6سال از رفتنت گذشت! به یاد ناصر حجازی در سالگرد درگذشتش
ناصر حجازی دروازه بان اسطوره ای کشورمان 2 خرداد 1390 درگذشت. یادی می کنیم از این بازیکن و مربی شریف کشورمان.

یادی از ناصر حجازی به مناسبت سالگرد درگذشت وی

در روزگاری نه چندان دور، افرادی را در ورزش داشتیم كه صادقانه حرف می‌زدند و به این كاری نداشتند كه صحبت‌های‌شان برای‌شان نان می‌آورد یا غم نانشان فزونی می‌یابد. امروز اما داستان جور دیگری است. این روزها خیلی از ورزشی‌ها، هواشناسان خوبی هم شده‌اند و جهت وزش باد را خوب تشخیص می‌دهند.

آنها سال‌هاست كه حرف‌هایشان را در هاون آینده‌نگری می‌كوبند تا ماحصل آن معجونی باشد كه برایشان در آینده پست و مقام بیاورد. حالا مدت‌هاست كه صحبت ورزشی‌ها هم بوی سیاست گرفته و آنها قبل از هر مصاحبه‌ای اول به این می‌اندیشند كه چه بگویند تا سردمداران ورزش ناراحت نشوند. در این اوصاف اما بوده‌اند كسانی كه غم نان هم داشتند ولی به خاطر آن حاضر به مصلحت‌طلبی نشدند. مردانی كه صادق و صریح حرف می‌زدند، اشتباه هم البته می‌كردند اما به خاطر همین كه صراحتاً سخن می‌گفتند، محبوب مردم بودند.

در روزهایی كه مصلحت‌اندیشی و خودسانسوری یكسری از ورزشی‌ها آزارمان می‌دهد، بیشتر دل‌مان برایت تنگ می‌شود؛ برای بی‌پرده بودنت، برای شفاف حرف زدنت و برای هواشناس نبودنت. برای روزهایی كه نامت را به نان نفروختی؛ برای ایامی كه به خاطر پست و اسكناس گردنت را خم نكردی؛ برای همان روزهایی كه با یك «بله» گفتن به خیلی چیزها می‌رسیدی اما پیه «نه» گفتن را به جان خریدی.

6 سال است كه خرداد برای‌مان حال و هوای دیگری دارد. ماهی كه یك ورزشی «ماه» را از ما گرفت؛ ماهی كه در دومین روز آن خبر آمد كه ناصر حجازی عزیز دیگر درد نمی‌كشد! روزی كه تلخی مرگت آنقدر برای‌مان آزاردهنده بود كه خیلی‌ها برای رفتنت اشك ریختند اما ته دلشان دلخوش به آن بودند كه حداقل آنی كه دوستش داشتند دیگر درد نمی‌كشد و مجبور نیست تخت بیمارستان را تحمل كند.

***

برای حجازی سال‌هاست كه نوشته‌ایم. هر سال كه به سالگردش می‌رسیم، كلی مطلب از گذشته‌اش قلمی می‌شود و چه ثناهایی كه در حمد و مدح حجازی نمی‌گویند؛ حتی آنهایی كه با او رابطه گرمی هم نداشتند، زبان به تسبیح حجازی می‌گشایند. بزرگ بودی و مثل همه بزرگان طبیعی است كه اشتباهاتت هم بزرگتر جلوه می‌كرد ولی خوشحالیم كه مثل «بعضی» از بزرگان ورزش شوكتت را به اسم و اسكناس نفروختی.

تو برای نسل‌های قبل از ما ناصر حجازی شدی و برای نسل ما ناصر حجازی باقی ماندی. حالا هم برای‌مان تا ابد همان حجازی لجباز و دوست‌داشتنی باقی می‌مانی. در روزگاری كه ورزشی‌ها برای ماندن و پست گرفتن، سیاسی‌كاری را هم به تاكتیك‌های فنی اضافه كرده‌اند، دلمان برای روزگار بی‌سیاستی‌ات تنگ شده ناصرخان.

برای همان روزهایی كه بی‌واهمه حرف می‌زدی. كاش هر نسل برای خودش یك ناصر حجازی داشت كه ورزش را بی‌تعارف نقد كند و حرف دل ورزشی‌ها را بزند. دلمان برایت تنگ می‌شود اسطوره.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی