سه گل به یاد ماندنی اینیستا به بهانه ثبت قرارداد مادام العمر با بارسلونا
اینیستا هافبک خلاق بارسایی‌ها قراردادش را تا پایان دوران حرفه‌ای خود با بارسلونا تمدید کرد.

اینیستا؛ شوالیه مقدس شمشیر را زمین نمی گذارد

عادت کرده بودیم به شنیدن خبر جدایی اسطوره ها. به خبر پایان فصول بزرگان. به ترک خانه توسط صاحب خانه ها. از فیلیپ لام و ژابی آلونسو گرفته تا جان تری و وین رونی. از فرانچسکو توتی افسانه ای تا نیمار. همه جا صحبت از رفتن ستاره ها از جایی بود که به آن تعلق داشتند. در این میان اما یک خبر همه فوتبال را به ادامه دادن امیدوار کرد. خبر ماندن.

خبر ماندن نقاش و معمار بارسلونای جدید تا پایان دوران فوتبالش در بارسا. چیزی که کمتر در فوتبال حرفه ای و صنعتی امروز به چشم می خورد. تمدید قرارداد اینیستا در اوج بی رحمی فوتبال نسبت به اسطوره ها رقم خورد. درست در روزهایی که پول حرف اول را در همه مناسبات می زد.

بارسلونا و اینیستا اما این چرخه ترسناک را شکستند و بار دیگر فوتبال را به معنای واقعی فوتبال تفسیر کردند. بدون مصلحت اندیشی،بدون حرفه ای گری.

اینیستا دیگر آن هافبک دونده و آماده چند سال پیش نیست اما آن قدر هنوز سر پا و پا بر جاست که برخلاف بزرگانی چون ژاوی و رونالدینیو،وقتی پا به سن گذاشت به سمت درهای خروجی نیوکمپ راهنمایی نشد.

یکی از آخرین بازماندگان از نسل طلایی بارسای گواردیولا که پرورش یافته لاماسیا است، در 33 سالگی قرارداد خود را تا پایان دوران بازی اش با این تیم تمدید کرد تا هم بارسایی ها بتوانند چند سال دیگر از تماشای هنرنمایی او لذت ببرند هم نام آندرس مقدس در کنار اسطوره هایی چون گیگز و مالدینی و پویول به عنوان بازیکنان تک باشگاهی قرار بگیرد.

به مناسبت تمدید قرارداد اینیستا با بارسلونا،مروری داشته ایم بر سه گل به یاد ماندنی این بازیکن در دوران فوتبال خود:

1)بارسلونا-چلسی/نیمه نهایی لیگ قهرمانان 2009/ از گور برخاسته

بارسلونای پپ در آن فصل امان همه را بریده بود. 6 گل به رئال زده بود و بی رحمانه تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان تاخته بود. اما آنجا به سدی سخت برخورد کرده بود. چلسی با هدایت گاس هیدینگ تیمی نفوذناپذیر بود. در نیوکمپ گلی نخوردند و در استمفورد بریج نفس بارسلونا را گرفتند. زمین تنگ چلسی به گور بارسا تبدیل شده بود. مردان پپ یک گل خوردند و چند گل نخوردند. یک اخراجی دادند و داور چند پنالتی برای چلسی نگرفت تا بازی به دقیقه 92 رسید. شاید یکی از معدود فرصت های بارسا در آن مسابقه با شوت دقیق و محکم اینیستا از پشت محوطه همراه شد تا توپ دور از دستان پیتر چک به طاق دروازه آبی های لندن برسد و جای فینالیست عوض شود.

 

2)اسپانیا-هلند/فینال جام جهانی 2010/ گل حلال

116 دقیقه تکاپو برای گل زدن در فینال جام جهانی برای هیچکدام از بازیکنان دو تیم هلند و اسپانیا راه به جایی نبرد تا توپ در این لحظه و در مقابل دروازه لاله های نارنجی به اینیستا رسید. طراح ماتادورها پاس سسک فابرگاس را با تمام قدرت به قعر دروازه هلند کوبید تا اولین قهرمانی اسپانیا در تاریخ جام جهانی با گل او رقم بخورد.

هلندی ها برای اعتراض بابت آفساید بودن گل به سمت داور و کمک داور دویدند اما وقتی صحنه آهسته صحت گل اینیستا را ثابت کرد،عصام شوالی گزارشگر نام آشنای عرب گفت:« این گل سالم حلالت اینیستا!»

3)بارسلونا-رئال مادرید/لالیگا 2015/ شاگرد اول مکتب دالی و پیکاسو

اینیستا در شبی که برنابئو به قتلگاه رئال مادرید تبدیل شده بود، یکی از 4 گل بارسا را به ثمر رساند تا یکی از شیرین ترین بردهای بارسا مقابل رقیب سنتی اش در الکلاسیکو تحت رهبری او در میدان رقم بخورد.

وقتی اینیستا با شوتی سرکش دروازه ناواس را فروریخت،گزارشگر عرب آن بازی،عصام شوالی، در وصف این گل گفت:« بالاخره نوبت به معمار و نقاش بارسلونا رسید تا هنرش را ارائه کند. تابلوهای سالوادوره دالی و تابلوهای پیکاسو را دیده ایم. این هم تابلوی آندرس اینیستا!»


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir