اعتراض فدراسیون فوتبال ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا
فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا به این نهاد در اعلام تصمیم به سود فوتبال عربستان اعتراض کرد.

در نامه فدراسیون فوتبال ایران آمده است:

ما پاسخ شما در رابطه با اطلاعات سایتی درباره ممنوع بودن سفر شهروندان سعودی به کشورمان و کشورهای دیگر بررسی کردیم. به نظر می‌رسد با ملایمت رفتار کنفدراسیون آسیا AFC در قبال عربستان - که رفتار دولت عربستان در اقدام به ممنوع کردن سفر شهروندانشان به کشور‌های دیگر جنبه عادی پیدا می‌کند- این رفتار به روحیه جوانمردی و بازی جوانمردانه در آینده ضربه خواهد زد.

ما بدین وسلیه هشدار می‌دهیم که مسئولیت چنین رفتار نادرستی با AFC است که چشمانش را بر روی اقدامات نادرست سعودی‌ها و در آسیب‌زدن به روح و حقیقت ورزش دوست‌داشتنی ما بسته است. درباره ممنوع کردن سفر شهروندان سعودی به لبنان که از طرف دولت عربستان و سپس امارات به تصویب رسید بار دیگر دخالت آشکار دولت عربستان در فوتبال را شاهد هستیم که برخلاف اساسنامه فیفا و AFC است.

برای مشاجره‌های اینچنینی در‌ آینده و برای جلوگیری از اتلاف وقت اعضای نهاد که نامه‌ها و درخواست‌هایشان بدون جواب می‌ماند یا رد می‌شود، ما از صمیم قلب از AFC می‌خواهیم که فهرستی از ورزشگاه‌های مورد علاقه عربستانی‌ها تهیه کند و سپس دیگر اعضای نهاد خود را به آنچه دولت سعودی خواسته ملزم کند. با این حال برای احترام به حقوق باشگاه‌هایمان و کنفدراسیون آسیا باید به اطلاع برسانیم باشگاه‌های ما در عمان به عنوان زمینی بی‌طرف به میدان خواهند رفت.

واقعا امیدوارم دولت عربستان سعودی در ساعات باقی‌مانده سفر شهروندان خود به مسقط عمان را ممنوع نکنند که در این صورت مجبور به انتخاب ورزشگاه در قاره اقیانوسیه یا منطقه کنکاکاف خواهیم بود. همچنین جزئیات ورزشگاه بی‌طرف در عمان که میزبانی بازی ذوب‌آهن را برعهده دارد، آورده شده است.

در رابطه با نامه AFC در تاریخ 16 مارس 2016 که تصمیم شما بر اساس آن گرفته شد و البته از نظر سیاسی حمایت شد اول از همه باید چند نکته مبهم و نگرش غیرشفاف از طرف AFC را بررسی کنیم تا قبل از این‌ه اقدامات آتی را در آینده انجام دهیم این نکات مشخص شود.

1_ خیلی دوست داریم بدانیم که اساسنامه کمیته رقابت‌های AFC که 25 ژانویه در دوحه قطر جلسه آن برگزار شد چرا تنها چهار روز قبل از شروع آن به اعضای خود فرستاده شده است. امیدواریم که همان درک عمومی را این اساسنامه به این اندازه اهمیت داشته باشد. توضیح دهید که چرا چنین تصمیمی شب قبل از جلسه گرفته شد.

2_ در 29 فوریه 2016 بعد از میزبانی از باشگاه‌های اماراتی، فدراسیون ایران از AFC درخواست کرد تا موضوع مورد بحث را در صورتجلسه کمیته اجرایی AFC برای تحلیل دوباره مدنظر قرار دهد. به درخواست ما توجهی نشد و سپس اطلاعات غلطی به ما داده شد. در 2 مارس 2016 اعلام کردید که موضوعات مورد بحث بعد از تاریخ نهایی تعیین شده یعنی پانزدهم مارس مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تاریخ به سر‌آمد و فدراسیون فوتبال ایران در تعجب است که AFC نتوانست به قول خود عمل کند لذا توضیحی شفاف و واضح بدهید که چرا بعد از این تاریخ موضوعات مورد بحث بررسی نشد. در 12 مارس 2016 فدراسیون فوتبال ایران به AFC نامه نوشت تا درباره‌ پروسه تصمیم‌گیری 15 مارس اطلاع کسب کند. لذا توضیح دهید چرا فدراسیون فوتبال ایران از حق مسلم خود درباره‌ دانستن نحوه تصمیم‌گیری 15 مارس محروم شده است.

3_ همانطور که قطعا آگاه هستید تیم‌های قطری و اماراتی از نحوه‌ی میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا رضایت کامل داشتند. صحبت‌های بعد از بازی مربیان و بازیکنانشان به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. در کنار این کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌طور مجزا از ICSS درخواست بررسی شرایط را کرده است و از اعضای خود درباره امنیت در ایران سوال کرده با وجود این تعجب برانگیز است که AFC نامه طرف عربستانی را مدنظر قرار داده و تصمیم نهایی خود را برطبق آن گرفته است. آنهم بدون توجه به نامه وزیر امور خارجه ایران که در تاریخ 9 مارس 2016 امنیت کامل هیات سعودی را تضمین کرده بود. لذا توضیح دهید چرا نمایندگان ICSS و اعضای اتحادیه خود را مسئول بررسی شرایط کرده‌اید ولی از نظر آنها استفاده‌ای نکردید. برای اینکه صادق باشیم فدراسیون فوتبال ایران خیلی از تصمیم 16 مارس 2016 تعجب نکرد؛ تصمیمی که کاملا برخلاف عدالت و اساسنامه و مقررات AFC است. خواسته یا ناخواسته تصمیم این تاریخ شما به روح ورزش و به طور کل فوتبال به طور جزء آسیب زده است.

نه تنها در ایران بلکه شما در AFC نمی‌توانید این را رد کنید که ادعاهای عربستان سعودی کاملا بی‌سند و پایه است. بگذارید با هم صادق باشیم و بگذارید وانمود نکنیم که از جریان سیاسی پشت پرده آگاه نیستیم. باید به اطلاع برسانید که تیم‌های ایرانی در ادامه لیگ قهرمانان بازی خواهند کرد ولی در عین حال منتظر پاسخ AFC به بندهای مختلف هستیم. به منظور شفاف‌سازی همچنین خواستار دریافت کپی نامه از طرف ICSS، اعضای کمیته امنیت و اعضای نهاد هستیم که AFC چطور توانسته در 16 مارس و طبق نظر آنها تصمیم‌گیری کند. به همین خاطر فدراسیون فوتبال ایران تحت فشار شدید رسانه‌ها در داخل قرار گرفته است و به خاطر ناکارآمدی در برقراری امنیت مورد انتقاد قرار گرفته است. به همین خاطر نامه 16 مارس 2016 شما ممکن است رسانه‌ای شود تا رسانه‌ها و عموم مردم به نتیجه برسند که انگیزه‌ها درباره‌ی تصمیم شما چگونه بوده است.

فدراسیون فوتبال ایران همچنین به AFC هشدار می‌دهد که عربستان سعودی قصد دارد کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را نظیر امارات و کویت علیه فدراسیون فوتبال ایران قرار دهد، در حالی که با در نظر گرفتن سازماندهی خوب و استاندارد بالا امنیتی کشور ما این اقدامات بی‌پایه و اساس و کاملا سیاسی است. بنابراین از این اقدامات سعودی‌ها علیه فوتبال ایران آگاه باشید. فوتبال ایران همیشه رابطه دوستانه خود با همه کشورها خصوصا کشورهای منطقه خلیج فارس را حفظ کرده است ولی اگر چنین اقدامات خصمانه‌ای متوقف نشود دولت و فدراسیون فوتبال ایران نیز پاسخ این رفتارها را خواهد داد.

بازی‌های افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی روسیه در ایران برگزار شد تا همکاری ما با AFC و رابطه دوستانه ما با کشورهای دیگر را نشان دهیم. ما این حق را برای خودمان می‌دانیم که موضوع را از طریق فیفا و دادگاه عالی ورزش (CAS) دنبال کنیم تا از حق‌مان در برابر ادعای دولت عربستان دفاع کنیم. در پایان می‌خواهیم یک اصلاحیه‌ای برای ماده سه اساسنامه فیفا داشته باشیم به این دلیل که شما خیلی تحت تاثیر نامه سیاسی یکی از مسئولان عربستانی قرار گرفته‌اید و تصمیم‌تان تحت تاثیر این نامه گرفته شده است به همین دلیل می‌خواهیم به AFC پیشنهاد دهیم ماده سه اساسنامه خود را اصلاح کند و در آن قید کنند که موضوعات سیاسی و مذهبی باید در فوتبال دخیل شوند.

انتظار داریم نظرات‌تان را درباره موضوعات بالا به اطلاع ما برسد.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir