نامزد کره ای ریاست فیفا محروم شد
نامزد ریاست فیفا بعد از بررسی‌های کمیته‌ اخلاق این فدراسیون برای 15 سال از فعالیت‌های مربوط به فو‌تبا‌ل محروم شد.

چونگ مونگ جون(Chung Mong-joon) به دلیل مسائل مربوط به حمایت از نامزدی کره جنوبی برای میزبانی جا‌م جها‌نی 2022 و پیشنهادش برای تشکیل بودجه جهانی فو‌تبا‌ل (GFF) محکوم شده است.

روز گذشته (سه‌شنبه) در کنفرانس خبری سئول، بیانیه‌ای درباره محرومیت چونگ خوانده شد که نشان می‌داد او 6 ماده از قوانین فیفا را زیر پا گذاشته است. چونگ مونگ جون درباره محکوم شدن‌اش گفت: دلیل اصلی محکوم شدن من این است که مستقیما ساختار قدرت فیفا را نشانه گرفتم. کمیته‌ اخلاق، من را به خاطر جرایمی همچون رشوه، فساد و سایر مسایل محکوم نکرده است. تمام چیزهایی که برای آن محکوم شده‌ام، همکاری نکردن با تحقیقات فیفا است. کمیته‌ اخلاق می‌گوید «اعتماد و رازداری» را زیر پا گذاشته‌ام.

نام چونگ 63 ساله در گزارش‌های فیفا درباره نامزدی‌ها برای میزبانی 2018 و 2022 برده شده است. نامه‌های 'چونگ مونگ جون' به کمیته‌ اجرایی فیفا در اواخر سال 2010 درباره تشکیل شدن GFF مورد بررسی قرار گرفته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تشکیل شدن GFF با نامزدی کره جنوبی برای میزبانی جا‌م جها‌نی 2022 در ارتباط است. نامه‌ها نیز نشان می‌دهد کره جنوبی قصد داشته 777 میلیون دلار بودجه خود را افزایش دهد تا بتواند زیر ساخت‌های جدیدی برای فو‌تبا‌ل بسازد.

با این حال چونگ مونگ جون درباره GFF گفته است: هیچ چیز غیر عادی در این باره وجود ندارد. تشکیل شدن GFF کاملا در راستای پروژه‌های توسه فو‌تبا‌ل بوده است. فیفا از همه کشورها خواسته بود درخواست‌های خود را به عنوان بخشی از نیازهای نامزد شدن برای میزبانی اعلام کنند. هیچ پول در این رابطه رد و بدل نشده است.

چونگ در ماه آگوست اعلام کرد می‌خواهد نامزد ریاست فیفا شود. او کمیته‌ اخلاق فیفا را دست نشانده سوئیس خواند و افزود: خطر بزرگ این است که آنها نه تنها در مورد کاندیدا شدنم کارشکنی کنند بلکه درباره انتخابات فیفا و خود فیفا نیز کارشکنی می‌کنند. آنطور که به نظر می‌رسد و گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد، بعد از بیرون رانده شدن همه نامزدها از انتخابات، آقای سپ بلاتر(Sepp Blatter) سر جای خود می‌ماند. این خطر وجود دارد که انتخابات به یک نمایش مسخره تبدیل شود.

بلاتر در ماه‌های اخیر، متهم به پرداخت دو میلیون فرانک به میشل پلاتینی(Michel Platini) رئیس یوفا شده است. بسیاری از اسپانسرهای فیفا نیز خواستار کناره‌گیری بلاتر شده‌اند. بلاتر 79 ساله اعلام کرده است ماه فوریه از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir