ دقیقه آمار ۱۳ امتیاز و چهار ریباند را به ثبت رساند. او آخرین دقایق را به دلیل پنج خطایی شدن بیرون از زمین گذارند. آنتتو برابر نیوزلند به نظر می رسید جان دوباره گرفته است و آمار خوبی را به ثبت رساند اما تا به امروز بازیکن تعیین کننده همچون در NBA نبوده است.

تزلزل آمریکا

اصطلاح خواستن و توانستن خیلی زود جایش را به خواستن و نتوانستن داد. ناتوانی آمریکا برابر ترکیه در دومین دیدار مرحله گروهی و پیروزی با یک امتیاز اختلاف در وقت های اضافه می توانست به نخستین شکست تاریخ آمریکا با حضور بازیکنان NBA از سال ۲۰۰۶ تبدیل شود. این تیم پس از پیروزی قاطع ژاپن اکنون برابر یونان قرار خواهد گرفت. دو تیم زخم خورده برابر هم قرار می گیرند. آمریکا بیش از هر زمان دیگر متزلزل نشان داده است. تنها نکته مثبت این تیم شکست ناپذیری شان بوده است و هر سه بازی را با پیروزی به پایان رساندند. آن ها در نیکمت از حضور گرگ پوپویچ و استیو کر برخوردارند و اگر می خواهند مدال طلا را بر گردن آویزند باید تلاش بیشتری کنند. باید منتظر ماند تا دید آمریکا در مرحله دوم چه نتایجی کسب می کند.

حذف آلمان

ژرمن ها یکی از بهترین تیم هایش را در دهه اخیر وارد این رقابت ها کرد. آلمان برابر فرانسه نمایش خیلی خوبی داشت اما نتوانست پیروز شود. دومینیکن در نهایت شگفتی آن ها را در دومین بازی از جام جهانی حذف کرد. آخرین پیروزی آلمان به هیچ دردی نخورد. دنیس شرودر جایگزین درک نویتزسکی بازنشسته شده است اما هنوز فاصله زیادی با او دارد. آلمان اختلاف زیادی با تیمی داشت که در جام جهانی ۲۰۰۲ ایندیاناپولیس توانست نایب قهرمان شود.

ترکیه؛ از بهشت تا جهنم

از بهشت تا جهنم. از یک قدمی در شکست مدافع عنوان قهرمانی تا حذف از جام جهانی. ترک ها خطای تاتوم در زمان تنها یکدهم ثانیه به وقت قانونی باقی مانده بود را از یاد نخواهند برد. با این حال بیش از همه چهار پرتاب آزاد پیاپی که از دست دادند را فراموش نخواهند کرد چون از جام جهانی کنار رفتند. چک بالاتر از این تیم به مرحله بعد صعود کرد. ترکیه با وجود نمایش درخشان برابر آمریکا از جام جهانی حذف شد. پرتاب های آزاد هم باید گل شوند، همیشه پوپویچ به این موضوع اشاره می کند.

ضعف آسیا و آفریقا

دو قاره در دور دوم مرحله گروهی و بین ۱۶ تیم برتر نماینده ای ندارند و به همین خاطر شانسی هم برای مدال ندارند. نه نیجریه که همیشه خوب ظاهر می شد و نه چین میزبان که در یک گروه آسان قرار داشت نتوانستند به مرحله بعد صعود کنند. میزبان با پیروزی این رقابت ها را شروع کرد اما در دو بازی بعد شکست خورد. جام جهانی اکنون با نماینده های اروپا و آمریکا پیگیری می شود. همچنین استرالیا از اقیانوسیه حضور دارد و دیگر قاره ها جایی در این بازی ها ندارند..



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: isna.ir