4 اشتباه برانکو در نیم فصل اول؛ روی دیگر چهره پروفسور!
برانکو در پرسپولیس خیلی خوب عمل کرده اما اشتباهاتی نیز داشته است

اشتباهات برانکو در پرسپولیس

برانکو ایوانکوویچ آن‌قدر در ایران موفق بوده و آن‌قدر باوقار رفتار کرده که به محبوبیتی چشم‌گیر و کم‌نظیر دست یافته است. در مورد خوبی‌ها و نقاط قوت او زیاد حرف زده شده و تجلیل‌های زیادی هم از این مربی به عمل آمده که کاملا حقش بوده، اما این مطلب قرار است روی دیگر سکه را ببیند و برخی اشتباهات پروفسور در طول نیم‌فصل اول لیگ هجدهم را مرور کند.

دبی؛ سؤال بی‌جواب
با گذشت یک‌ماه از فینال لیگ قهرمانان آسیا هنوز هیچ‌کس نفهمیده چرا برانکو ایوانکوویچ پیش از هر دو بازی رفت و برگشت با کاشیما، اقامت در دبی را برای پرسپولیس درنظر گرفت! سرخ‌پوشان پیش از بازی رفت ۲ روز در امارات توقف کردند، درحالی‌که استفاده از همین زمان برای سفر سریع‌تر به ژاپن می‌توانست موجب تنظیم «ساعت بدن» آن‌ها شود و بزرگ‌ترین مانع را از مسیر موفقیت سرخ‌پوشان در زمین حریف بردارد. این توقف به شکل طولانی‌تر پیش از دیدار برگشت هم تکرار شد که به‌نظر می‌رسد باز هم سودمند نبود.

نود یا پیکان؛ چرا نود؟
یک هفته پیش از بازی برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر السد، پرسپولیس باید یک بازی رسمی برگزار می‌کرد. در آن زمان سرمربی این تیم مجبور شد بین بازی لیگی با پیکان و بازی حذفی با نود ارومیه یکی را انتخاب کند که برانکو دومی را برگزید. استنباط برانکو این بود که دیدار با نود ارومیه سبک‌تر است، اما در عمل این ایده اثبات نشد. پرسپولیس خیلی سخت توانست نود را با تک‌گل محمد انصاری شکست بدهد؛ بازیکنی که دقایقی قبل از گل باید به‌خاطر خطا روی مهاجم حریف اخراج می‌شد!

قطعا اگر پرسپولیس آن بازی را می‌باخت، تحت شدیدترین فشارها قرار می‌گرفت و در فاصله اندک تا دیدار با السد، وارد بحران می‌شد. حتی ۱۲۰ دقیقه‌ای شدن آن دیدار هم بدجوری به پرسپولیس لطمه می‌زد. بدتر اینکه با این جابه‌جایی، باشگاه ناچار شد تعهد کتبی بدهد که با انتقال بازی پیکان به فیفادی مشکلی ندارد؛ آن‌چه باعث شد قرمزها در اوج دست‌تنگی، بدون ۳ بازیکن اصلی‌شان به دیدار تیم جلالی بروند. البته خوش‌شانسی برانکو این بود که پرسپولیس در هر دو مسابقه پیروز شد و مشکلی پیش نیامد.

مردی با ۲ چهره
برانکو ایوانکوویچ در دل یک جنگ بزرگ با کارلوس کی‌روش است که در آن هر حرکت طرفین علیه هم نشانه‌شناسی می‌شود. سرمربی پرسپولیس البته در داخل کشور معمولا سعی کرده جانب مدارا و بردباری را حفظ کند. به ندرت می‌شود از او مصاحبه‌ای تند و آتشین علیه تیم ملی پیدا کرد یا او را در موقعیت آغازکننده یک جدل دید. با وجود این برانکو در گفت‌وگو با رسانه‌های کشور خودش ناگهان چهره دومش را بروز می‌دهد. او تا به حال چندین بار در گفت‌وگو با مطبوعات و سایت‌های کرواسی از خطوط قرمز رد شده است؛ درست مثل زمانی که به آن‌ها گفت کی‌روش هم بدون افتخار از فوتبال ایران خارج خواهد شد. برانکو احتمالا غافل بوده از اینکه این مصاحبه‌ها در ایران هم ترجمه می‌شود. البته بعد از انتشار سخنان جنجالی او در کشور، سرمربی پرسپولیس موضوع را تکذیب کرد، اما خیلی بعید است که یک خبرنگار در کرواسی نقل قولی از برانکو را علیه کی‌روش جعل کند. واقعا چرا باید این کار را بکند؟

دیگر نه تا این حد
معمولا همه مربیان در دنیا وانمود می‌کنند اشتباهات داوری بیشتر به ضرر آن‌ها بوده و این چیز عجیبی نیست، اما برانکو در این مورد بدجوری دچار زیاده‌روی شد. او می‌توانست بگوید در مجموع ۴ سالی که در ایران کار می‌کند برایند اشتباهات به زیانش بوده؛ حرفی که شاید نمی‌توانست غلط باشد. اما اینکه سرمربی پرسپولیس می‌گوید در این مدت یک اوت اشتباه هم به ما هدیه نشد، دیگر خیلی زیاده‌روی است؛ آن‌قدر که حتی یک مربی هم در جهان نمی‌تواند چنین حرفی بزند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: همشهری ورزشی