تحلیل دربی : استقلال خوب بود یا پرسپولیس بد؟
در بازی دربی روز گذشته بین استقلال و پرسپولیس کدام تیم بهتر بازی کرد؟ آیا استقلال خوب بود یا پرسپولیس بد بود؟

بررسی بازی استقلال و پرسپولیس

استقلال دربی 86 را برد تا به سیر صعودی خود در هفته های اخیر ادامه دهد. برانکو می گوید استقلال بی دلیل نبوده که تا اینجای جدول بالا آمده است و این بدین معنی است که شفر در استقلال تحول ایجاد کرده است و برد در دربی هم نشانگر این تحول است.

تحولی که البته به یکباره رخ نداده است. تساوی استقلال در برابر تیم خوب الریان قطر. شکست الهلال در عمان. برد پر گل در برابر فولاد ... همه ی این ها نشان می دهد استقلال با شفر تبدیل به تیم خوبی شده است.

استقلال این روزها فوتبال می کند. روی زمین. توپ را به خوبی به گردش در می آورد و با یک نقشه از پیش تعیین شده بازی نمی کند. اینکه حتما توپ را به کنار ببرد سانتر می کند. این قدر پاس کاری می کند تا روزنه ایجاد شود. این روزنه ممکن است با سانتر از کناره ها ایجاد شود. یا پاس توی عمق. پاس بلند پشت خط دفاعی. شوت از راه دور و...

صحنه ای که استقلال به گل رسید را مرور کنید. در جایی که وریا توپ گیری کرد شعاع بازی او بود؟ آنهم یک مدافع راست. طبیعتا نه و این نشانگر میل به پیروزی و تهاجمی استقلال است که حتی یک مدافع هم نیت گل زنی دارد.

استقلال پیش از گل پیروزی یکی دو موقعیت توسط تیام و شجاعیان داشت. پس در دقایقی به گل رسید که مستحقش بود.

اما در نیمه دوم و با گذشت دقایقی این پرسپولیس بود که سوار بر بازی است. البته در همان دقایق بارها شفر را در کنار خط دیدیم دست راست خود را به سمت چپ تکان می داد. نه یک بار بلکه دهها بار. یعنی جلو بکشید. این را نمی شود کاری کرد. ذات فوتبال ایران است. تیم بعد از اینکه پیش می افتد عقب می کشد تا نتیجه را حفظ کند و در چنین شرایطی تیم پیروز فقط ضد حمله می زند و تا گل مساوی را نخورد جلو نمی کشد.

این بخش برنامه شفر نبود. اگر بود که علی قربانی و جابر انصاری دو مهره تهاجمی تازه نفس را به داخل زمین نمی آورد. القای این تاکتیک که در فوتبال بهترین دفاع حمله است زمان می برد.

استقلال 11 نفره دفاع کرد در نیمه دوم؟

اگر پاسخ این سوال مثبت هم باشد دفاع کردن حق طبیعی هر تیمی است و نمی شود شکل بازی حریف را دلخواه خویش کرد و پرسپولیس باید هنر پیروزی در برابر تیم های تدافعی را داشته باشد.

برای ما گنگ بود صادق محرمی چرا از ابتدای بازی بازی نکرد؟ چه اشکالی داشت حسین ماهینی روی نمیکت بنشیند؟ یا چرا محسن مسلمان بازی نکرد؟ چرا 2-4-4 با وحید امیری و علی علیپور؟

وحید امیری بال است. در هر تیمی بوده بال بازی کرده. از نفت مسجد سلیمان گرفته تا نفت تهران تا تیم ملی. اگر قرار با بازی با دو مهاجم بود باید منشا از همان ابتدا بازی می کرد. یا وقتی محسن ربیع خواه و کمال دو هافبک تدافعی صفر تا صد دفاعی هستند آیا نباید از یک هافبک تهاجمی در جلوی آنها بهره برد؟

پرسپولیس بهترین تیم فوتبال ایران در سال های اخیر بوده. این ادعا توسط استقلالی ها هم تایید می شود اما دیروز فوتبال زده بازی کرد. از تیم روزهای خوبش فاصله داشت. اما استقلال به این دلیل سه امتیاز نگرفت. استقلال اگر برد دلیلش فوتبالی بود که ارایه داد به خصوص در نیمه اول.

فوتبال ادامه دارد. استقلال هنوز جامی را فتح نکرده و پرسپولیس هنوز جامی را از دست نداده. همین مورد توجه باشد باز هم می توانیم روزهای خوب این دو تیم را ببینیم.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی